Hur det funkar i Fading Suns
Fading Suns orginalsystem (Victory Point) är inte mitt favoritsystem direkt, men det finns delar som kan göras rätt trevliga. Det här är ur minnet, så det kan hända att jag är ute och cyklar lite.
I Fading Suns slår man 1d20 under Dex+Melee för att feta till nån, och sen använder man resultatnuffran / 3 (avrundat neråt) för att få skadepoäng. Sen lägger man på vapnets skada på den siffran. En ytterligare krumelur är att man slår 1d6 för varje skadepoäng, och gör skada bara på 1-4. (Det finns vanliga variationer på detta, bl a att bara slå tärningar för vapenskadan). Kritisk framgång får man om man slår lika med sin chans; då får man dubbla antalet poäng från färdighetsslaget.
Om man försöker försvara sig får man slå ett eget slag, och sänker då resultatet av motståndarens slag med sitt eget resultat (om det lyckas, dvs). Hamnar summan under noll blir det en miss. Obs att detta är resultatet på d20:orna, inte skadepoängen som subtraheras.
Detta funkar enligt uppgift rätt hyfsat, speciellt med den variation jag beskrev. Vapenskadan blir s a s en "bonus" på det man får från att man är skicklig.
Eventuellt kan man göra så att om resultatet hamnar under noll har pareringen resulterat i en ripost, och då får motståndaren göra en attack med det resultatet i stället. Det blir lite Pendragon över det hela, men det kan funka.
Fading Suns orginalsystem (Victory Point) är inte mitt favoritsystem direkt, men det finns delar som kan göras rätt trevliga. Det här är ur minnet, så det kan hända att jag är ute och cyklar lite.
I Fading Suns slår man 1d20 under Dex+Melee för att feta till nån, och sen använder man resultatnuffran / 3 (avrundat neråt) för att få skadepoäng. Sen lägger man på vapnets skada på den siffran. En ytterligare krumelur är att man slår 1d6 för varje skadepoäng, och gör skada bara på 1-4. (Det finns vanliga variationer på detta, bl a att bara slå tärningar för vapenskadan). Kritisk framgång får man om man slår lika med sin chans; då får man dubbla antalet poäng från färdighetsslaget.
Om man försöker försvara sig får man slå ett eget slag, och sänker då resultatet av motståndarens slag med sitt eget resultat (om det lyckas, dvs). Hamnar summan under noll blir det en miss. Obs att detta är resultatet på d20:orna, inte skadepoängen som subtraheras.
Detta funkar enligt uppgift rätt hyfsat, speciellt med den variation jag beskrev. Vapenskadan blir s a s en "bonus" på det man får från att man är skicklig.
Eventuellt kan man göra så att om resultatet hamnar under noll har pareringen resulterat i en ripost, och då får motståndaren göra en attack med det resultatet i stället. Det blir lite Pendragon över det hela, men det kan funka.