Nekromanti Två tankar som slog mig! (aj!)

Vi använder inte försvarsmodifikationen, bara skillnad på VINIT-slaget.

bästa karaktär? 24 på en lättlärd gubbe med flyt.

Bästa SLP?

....25? en gång.....men aldrig hos en fiende till gruppen...bästa fiende har väl haft....19, kanske. 20?

Baron Marak

Swordsman
Det finns redan en sak som ger ärrade veteraner ett övertag gentemot gröngölingar i strid.
Detta kallas insikt och ger en möjlighet att, som Cerec Tzorcelan säger, "Anpassa sig timmar i förväg".
Dessutom så höjs VINIT med stridsvana. Och utan initiativ så kan man inte göra så mycket om man är grön. Om man har en stor yxa och en stor rustning ör en annan sak.

Sen kan man även tänka på detta med föråldrad kunskap. Jämför du en ganska nybliven doktor med en gammal inbiten räv så har de samma relativa kunskap om hur man vårdar folk. Men den nyblivna har mer aktuell och effektiv träning.

Om du sedan är missnöjd med statistiken så kan du sätta dig och slå en säg sisådär 1000 ggr Ob3T6 mot olika nivåer i FV så får vi fina tabeller. Men eftersom jag inte tror någon har tid så låter jag sannolikhetsläran få stå för svaren. Den stämmer väldigt ofta ändå när materialet blir större. Om det ungått dig dvs.

Arvid

Warrior
"Jag tar lite exempel (första värdet är procentchans att ett Ob3T6 slag är perfekt, andra värdet är för lyckat, tredje miss och fjärde fummel).
Statistiken ser ut så här:
FV10 (6.97, 42.57, 43.37, 7.09)
FV12 (7.27, 61.33, 24.90, 6.50)
Här skiljer ju en hel del faktiskt.

Men...
FV 15 (7.30, 76.40, 11.34, 4.96)
FV 17 (7.34, 80.53, 8.45, 3.68)
Inte längre så stor skillnad.

Och...
FV 20 (7.40, 83.28, 7.26, 2.06)
FV 22 (7.43, 84.06, 7.17, 1.35)
Är skillnade i princip utraderad. Det är nu mindre än en procent som skiljer FV 22 och FV 20."

Men om vi istället använder oss av ett färdighetsslag på Ob4T6
FV 15 (1.59 , 58.3 , 28.6 , 11.6)
FV 17 (1.61 , 70.2 , 18.2 , 9.96)
FV 20 (1.61 , 79.4 , 12.1 , 6.88)

Eller Ob5T6
FV 15 (0.33 , 29.5 , 51.2, 19.0)
FV 17 (0.33 , 45.0 , 36.8 , 17.9)
FV 20 (0.33 , 63.5 , 21.3 , 14.9 )
Ganska stora skillnader.

"Yes. Denna princip gäller ju naturligtvis motståndet också."

"När det gäller erfarenhet är det nu en viss skillnad mellan min rp (10 års erfarenhet) och dennes vapeninstruktör (50 års erfarenhet). Om dessa bägge herrar skulle mötas på liv och död i originalsystemet, skulle slumpen avgöra mer än något annat. Då detta kanske är realistiskt, så gillar jag inte det konceptet, utan anser att min rp's vapeninstruktör i 95 fall av hundra skall kunna nita min rp."

Först och främst så måste man betänka att stridssystemet i Eon är mer ett stridssystem än ett duellsystem. Även om mästaren är oslagbar vid perfekta förhållanden så är det inte alls säkert att han klarar sig bra på ett slagfält eller i en oväntad strid på dåligt underlag. Om det är i en duell så kan man ju modifiera reglerna lite efter detta (automatiskt misslyckande först vid 3 sexor eller vad man nu än gör). Dessutom kommer mästaren ändå troligt att ha en fördel i och med att han utvecklat sin stridsskonst (skaffat fler tekniker regelmässigt).

Sen så kan ju en sorts "färdighetsvärdesinflation" leda till att när två riktigt bra kämpar möts så förlorar den som först slår två sexor i ett försvar (och därmed får automatiskt misslyckande). Det blir ju väldigt mycket slump.

