Nekromanti TV-licensen avskaffas?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Så fruktansvärt OT att jag tvekade några ögonblick innan jag postade det här.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv-licensen-kan-avskaffas

Lite för tidigt för att börja sjunga än, men om stjärnorna är oss välvilliga så kanske det kan bli fest till hösten.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PHQLQ1Rc_Js"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/PHQLQ1Rc_Js" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

anth

Vetefan
Att man spar 146 miljoner på att lägga ner Radiotjänst i Kiruna får en att undra varför man inte kommit med det här förslaget tidigare.

Ett mycket bra förslag och jag har inte ens haft TV de senaste 10 åren.

!Paxen

Swashbuckler
Jag hade för mig att jag fick höra det redan förra året att det var bestämt.. Anyhoo, jag är skitglad över det, men jag hoppas att det betyder att Swecopy lägger av med att kräva pengar av operatörer för att få visa SVTplay på deras boxrar.

GnomviD

Heresiark
Jag får väl erbjuda den motsatta åsikten, då: då jag djupt uppskattar public service-media blir jag väldigt ledsen av det här. Att licensen tas bort och finansieringen läggs på skatt innebär ju i praktiken att politikerna får betydligt större makt att bestämma över PS budget. Det kommer väl innebära att å ena sidan budgeten kommer skäras ner (naturligtvis) och PS få mindre pengar, och å andra sidan att det blir betydligt mer riskfyllt för PS att satsa på mångåriga projekt, då de inte vet hur budgeten kommer se ut från år till år. Om de där 146 miljonerna som sparas av lägga ner Radiotjänst går till programproduktion kommer jag äta upp min hatt.

Så ja, säg vad man vill om licensen som system, men dess utforming är bra för public service-media. Jag kommer sörja den.

Recca

Femme Fatale
anth said:
Att man spar 146 miljoner på att lägga ner Radiotjänst i Kiruna får en att undra varför man inte kommit med det här förslaget tidigare.

Ett mycket bra förslag och jag har inte ens haft TV de senaste 10 åren.
"Jag har inte heller TV."

Som man säger.

!Paxen

Swashbuckler
GnomviD said:
Jag får väl erbjuda den motsatta åsikten, då: då jag djupt uppskattar public service-media blir jag väldigt ledsen av det här. Att licensen tas bort och finansieringen läggs på skatt innebär ju i praktiken att politikerna får betydligt större makt att bestämma över PS budget. Det kommer väl innebära att å ena sidan budgeten kommer skäras ner (naturligtvis) och PS få mindre pengar, och å andra sidan att det blir betydligt mer riskfyllt för PS att satsa på mångåriga projekt, då de inte vet hur budgeten kommer se ut från år till år. Om de där 146 miljonerna som sparas av lägga ner Radiotjänst går till programproduktion kommer jag äta upp min hatt.

Så ja, säg vad man vill om licensen som system, men dess utforming är bra för public service-media. Jag kommer sörja den.
Fast, det är helt fucked up som myndighet.

Liksom, man ger en myndighet rätt att ta ut en avgift till X antal personer, oavsett hur dom använder produkten. dvs, om dom använder det för att se på public service, eller om dom använder det för att spela tv-spel eller allt annat möjligt, förutom public service. Sen så finns det ju ett X antal olika saker som gör så att jag inte vill kalla det för public service överhuvudtaget.

Sen så gör det ingen skillnad om det beskattas eller betalas via en avgift, gällande styrande av staten. Publicservice i sverige är statstyrt. Dock blir det enklare för osssom betalar avgiften.

Idag har vi dock reklam-kanaler som fungerar som motpol.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
GnomviD said:

Du har goda poänger, som jatg inte reflekterat så mycket över tidigare.

Jag skulle nog helst ha sett ett system där det fungerade som en skatt (alla betalade) men där politikerna inte gavs någon makt över budgeten. I dagsläget är det ju inte riktigt hållbart att de som äger TV betalar - eftersom TV'n inte längre är det enda man kan använda för att se på programmen. Jag hoppas ju på avveckling av "sänd TV" som koncept, till förmån för strömningstjänster (inga mer TV-tablåer! Oh happy day!) dessutom...

Systemet behöver göras om.

