Nekromanti Två vetenskapsnyheter

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag den här veckan läst två vetenskapliga nyheter som öppnar intressanta mjöligheter för rollspelskampanjer.

1. Dagens Nyheter skrev för några dagar sedan om att Mars Express-sonden har detekterat små mängder metan i Mars' atomsfär. Eftersom metan sönderfaller kemiskt med en halveringstid på några hundra år måste det finnas en kontinuerlig tillförsel av gasen för att hålla den på mätbar nivå. I vissa regioner låg gashalten på tre gånger genomsnittsnivån. Det finns två kända sätt för metanproduktion på en planet: vissa vulkaniska processer eller liv. Ingendera har hittills observerats av någon sond.

What's going on over there? :gremconfused:

2. I dagens Svenska dagbladet skrev man om oväntat stor avsmältning av is i Antarktis. Om detta fortsätter kommer havsnivån att stiga globalt.

Vart ska danskarna fly? :gremconfused:

Krille

Super Moderator
Jupp!

Speciellt om man har läst Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi eller Antarctica, och funderar på hur man ska kunna inspireras av dessa i rollspel utan att spelarna tycker att man ballat ur.

Ymir

Liten kantbaron
2. I dagens Svenska dagbladet skrev man om oväntat stor avsmältning av is i Antarktis. Om detta fortsätter kommer havsnivån att stiga globalt.
Men det där är väl ändå ingen nyhet? Tuvalu, högsta punkt 5 meter över havet, har sedan länge varit förberedda på att evakuera hela sin befolkning till Nya Zeeland eller Niue under kommande årtionden. De är inte ensamma bland Stillahavsrepublikerna om problemet att havshöjningen hotar att uppsluka deras grundvatten, men oddsen är att Tuvalu inte bara blir obeboeligt, utan helt enkelt slutar att finnas kvar. Det hela är ganska tragiskt, egentligen.

- Ymir, tämligen fascinerad av Stillahavsrepublikerna

Rickard

Urverk speldesign
"2. I dagens Svenska dagbladet skrev man om oväntat stor avsmältning av is i Antarktis. Om detta fortsätter kommer havsnivån att stiga globalt."
Å andra sidan.. Med hur mycket? Högst 50 centimeter kanske (överdrivet tal, för jag tror inte ens det är så mycket)? Visst är det mycket men det är knappast något som man (en person i Sverige i alla fall) behöver vara livsrädd och oroa sig över..

"Vart ska danskarna fly? :gremconfused:"
Till Nederländerna? :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som läste det där med pytteliten ökning i vattennivån någonstans vid pol-is-smältning men kan inte verifiera det

Troberg

Sinister eater
Men det där är väl ändå ingen nyhet? Tuvalu, högsta punkt 5 meter över havet, har sedan länge varit förberedda på att evakuera hela sin befolkning till Nya Zeeland eller Niue under kommande årtionden. De är inte ensamma bland Stillahavsrepublikerna om problemet att havshöjningen hotar att uppsluka deras grundvatten, men oddsen är att Tuvalu inte bara blir obeboeligt, utan helt enkelt slutar att finnas kvar. Det hela är ganska tragiskt, egentligen.
Bah, de har väl inget att klaga på, de får ju behålla sin toppdomän i vilket fall.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Två vetenskapsnyheter (litegranna OT)

>Vart ska danskarna fly?

För min del får de gärna komma hit. De gör god öl och har röda korvar, och det räcker gott för mig. Fast Sanne Salomensen får de gärna lämna kvar. Jag har en gammal luftmadrass hon kan få så hon har någonting att flyta runt på :gremgrin:

/Anders

Saxifrage

Hero
Antarktis, Blue Mars [spoiler]

Ok, ingen farlig spoiler, men eftersom jag själv är rätt kinkig med spoilerinlägg vill jag inte riskera något...

I Blue Mars, tredje delen av Kim Stanley Robinssons marstrilogi, råkar jorden ut för att Antarktis kalvar ett isberg i den större skalan, vilket medför att havsnivån höjs flera meter. Det leder också till att en mängd märkliga kulturer utvecklas. Bland annat beskrivs en grupp dykare i England som ägnar sig åt att rädda prylar från stadsdelar som hamnat under vatten. En av huvudpersonerna stöter också på ett gäng som lagt beslag på en kopia av Cutty Sark (har jag för mig) och ska ut på segeläventyr i det nye, betydligt mer marint präglade England!

I boken blir översvämningarna en vändpunkt för Jordens befolkning, som tvingas börja samarbeta för allas bästa under de förändrade förhållanden som råder (överlag tycker jag att marstrilogin har en del synpatiskt utopiska drag). I vilket fall som helst blir en sån här "landsänkning" en spännande källa till äventyr och konflikter.

Rickard

Urverk speldesign
Rättar sig själv

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som läste det där med pytteliten ökning i vattennivån någonstans vid pol-is-smältning men kan inte verifiera det
Äsch.. Jag blandar alltid ihop Antarktis med Arktis.. Jag kom på var någonstans jag läste det där och jag hade fel..

<blockquote><font class="small">Citat från sidan INSULTINGLY STUPID MOVIE PHYSICS som sågar "The day after tomorrow" utifrån fysiken i den:</font><hr />
Not only does Antarctica hold about 90% of all ice on Earth but the ice rests on a land mass. Water produced by melting will raise ocean levels. By contrast, North Pole ice is floating. Melting it would have little effect on ocean levels although it might be disastrous for Santa Claus.

The storm surge in the movie eventually recedes but not to its previous level. Again, using the Statue of Liberty as a reference, and allowing for about 20 ft (6.07 m) of snow, the water level had to remain over 150 ft (45.5 m) higher than normal. To raise ocean levels by 150 ft (45.5 m), about 75% of Antarctica's ice would have to melt<SUB>4</SUB>. [/quote]
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan ge adressen till hemsidan och som aldrig skulle ha orkat ta sig igenom alla recensioner om de inte varit influerade utav humor

<SUB>4</SUB> <FONT SIZE=1>If the polar ice caps melted, how much would the oceans rise?, How Stuff Works, http://science.howstuffworks.com/question473.htm </FONT>