Blir det inte att man rusar iväg i FV efter bara några äventyr? Jag tycker att det verkar som att man för snabbt kommer upp bland de riktigt, riktigt bra.

Slutligen bör sägas att även saker som stridsskolor och stridsvana spelar en väldigt roll och dessa fås också de efter erfarenhet. ett högre FV ger dessutom högre skada som bidrar till den väldigt farliga tillbakaknuffningen.

PS. Var har du fått din statistik ifrån?

Kimon

Swordsman
Dessutom så höjs VINIT med stridsvana. Och utan initiativ så kan man inte göra så mycket om man är grön.

Om du vill förbättra din chans att öppna striden, fatta tag i ett vapen med bra första SI och bär en hjälm utan ansiktsskydd. Dessa två enkla ting, ger dig minst -Ob1T6, kanske -Ob2T6 (om ditt vapen är bättre än motståndaren).
Vill du ta tillbaks initiativet, ha ett vapen med bra andra SI och använd tekniken 'Krigslist', ty den dubblar din insiktschans.

Om du tänker vänta på att Stridsvana höjer din VINIT, såå... ja håll inte andan helt enkelt...

Om man har en stor yxa och en stor rustning ör en annan sak.

Och det kan man inte ha om som ovan kämpe eller vad menar du?

Sen kan man även tänka på detta med föråldrad kunskap. Jämför du en ganska nybliven doktor med en gammal inbiten räv så har de samma relativa kunskap om hur man vårdar folk. Men den nyblivna har mer aktuell och effektiv träning.

Eh? Vilket dumt exempel. Du vill alltså påskina att en hantverkare med 30 års erfarenhet är sämre eller likvärdig med en hantverkare med 5 års erfarenhet, om dessa fem års erfarenhet inträffat relativt nyligen?
Vad är det som säger att "en gammal inbiten räv" inte håller sig uppdaterad med de nyheter som händer inom sitt gebit.

Som jag nämde i mitt tidigare exempel så avsåg jag min rp och dennes vapeninstruktör.
Och inom detta fält är inte utvecklingen så förtvivlat snabb i.m.h.o.

Om du sedan är missnöjd med statistiken så kan du sätta dig och slå en säg sisådär 1000 ggr Ob3T6 mot olika nivåer i FV så får vi fina tabeller. Men eftersom jag inte tror någon har tid så låter jag sannolikhetsläran få stå för svaren. Den stämmer väldigt ofta ändå när materialet blir större. Om det ungått dig dvs.

Tror du att jag är helt körd och jag satt och "hittade på" procenttalen för att förbättra min position i denna argumentation?

Själv är jag i besittning av en tämligen sofistikerad unixdator, med duktigt av lediga klockcykler för den här typen av meningslösheter.
Siffrorna i mitt tidigare inlägg är baserad på en miljon iterationer av ett Ob3T6 slag mot de olika FV's tidigare presenterade.
Ja... en miljon slag per FV... om det undgick dig.

Baron Marak

Swordsman
"Eh? Vilket dumt exempel. Du vill alltså påskina att en hantverkare med 30 års erfarenhet är sämre eller likvärdig med en hantverkare med 5 års erfarenhet, om dessa fem års erfarenhet inträffat relativt nyligen?
Vad är det som säger att "en gammal inbiten räv" inte håller sig uppdaterad med de nyheter som händer inom sitt gebit.
"

Det beror på vad du söker. Jag tror inte den inbitna räven är alltför mobil och tar efter andras tekniker och därmed överraskar sin motståndare (pratar om din vapenmästare). Han har nyttjat sitt vinnande koncept länge och det är numera känt men det är svårt att ändra sig.
Detta är vad jag tycker. Ändra vanor är inte alls så lätt som man kan föreställa sig. Att lära om sig likaså.
Men visst kan han ha tagit efter andra personer. Belyser bara en förklaring som kan vara ganska trolig då det var prat om sannolikheter och att det inte skiljer mycket då värdena blir högre. Inte sagt att den är sann. Men det ligger något bakom det hela. Det kan du inte förneka. Lämnar du in din nya klocka med GPS eller liknande så kan har få problem med att laga den, eller?