En stor fördel med att ha det på skatten är att alla pjattar som gnäller "bjöh bjöh, men jag tittar jöh inte på SVT jöh, vafföh ska jag betala" åtminstone inte kan klaga på licensens orättvisa längre.

//Krank, så jäääääääkla less på idiotin om att "det jag inte använder ska jag inte heller betala för"...

(Och krank betalar självklart, med glädje, TV-avgiften. Trots att han inte tittar på sänd TV överhuvudtaget)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Kanske glider ifrån ämnet lite men jag tycker det är lite konstigt att ändringen kommer nu och inte tidigare. Samtidigt förstår jag att det möjligen hänger samman med att public-service har i uppdrag att vara opartiska och granska samhället och då främst dess makthavare. Det som förvånar mig är att Sverige är ett land där det länge funnits en befolkning som haft högt förtroende för sin stat så att även om licensen kom genom skattemedel borde folket fortfarande ha förlitat sig på att svt t.ex fortfarande leds av en styrelse som inte är kopplad till riksdag och regering då folket bar och bär ett högt förtroende för staten i sig. Att ändringen istället kommer nu i en period där förtroendet för stat har minskat känns på så sätt lite konstigt. En sådan reform om den går igenom borde egentligen komma i en period där stödet och förtroendet för staten är stort vilket det i och för sig fortfarande är även om det kanske har minskat på senare decennier.

anth

Vetefan
GnomviD said:
Att licensen tas bort och finansieringen läggs på skatt innebär ju i praktiken att politikerna får betydligt större makt att bestämma över PS budget.
Nu tappade du bort mig i ditt resonemang.
Vem tror du har bestämt att TV-licensen ska vara just 2076 kr i år? Och vem tror du kan ändra den från år till år?
Vad får dig att tro att Public Service skulle få mindre pengar bara för att politikerna bestämmer hur stor TV-skatten ska vara jämfört med hur stor TV-licensen är?

Jag skulle f.ö. tro att en del av de 146 miljonerna går till att omskola de som jobbat på Radiotjänst och kommer att bli arbetslösa.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
//Krank, så jäääääääkla less på idiotin om att "det jag inte använder ska jag inte heller betala för"...
Håller med dig i det här fallet, men inte nödvändigtvis generellt. Det finns massor av saker jag är intresserad av personligen, men som det vore helt orimligt att förvänta sig att andra ska betala för. Jag tycker dock att PS är mer eller mindre statsbärande, och att det absolut skall finansieras med skatter.

Muséer och obskyra teatergrupper däremot... not so much.

PS. För stämningens skull kan du väl låta bli att kalla åsikter som avviker från din för "idiotier"?

Recca

Femme Fatale
krank said:
Gäller det allt? Ska jag som pacifist betala skatt till Sveriges försvarsmakt?

w176

Förlorad dotter
Vitulv said:
krank said:
Håller med dig i det här fallet, men inte nödvändigtvis generellt. Det finns massor av saker jag är intresserad av personligen, men som det vore helt orimligt att förvänta sig att andra ska betala för. Jag tycker dock att PS är mer eller mindre statsbärande, och att det absolut skall finansieras med skatter.

PS. För stämningens skull kan du väl låta bli att kalla åsikter som avviker från din för "idiotier"?
Fast det är ju en helt legitim åsikt att tycka ett vissa saker inte ska skattefinansieras, och andra ska det. Sånt kan man ju påverka genom vad man röstar på.

Liksom, jag skulle lätt tycka att de 3000 kr varje operabiljett i genomsnitt är skattesubventionerad med skulle vara bättre spenderat på andra typer av kulturverksamhet. Typ ungdomskultur som engagerar mycket fler på positiva sätt, och är bra för samhället. Typ, Sverok m.m. skulle nog kunna använda de pengarna effektivare.

Det blir däremot rent dumt resonemang när en del argumenterar att de ska få detaljbestämma vad just sina skattepengar går till. Typ:

"Jag vill ingen som heter Ingemar ska få nyttja de pengar jag betalat in. "

Liksom att man ska få detaljbestämma hur pengarna ska spenderas, det går ju emot själva anledningen att man anledningen att man har ett skattesystem.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker det är bra. Då minskar ju risken att man får in ministrar i regeringen som inte fullföljt sina medborgerliga plikter.

