Nekromanti Två vapen

2097

deleta mitt konto tack
Kollade i femmans regler och det är samma begränsning där!!! Nävarna räknas inte som "light". Så mitt glashus sprack mot denna kära tyska DFL-youtubare! Men jag skulle husregla detta tror jag.

.113

Swashbuckler
2097;n235144 said:
Kollade i femmans regler och det är samma begränsning där!!! Nävarna räknas inte som "light". Så mitt glashus sprack mot denna kära tyska DFL-youtubare! Men jag skulle husregla detta tror jag.
d&d 5th edition menar du då eller?

2097

deleta mitt konto tack
Ja
Dungeons & Dragons fifth edition från 2014. Mitt favoritspel???

luddwig

Lawful evil
2097;n235165 said:
OT... i min egen tråd...

Det känns som ett nederlag att jag aldrig testat att spela DnD 5. Så vitt jag vet känner jag inte heller någon i närområdet som skulle kunna spelleda det för mig. Synd det, för du 2097 är inte den första och antagligen inte heller den sista som säger att det är bra.

2097

deleta mitt konto tack
Om det är nån som har möjlighet så är mitt tips till dom att börjar med Starter Set, den är obligatorisk enligt mig. Resten av böckerna är en hot mess :D

.113

Swashbuckler
2097;n235165 said:
Ja

Just I 5th så finns det ju flera sätt att få en bonus action som en attack, att dualwielda är väl bara ett sätt ändå, men man får ju aldrig fler attacker så man tjänar ju inte mer på att ha t.ex. dualwielding eller frenzy eller liknande.. Det är ju lite sisådär men så var det då om jag minns rätt.

Edit: det fanns nån mer poäng men den försvann lite :p men jag TROR jag tänkte något i stil med att man behöver inte dualwielda händer för att få en extra attack, det går på andra sätt och är lika effektivt :p

.113

Swashbuckler
luddwig;n235168 said:
OT... i min egen tråd...

Det känns som ett nederlag att jag aldrig testat att spela DnD 5. Så vitt jag vet känner jag inte heller någon i närområdet som skulle kunna spelleda det för mig. Synd det, för du 2097 är inte den första och antagligen inte heller den sista som säger att det är bra.

Alltså, i teorin skulle jag väl kunna det, fast jag har ju inte boken och jag är lite rostig och har dåligt om tid, men förutom det så ;) Jag har ju kört det iaf, och kört en kampanj, om än en med lite husregler osv som man kan skippa så klart. Det va bara det här med "i praktiken..." som strular till det :p

2097

deleta mitt konto tack
.113;n235175 said:
Just I 5th så finns det ju flera sätt att få en bonus action som en attack, att dualwielda är väl bara ett sätt ändå, men man får ju aldrig fler attacker så man tjänar ju inte mer på att ha t.ex. dualwielding eller frenzy eller liknande.. Det är ju lite sisådär men så var det då om jag minns rätt.

Edit: det fanns nån mer poäng men den försvann lite :p men jag TROR jag tänkte något i stil med att man behöver inte dualwielda händer för att få en extra attack, det går på andra sätt och är lika effektivt :p
Jo men i True Mask videon verkade det ju vara en level 1 fighter (inte för att Symb har "fighters" men en RP som är typ byggd så) och för en l1 fighter i D&D känns det konstigt att man inte kan gå loss med båda nävarna.

.113;n235178 said:
Alltså, i teorin skulle jag väl kunna det, fast jag har ju inte boken och jag är lite rostig och har dåligt om tid, men förutom det så ;) Jag har ju kört det iaf, och kört en kampanj, om än en med lite husregler osv som man kan skippa så klart. Det va bara det här med "i praktiken..." som strular till det :p
Ladda ner basic-pdf:en och nån B-series-modul typ B4 The Lost City????

.113

Swashbuckler
Är det inte så att man alltid får dualwielda, men man får disadvantage om man inte har feat för det eller nåt sånt? Eller tänker jag på nåt annat nu kanske.

i praktiken menade jag mer att jag har 4 barn, jobbar en del, går i skola en del osv :p och man ska ju som hinna med allt. Men nån gång ska det väl gå styra ihop kanske ;)

2097

deleta mitt konto tack
I femman är reglen att alla får dual wielda två light weapons och i texten exkluderas unarmed från light weapons (och i erratan exkluderas den dessutom från weapons öht). Om man har rätt fighting style eller feat för two weapons gör man mer skada och det finns en annan feat för att kunna ha vissa av dom vapnen utöver light weapons.

APM

Bläckfisk
Jag tycker att One-roll engine har en ganska snygg lösning med "multiple actions".

Min tolkning är att man hanterar det precis som alla andra samtidiga handlingar, så förfarandet skiljer sig inte från det ifall man skulle blockera och attackera samtidigt, rida och attackera samtidigt, smyga och attackera samtidigt, eller ifall man skulle skjuta pilbåge hängandes från en vägg.

Skillnaden blir att det är supersvårt att lyckas med båda attackerna ifall man inte är väldigt bra på sin vapenfärdighet, samt att skadan blir betydligt större om man faktiskt lyckas.

Det är i mitt tycke den snyggaste metoden för att lösa problemet med "två vapen" och det är den här metoden som jag använder i mitt rollspel Fornsaga (som finns på kickstarter nu)!