Stridskonsten tycker jag då det verkar som att den förnyas ständigt och att traditionell legionärsträning blandas friskt med alvisk stridskonst och skapar nya möjligheter att överraska. Med alla krig som stundar så vill man ha övertag. Och att på slagfältet ha en "osårbar" stridsskola så har man skaffat sig övertag på ett ställe iaf.

Ang. det med yxan är bara det om motanfall som effektiv manöver. Den store mästaren med sin stor skicklighet som anser att han inte behöver rustning kan falla emot en sådan motståndare.

"Om du vill förbättra din chans att öppna striden, fatta tag i ett vapen med bra första SI och bär en hjälm utan ansiktsskydd. Dessa två enkla ting, ger dig minst -Ob1T6, kanske -Ob2T6 (om ditt vapen är bättre än motståndaren).
Vill du ta tillbaks initiativet, ha ett vapen med bra andra SI och använd tekniken 'Krigslist', ty den dubblar din insiktschans.
"

Att ha hjälm utan ansiktsskydd ger inte -Ob1T6.
Att ha ett vapen med högt förstavärde är väl ok. Men för det mesta gäller svärd och de flesta av de finare svärden har en 3:a.
I andra SI-värde har de ofta en 4:a. De som har högre siffra i första värdet har lågt andravärde och vice versa.

Det tar dessutom inte så länge att höja insikt med stridsvanan. Höjs ju med 1 per 2 i stridsvana. Inte slött om du frågar mig.

Krigslist är användbar. Den missade jag...

Angående statistiken så verkade det som att du ogillade att det inte blev så mycket lättare att lyckas mellan 20 och 22. Därför så tänkte jag att du kanske ville då se om det inte stämde.

Kimon

Swordsman
Jag tror inte den inbitna räven är alltför mobil och tar efter andras tekniker och därmed överraskar sin motståndare (pratar om din vapenmästare).

Grejen är att om vi förutsätter att vi pratar om människor så har typ trettio år en viss betydelse för hur rörlig man är. Det finns väl två saker att säga om det. För det första så får inte systemet bygga på att man blir slö när man blir äldre eftersom detta rimmar illa med icke-mänskliga raser såsom alver och dvärgar. För det andra så kommer mästaren att anpassa sin stridskonst efter vad han fysiskt är förmögen till. Detta innebär inte att han inte kan lära ut saker han själv är för skröplig för. Dvs det faktum att han inte kan demonstrera en teknik hindrar inte att han lär ut den ändock. Det finns inte tre variationer av aikido utan anledning.

Men det ligger något bakom det hela. Det kan du inte förneka. Lämnar du in din nya klocka med GPS eller liknande så kan har få problem med att laga den, eller?

Min rp's vapeninstruktör?/images/icons/wink.gif
Ok...ok... Men gammal kunskap behöver inte alltid innebära förlegad kunskap. Jag tror att vapenfärdigheter passar in bättre på det påståendet, och vissa teoretiska kunskaper bättre passar in på ditt exempel.

Ang. det med yxan är bara det om motanfall som effektiv manöver. Den store mästaren med sin stor skicklighet som anser att han inte behöver rustning kan falla emot en sådan motståndare.

Då vore han knappast en stor mästare i.m.h.o. Faktum är att han överlevt i sitt yrke under rätt lång tid och troligtvis stött på det mesta i kampväg.

Att ha hjälm utan ansiktsskydd ger inte -Ob1T6.

True! I stand corrected.
Men att ha den ger +Ob1T6.
Så sensmoralen är att inte ha ansiktsskydd om man vill öka sina chanser att öppna striden. Och det var väl det vi talade om eller?

Men för det mesta gäller svärd och de flesta av de finare svärden har en 3:a.

Ja men du sätter ju fingret själv på det. Se till att ha ett första SI på 4+ så har du ofta ett övertag.

I andra SI-värde har de ofta en 4:a. De som har högre siffra i första värdet har lågt andravärde och vice versa.

Jovisst. Det är här som den stora fördelen med att ha två vapen infaller, för ditt första vapen har bra första SI och ditt andra vapen har bra andra SI.

Krigslist är användbar. Den missade jag...