Om den tas via skatten spelar mig personligen ingen roll. Jag betalar tv-licensen, mest för att det är det man ska göra om man har en tv eller en radio. För sån är jag.

/Magnus

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
krank said:
Kan vi snälla hålla den här tråden on topic? Liksom, Kranks inlägg passade in, även om jag själv inte håler helt med.

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
krank said:

Jag håller med Vitulv. Faktiskt. Eller alltså. Det jag håller med om är att det finns vissa grejer som jag tycker ska skattefinansieras och andra inte...

Jag har inte betalat radiotjänst på jättemånga år. Sista gången jag betalade var när jag ringde dem och sa: "Min tv är trasig." Vilket den var.
Svaret blev: "Vart är din tv nu?"
Jag: "I vardagsrummet..."
Radiotjänst: "Då måste du betala."
Jag väntade förstås fem minuter, ringde upp igen och sa att jag flyttat på tv'n. Sen dess har jag inte betalat en enda gång för att det är ett system som jag vägrar stödja.

Sen är den en jävla ljuggubbe som går runt i Linköping och knackar dörr och försöker lura en att berätta om tv'n. Problemet är att man känner igen honom så när han dyker upp för femtielfte gången och nu arbetar för hyresgästföreningen så är det ingen som går på det.

Arfert

Facit
Nu får jag ta Vitulv i örat och säga: muséer ska absolut vara skattefinansierade. De skulle inte existera annars, och är viktiga av massor av anledningar... som bevara kulturarv, forskning, utbildning etc etc.. sen är de trevliga också.

Ett land utan saker som bra öl och bra muséer är inget riktigt land.

Och eftersom vi i Sverige har en överklass som är ointresserad av kultur och bildning ur ett internationellt perspektiv (svensk överklass gillar ju bara saker som segling, golf, Breitlingklockor och jakt) så kan vi glömma finansiering av muséer från det hållet.

Teatergrupper av obskyrare slag.. tja, det är väl en lite öppnare fråga. Har inte bestämt mig i den frågan.

Vitulv

Recca said:
krank said:
Jepp, men du kan rösta på ett parti som vill avskaffa den!

Recca

Femme Fatale
Men jag menar. Folk som går på stan och ber om hjälp att stödja typ delfiner utanför Japans kust gör ju världen en tjänst, hur jobbiga de än är. Vad har radiotjänst någonsin gjort för mänskligheten.

Jag är helt för en förändring så att alla måste betala men av principskäl kommer jag aldrig betala just radiotjänst. T.ex. för att jag hade en tv-in-grej på mitt grafikkort vilken jag aldrig någonsin använt. What is that all about? Om de frågar vad jag har i min lägenhet och jag säger att jag har ett fotografi på en TV så skulle det vara lika giltigt att ta betalt för som den tv'n jag aldrig använder som står i vardagsrummet, eller den tv'n jag slängt på tippen för att den gått sönder. Alltså, jag tänker inte betala för någonting jag inte använder. Och det är inte idiotiskt, det är ett principiellt val jag gjort när jag fick reda på vilket svinn det handlar om.

Vitulv

Recca said:
Men jag menar. Folk som går på stan och ber om hjälp att stödja typ delfiner utanför Japans kust gör ju världen en tjänst, hur jobbiga de än är. Vad har radiotjänst någonsin gjort för mänskligheten.

Jag är helt för en förändring så att alla måste betala men av principskäl kommer jag aldrig betala just radiotjänst. T.ex. för att jag hade en tv-in-grej på mitt grafikkort vilken jag aldrig någonsin använt. What is that all about? Om de frågar vad jag har i min lägenhet och jag säger att jag har ett fotografi på en TV så skulle det vara lika giltigt att ta betalt för som den tv'n jag aldrig använder som står i vardagsrummet, eller den tv'n jag slängt på tippen för att den gått sönder. Alltså, jag tänker inte betala för någonting jag inte använder. Och det är inte idiotiskt, det är ett principiellt val jag gjort när jag fick reda på vilket svinn det handlar om.
Jag tycker inte heller att det är idiotiskt. Och jag förstår din princip. Jag har själv funderat i liknande banor, även om jag under merparten av mitt vuxna liv betalat (om än motvilligt) tevelicensen.