Nekromanti TV/Film/Webb-serieklubben 2018

Krille

Super Moderator
Jag har börjat titta på Miss Kobayashi's Dragon Maid, och fann den precis lika hysteriskt rolig som anth gjorde.

I andra hörnet har jag hittat Yuru Camp ?.

Yuru Camp ?
är en anime om campingklubben på en skola och de osannolika karaktärer som ingår i den och vänskapen som byggs upp mellan dem. Det är en slice-of-life serie med mycket mysig humor, och en serie som man helt enkelt blir glad av. Den gör mig också hemskt sugen på att campa, så jag förstår helt och fullt varför Kannesten ger sig av till fjälls titt som tätt.

En sak som gör mig särskilt glad är musiken i serien.

Och en sak till: serien är full med små praktiska camping-tips, och avslutas med en liten uppmaning om att vara respektfull ute i naturen och följa reglerna på campingplatsen. Det är som att serieskaparen insett att serien kommer få folk att dra till skogs, och tar sitt ansvar för att utbilda dem och uppmana dem att uppföra sig i naturen. Det kändes väldigt japanskt och väldigt positivt och upplyftande.

anth

Vetefan
Krille;n288624 said:
I andra hörnet har jag hittat Yuru Camp ?.

Yuru Camp ?
är en anime om campingklubben på en skola och de osannolika karaktärer som ingår i den och vänskapen som byggs upp mellan dem. Det är en slice-of-life serie med mycket mysig humor, och en serie som man helt enkelt blir glad av.
Låter som en iyashikei?
Oavsett vad har den åkt upp på min "to see"-list (hade inte tid att se den i vintras när den kom).

En annan anime (som jag inte heller hunnit se) som jag tror är i samma anda är A Place Further than the Universe / Sora Yorimo T?i Basho som handlar om fyra tjejer som bestämmer sig för att resa till Antarktis.

Jocke

Man med skägg
Jag har sett första säsongen av Legion.
Det borde du också göra. I en tid där det känns som att Netflix inte klarar av att leverera på Daredevil och Jessica Jones S1 kvalite, Agents of Shield har minst ett år paus, runaways och inhumans föll platt och Cloak and Dagger visade sig vilja göra en hel säsong origin story såg det ut som att jag var tvungen att se CW:s tonårssåpahjältar för att få lite serietidningstv i mitt liv. Men sen finns som tur är Legion. Det här var precis vad jag behövde till min semester. Mysterier, bra art direction, en tydlig story berättad på ett otydligt vis. Sommaren är perfekt för sånt här. Legion har mer gemensamt med kanske Persons Unkown, Wayward Pines, Twin Peaks och Traveller (en förbisedd 8 avsnitts serie från 2007) än med ditt vanliga hjälteös. Trotts det är det inte ont om mutantkrafter, superhjältande och ond bråd död.

Det är svårt att berätta om handlingen utan att gå för djupt in i det, men vi följer David en man i tidiga 30-års åldern som efter ett liv där han åkt ut och in på institutioner får reda på att han inte bara är psykiskt sjuk - han är också en mutant med psykiska krafter.
Det är under framför allt seriens första två-tre avsnitt väldigt oklart vad som är verklighet, vad som är dröm och vad som händer inuti respektive utanför Davids huvud.

Nästan alla superkrafter som är med i tv-serien handlar om minnen, personligheter, att byta kropp osv. vilket passar temat jättebra. Men bästa är att det är så otroligt snyggt hela tiden.

Som anhörig till en person som spenderat mycket av sin ungdom på institutioner och vårdinstanser så tycker jag att det här är förvånansvärt icke-pajigt mot hur psykisk ohälsa brukar gestaltas när det inte ska vara realistiskt. Sånt som händer, tex att en person ser verkligheten annorlunda än vad som är det "riktiga" hanteras dels med stor respekt men också som det fantastiska instrument för att skapa drama det är.

Den bästa trailern jag kunde gräva fram här den här som heter "recap" den innehåller dock inte några spoilers, eller den innehåller ju scener som inte är från avsnitt ett men det kan den är å andra sidan ganska mycket som serien är. https://www.youtube.com/watch?v=Ce_l-e7zECI

5 av 5 vill jag i alla fall ge första säsongen.

Feuflux

omjonasson.se
Jag håller på att titta på en Netflix-serie från 2014-2016 där de fyra svärdsvingarna Dutybound, Bruteforce, Charmer och ImpulsiveNoob upplever äventyr.

Mina tidigare upplevelser av de tre musketörerna är filmerna från 1993 och 1973 och nu är det ju svårt att jämföra en serie med en film, men båda filmerna hade starka svagheter (i 93'an är alla disney-onda eller disney-goda och i 73'an är musketörerna ramla-omkull-på-rumpan-dåliga) så det här är en mycket positiv upplevelse.

Här är det intriger som ger någon slags verklighetsförankringskänsla och det gäller även striderna (fast Vinnie Jones var lite väl bra på unarmed-VS-armed-fighting när han var gästskådis). Eftersom det är en serie så finns ju även tid för att dyka ner lite mer i huvudpersonernas bakgrunder och vad som driver dem.

Så spana in det här om du gillar lite 1700-tal, lite intrigerande och lite våld.

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Dragon Prince.

Det är en fantasyserie med datagenererade cellchadeade figurer och målade eller 3D-målade bakgrunder.

Den var hemskt söt, väldigt äventyrlig och hade nästan helt rätt känsla för Hjältarnas tid. En sak som gjorde mig riktigt lycklig var att alv-lönnmörderskan Rayla hade skotsk brytning! Den var dock för kort med nio avsnitt, så nu väntar jag på säsong 2 nån gång 2019.