Det finns en till som heter.... 'Utmanövrering' ('Utspel'?) tror jag som alltid ger -Ob1T6 för att ta tillbaks ett förlorat initiativ.

Angående statistiken så verkade det som att du ogillade att det inte blev så mycket lättare att lyckas mellan 20 och 22.

Ja, det jag ogillar är att det är sååå jobbigt att höja till 22 från 20 och att man får såååå lite för ansträngningen. I vårt anpassade system är det fortfarande tämligen jobbigt att höja till 22 men det går. Och med denna insikt inser man att min rp's vapeninstruktör har ett ohelvetiskt högt FV och mosar min rp i 97 fall av hundra. Träning eller ej.

"Vill du ta tillbaks initiativet, ha ett vapen med bra andra SI och använd tekniken 'Krigslist', ty den dubblar din insiktschans."

Krigslist dubblar din insikt om du har initiativet, annars halverar den motståndarens.

Utspel heter tekniken som ger lättare att ta tillbaka.

Två vapen är grymt bra, mest för att man kan göra en till handling...för att ha ett vapen med 4 i första SI måste du i stort sett ha en treudd...vilket iofs inte är dåligt, men är det snyggt? Vill man ha en treudd? Möjligtvis en piska istället.

Gör det något att skillnaderna är små vid hög FV? De är så bra att de inte misslyckas om de inte klantar sig, eller råkar ut för något oväntat....

Gamla kunskaper är inte sämre, om de inte är utdaterade på ett sånt vis att de inte längre är applicerbara. Sen om någon annan vet hur han slåss så har ju det inte med kunskapen i sig att göra, det är snarare kunskap hos någon annan.

Kimon

Swordsman
...för att ha ett vapen med 4 i första SI måste du i stort sett ha en treudd...vilket iofs inte är dåligt, men är det snyggt? Vill man ha en treudd? Möjligtvis en piska istället.

Det beror på hur stark man är. Alla individer är inte människor.

Gör det något att skillnaderna är små vid hög FV?

Om man betänker hur svårt det är att höja från 20 till 22 så tycker jag att skillnaderna är för små. Vad motiverar till träning om utdelningen är så liten? Varför träna om man inte blir märkbart bättre på det man gör?

samiis

Warrior
Om man betänker hur svårt det är att höja från 20 till 22 så tycker jag att skillnaderna är för små. Vad motiverar till träning om utdelningen är så liten? Varför träna om man inte blir märkbart bättre på det man gör?

Det ärrätt sällan man tränar upp en nivå, ocftast när man tränar, tränar man i flera vackor så att man går två eller tre steg...

och om man tänker efter, finns det nåt du är riktigt bra i verkligheten (inte i eon), så att man kunde liknet det vid typ 20 i FV, testa att träna på det i en vecka och kolla om du blir märkbart bättre, det skulle jag inte tro att du blir...

Eon är realistiskt... Fatta fakta

Arvid

Warrior
"Om man betänker hur svårt det är att höja från 20 till 22 så tycker jag att skillnaderna är för små."

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg där jag tar fram statisktik vid slag på Ob4T6 och Ob5T6. Jag kan i och för sig inte statisktik på 22 men det blir en viss skillnad vid högre tärningsslag. Du har ju dock rätt i att det är grymt svårt att höja så mycket. Å andra sidan får man igen det:
Skadan blir väldigt hög (Eon 2:s modifikationer), man har troligen höjt stridsvana en del och man kan träna in nya tekniker till sin stridsskola (mycket viktigt).
Sen tycker jag att alternativet riskerar att bli att den som först får två sexor förlorar en strid (när det rör sig om väldigt bra kämpar).

"Vad motiverar till träning om utdelningen är så liten? Varför träna om man inte blir märkbart bättre på det man gör?"

Först och främst så måste man betänka att man är ruggigt skicklig i det man gör när värdet kommer över tjugo. Jämför det lite med dagens proffsidrottare, de tränar som bara fan, men inte blir de så mycket bättre (i förhållande till träning). Det är nästan snarare så att de håller formen.

Azdeus

Veteran
Det högsta jag har haft i fv var 23 i svärd med min allra första rollperson. En Legosoldat som efter ett tag blev ledare för sitt kompani.

