Nekromanti Tv-ljud - hjälp!

Storuggla

Champion
Hej, jag märkte något helknas just nu. När jag har min digitalbox avstängd kan jag se på vanliga kanaler. Inga problem. Men, när jag slår på digitalboxen så hörs fortfarande den kanalen som tv:n stog inställd på, via högtalarna i tv:n. Lågt förvisso, men ändå. Tar jag in VCR-kanalen på tv:n får jag bara ett brus. Det här är snorirriterande.

Alltså, oavsett vilken kanal jag tittar på ligger SVT1 i bakgrunden som värsta 1984-radion. Vafan?

Storuggla, 1984radion finns faktiskt i DPRK

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hej, jag märkte något helknas just nu. När jag har min digitalbox avstängd kan jag se på vanliga kanaler. Inga problem. Men, när jag slår på digitalboxen så hörs fortfarande den kanalen som tv:n stog inställd på, via högtalarna i tv:n. Lågt förvisso, men ändå. Tar jag in VCR-kanalen på tv:n får jag bara ett brus. Det här är snorirriterande.

Alltså, oavsett vilken kanal jag tittar på ligger SVT1 i bakgrunden som värsta 1984-radion. Vafan?
Är det inte helt enkelt din TV som är kass? Som tar in signal från både den interna och den externa mottagaren samtidigt? (Min sista kassett-freestyle avslutade sina dagar med att spela av båda sidor av bandet samtidigt - "andra sidan" spelades upp baklänges...)

Dewil

Troberg

Sinister eater
Min sista kassett-freestyle avslutade sina dagar med att spela av båda sidor av bandet samtidigt - "andra sidan" spelades upp baklänges...
Även om jag inte kan hjälpa Storuggla så kan jag hjälpa dig där. Det beror på att bandet inte går rätt över tonhuvudet (ett kassettband har fyra kanaler som ligger bredvid varandra som filer på en väg med två filer i vardera riktningen, höger och vänster för respektive sida på bandet). Problemet beror då antingen på att bandet inte går som det ska (titta efter skräp i bandtransportvägen) eller att tonhuvudet behöver justeras (det finns ofta en liten skruv som man kan justera det i höjdled med, annars får man använda milt våld (vilket antagligen var hur det blev snett från början...)).

Dewil

Skrivbordsgeneral
Det beror på att bandet inte går rätt över tonhuvudet (ett kassettband har fyra kanaler som ligger bredvid varandra som filer på en väg med två filer i vardera riktningen, höger och vänster för respektive sida på bandet).
Jo, det vet jag, men kassettbandspelare var inte så heta att jag iddes fixa den.

Dewil, har t.o.m. skaffat mp3-spelare

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Trådflytt ...

Tråden flyttad till OT-forumet av uppenbar anledning.

Sanjuro

Warrior
Det är samma hos mina föräldrar - dom har en hyfsat gammal TV (10 år eller så) och om man drar ner volymen från digitalboxen till noll och samtidigt har på ettans kanalposition så kan man höra pratet från ettan, om än väldigt väldigt lågt. Fast på deras TV så löser det sig om man sätter på "nollan", videokanalen alltså.

Vet inte vad det beror på, men problemet verkar alltså inte vara helt ovanligt. Själv antog jag bara att det berodde på att deras TV är såpass omodern.

Storuggla

Champion
"Det är samma hos mina föräldrar - dom har en hyfsat gammal TV (10 år eller så) och om man drar ner volymen från digitalboxen till noll och samtidigt har på ettans kanalposition så kan man höra pratet från ettan, om än väldigt väldigt lågt. Fast på deras TV så löser det sig om man sätter på "nollan", videokanalen alltså."

Rattar jag in videokanalen så får jag bara brus. Om jag däremot stäler in TV AV, så verkar det funka fint och utan skumma ljud.

Storuggla, paleontologskägg

Sanjuro

Warrior
Jo, alltså, det var det jag menade. Nollan (AV) är videokanalen hos mina föräldrar.