Ett par trådar ner finns en tråd om att tvinga spelarna att spela en viss typ av rollpersoner. De flesta (utom Rising) är överens om att tvång är tråkigt. Nu handlar tråden om spelledarintroducerat tvång, men hur är det med det tvång som dikteras av spelsystemet. Det är ju inte så att spelsystemen som finns är speciellt öppna för alla de rollpersoner som spelarna kan tänkas vilja spela.
Om man tar några exempel:
I D&D måste man spela en äventyrare. Reglerna tillåter inte skapande av rollpersoner som är hantverkare, bönder eller tvätterskor.
I Vampire måste man spela vampyr.
I InSpectres måste man spela spökjägare.
I The Mountain Witch måste man spela en samuraj med en mörk hemlighet som tillsammans med andra samurajer med mörka hemligheter är på väg att kämpa mot häxan på berget.
(Om ni inte hört talas om de två sista spelen behöver ni inte skämmas, men ni får göra det om ni vill.)
Spelen dikterar mer eller mindre exakt vad för sorts rollpersoner spelarna kan spela. Nu kommer frågorna:
1) Är det skillnad på krav som dikteras av spelsystemet och krav som spelledaren lägger på? Om man till exempel spelar vampire upplever man knappast att spela vampyr som en begränsning, men skulle kunna uppleva det som en begränsning om spelledaren säger att alla rollpersoner måste tillhöra Ventrue-klanen.
2) Hur mycket restriktioner är det okej att spelsystemet sätter på rollpersonerna?
Lägg märket till att jag inte vill ha svar som berättar att man visst inte måste spela en X i spelet Y, man kan spela vad som helst bara man ändrar på reglerna eller om man har tilläggsboken Z. Det vet jag redan.
/tobias
Om man tar några exempel:
I D&D måste man spela en äventyrare. Reglerna tillåter inte skapande av rollpersoner som är hantverkare, bönder eller tvätterskor.
I Vampire måste man spela vampyr.
I InSpectres måste man spela spökjägare.
I The Mountain Witch måste man spela en samuraj med en mörk hemlighet som tillsammans med andra samurajer med mörka hemligheter är på väg att kämpa mot häxan på berget.
(Om ni inte hört talas om de två sista spelen behöver ni inte skämmas, men ni får göra det om ni vill.)
Spelen dikterar mer eller mindre exakt vad för sorts rollpersoner spelarna kan spela. Nu kommer frågorna:
1) Är det skillnad på krav som dikteras av spelsystemet och krav som spelledaren lägger på? Om man till exempel spelar vampire upplever man knappast att spela vampyr som en begränsning, men skulle kunna uppleva det som en begränsning om spelledaren säger att alla rollpersoner måste tillhöra Ventrue-klanen.
2) Hur mycket restriktioner är det okej att spelsystemet sätter på rollpersonerna?
Lägg märket till att jag inte vill ha svar som berättar att man visst inte måste spela en X i spelet Y, man kan spela vad som helst bara man ändrar på reglerna eller om man har tilläggsboken Z. Det vet jag redan.
/tobias