Min spelledare (Silversurfan) har haft 42-43 eller någonting sådant i Sunai Lelldorin. Jag kommer inte ihåg men 40 var det i alla fall.

Vi brukar också köra med regeln för Snabba/Kraftiga anfall det finns en tabell någonstans men jag har inte boken framför mig så jag kan slå upp det.

Jag håller på och frenetiskt kämpar för att få regeln för Snabbt utfall (Eller någonting liknande). Du gör ett "motanfall" som träffar motståndaren samtidigt som han träffar dig.

Det värsta jag har slängt på dem hittills var när en kille skulle slåss en mästarstrid som gladiator då hade motståndaren 23 i Marinkårists träning.

Azdeus

Veteran
Jag har ingen aning om vad QW skulle kunna vara men jag kommer ihåg att den personen som sa så senast efter ett "streak" med tur på sina tärningsslag lyckades bli ihjälslagen efter att han trasslat in sig i sina kläder.

Jag hade lyckats döda mig själv en gång om det inte varit för att jag hade haft "andra chans" fördelen.

"Eon är realistiskt... Fatta fakta "

Hahahahahahahahahhaahhaha....

Tja, ibland verkar det så i alla fall...

/images/icons/wink.gif

Kimon

Swordsman
Eller Ob5T6
FV 15 (0.33 , 29.5 , 51.2, 19.0)
FV 17 (0.33 , 45.0 , 36.8 , 17.9)
FV 20 (0.33 , 63.5 , 21.3 , 14.9 )
Ganska stora skillnader.

Ganska lätt att fumla vid Ob5T6 i.m.h.o.

Först och främst så måste man betänka att stridssystemet i Eon är mer ett stridssystem än ett duellsystem. Även om mästaren är oslagbar vid perfekta förhållanden så är det inte alls säkert att han klarar sig bra på ett slagfält eller i en oväntad strid på dåligt underlag.

Förvisso, men det finns ju redan regler som täcker detta.
Och vad är det som säger att all träning som eleven får, alltid sker under "perfekta" förhållanden? Är det inte en del av utbildningen att träna i terräng och under dåliga väderförhållanden? Hmmm... det kanske borde finnas en Teknik för detta?

Om det är i en duell så kan man ju modifiera reglerna lite efter detta (automatiskt misslyckande först vid 3 sexor eller vad man nu än gör).

Vi kör med att man inte missar förrän man slagit över sitt FV oavsett hur många sexor man startade med.

Blir det inte att man rusar iväg i FV efter bara några äventyr? Jag tycker att det verkar som att man för snabbt kommer upp bland de riktigt, riktigt bra.

Njae.
För det första är de som är "riktigt, riktigt bra", riktigt bra.
För det andra så får vi väääldigt sällan slå förbättringsslag.
Dessutom måste alla förbättringspoäng spenderas då det är dags, och om man har högt FV så måste man lägga en del för att få ett bra förbättrningsslag. Det är inte alltid man har de poäng som behövs för att känna sig säker och då får man höja ngn annan färdighet.

PS. Var har du fått din statistik ifrån?

Ett hemmahackat c-program.

PS. Så här ser statistiken ut för Ob10T6 mot FV 40
FV 40 (0.00, 44.05, 29.25, 26.71)

Arvid

Warrior
"Ganska lätt att fumla vid Ob5T6 i.m.h.o."

Visst, jag håller med men det är fortfarande större chans att lyckas med högre färdighetsvärde.

"Förvisso, men det finns ju redan regler som täcker detta.
Och vad är det som säger att all träning som eleven får, alltid sker under "perfekta" förhållanden? Är det inte en del av utbildningen att träna i terräng och under dåliga väderförhållanden? Hmmm... det kanske borde finnas en Teknik för detta?"

Det reglerna du hänvisar till täcker är att båda parter får svårighetsökningar vid ganska rejäla terrängförhållanden. Dessa regler bidrar dock inte nämnvärt till att en bättre kämpe faktist kan förlora mot en sämre motståndare i en strid. Alltså dessa regler gör inget speciellt för att det ska bli ett "stridssystem" istället för ett "duellsystem".
Nog kan det väl hända att träningen är i terräng till viss del men detta gör egentligen ingen större skillnad, slumpen kommer ändå spela stor roll. Även om man tränar på ett moment som inehåller stor slump så kommer slumpen ändå att finnas kvar.

"Vi kör med att man inte missar förrän man slagit över sitt FV oavsett hur många sexor man startade med."

Det körde vi också med förr men har nyligen slutat med det. En av anledningarna var att man lyckades för enkelt då man var bra i något. T.ex.
En krigare med sköld och två vapen och över 20 i FV. Han blev aldrig träffad och kunde utan större problem ta hand om tre motståndare samtidigt.
Spänningsmomentet försvann helt enkelt då de riktigt bra i stort sett aldrig misslyckades.

"Njae.
För det första är de som är "riktigt, riktigt bra", riktigt bra.
För det andra så får vi väääldigt sällan slå förbättringsslag.
Dessutom måste alla förbättringspoäng spenderas då det är dags, och om man har högt FV så måste man lägga en del för att få ett bra förbättrningsslag. Det är inte alltid man har de poäng som behövs för att känna sig säker och då får man höja ngn annan färdighet."

Okej, men hur blir det med balansen. Blir det så att de sämre höjer i någorlunda jämn takt med de riktigt bra?

Kimon

Swordsman
Dessa regler bidrar dock inte nämnvärt till att en bättre kämpe faktist kan förlora mot en sämre motståndare i en strid.

Jo till viss del. Risken för miss/fummel går ju upp markant även för den bättre. Det är nog en fråga om hur sannolikt man vill att det skall vara. Vi har nog inte samma uppfattning där. Och din uppfattning stämmer nog mer med verkligheten.

Även om man tränar på ett moment som inehåller stor slump så kommer slumpen ändå att finnas kvar.

Jovisst. Frågan är hur mycket mindre slumpen är om man är förberedd och intränad på de förhållanden som råder. Det finns ju anledningar till varför militära förband tränar i miljöer som efterliknar insatsmiljön.

En krigare med sköld och två vapen och över 20 i FV. Han blev aldrig träffad och kunde utan större problem ta hand om tre motståndare samtidigt.

Då mötte han för lätt motstånd.

Okej, men hur blir det med balansen. Blir det så att de sämre höjer i någorlunda jämn takt med de riktigt bra?

Normalfallet är att man bara får höja en färdighet ett steg. Om det hänt något exceptionellt kan man av den anledningen höja fler steg, men det är ytterst ovanligt. Grejen är att det är få (i spelgruppen) som ständigt skickar in alla poäng på en färdighet, utan de flesta inser att det är bättre och roligare att höja fler. Magiker behöver ju t.e.x. en hel drös med färdigheter för att kunna använda sin magi.

Baron Marak

Swordsman
QW är det ultimata spelet Quake-World.
För tillfället så ser jag inte att min tur tar slut än på ett tag.
Lyckligt ovetande om när den kommer att ta slut /images/icons/smile.gif

Arvid

Warrior
"Jo till viss del. Risken för miss/fummel går ju upp markant även för den bättre. Det är nog en fråga om hur sannolikt man vill att det skall vara. Vi har nog inte samma uppfattning där. Och din uppfattning stämmer nog mer med verkligheten."

Å andra sidan är det bara svårighetsökningar på försvar (ej undvika) vid kraftig vegetation, stora midjehöga buskar, knädjupt vatten etc. Jag pratar snarare om förhållanden som inte är perfekta t.ex. lera som du kan halka på, trampa snett på en utstickande sten etc.
Men det är nog som du säger, vi har helt enkelt olika uppfattningar.

"Jovisst. Frågan är hur mycket mindre slumpen är om man är förberedd och intränad på de förhållanden som råder. Det finns ju anledningar till varför militära förband tränar i miljöer som efterliknar insatsmiljön."

Jag ser det som att slumpens betydelse ligger där den gör med det system som är.

"Då mötte han för lätt motstånd."

Relativt till honom kanske men inte om man ser det på annat sätt. Motståndarnas värden låg kring 13, vilket betyder ganska bra motståndae.
Problemet blev även att det var han som vann hela gruppens strider.