Nekromanti TV-serietips

Balderk

Swashbuckler
En till!

Jag glömde nämna den fantastiska serien Flight of the Conchords. Den handlar om två Nya Zeeländare som har flyttat till New York och har ett band ihop, med samma namn som serien. Extremt bra humor. Varje avsnitt innehåller ett par-tre musikvideor som är mer eller mindra knutna till handlingen. Men det är svårt att förklara, man måste nog se det, men det är hur som helst humor på hög nivå.

/Jonas

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fantastiskt... [hyllning till Studio 60]

Jag tycker det är fullkomligt fantastiskt att så belevade människor i övrigt lyckats missa den bästa serien som gjorts till dags dato, nämligen Studio 60 on Sunset Strip (Wikipedia). Det är Vita Huset (West Wing)-författaren Aaron Sorkin som släppt lös sin författartalang på ett betydligt intressantare område - TV-produktion.

Serien följer TV-programmet Studio 60 on Sunset Strip (en sketchshow i stil med Saturday Night Live) och ledningen bakom det. Det är nära, det följer många karaktärer, det är rapp dialog, varm humor, störtsköna karaktärer och gripande intrig.

I jämförelse med Vita huset är mycket sig likt. Många av skådespelarna återkommer, den största skillnaden är nog temat. Personligen tycker jag Studio 60s tema är intressantare än amerikansk politik.

Det förmodligen bästa (och sämsta) med Studio 60 on Sunset Strip är att den bara är en säsong, 24 avsnitt på 40-45 minuter styck. Serien lades ner efter första säsongen. Det är skönt att den inte är evighetslång, men när man väl är fast vill man ha mer.

---

Sen vill jag nämna Gilmore Girls och House som är fantastiska serier, men som jag inte orkar motivera just nu.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Twin Peaks har redan rekommenderats, men den är så bra att den tål att rekommenderas en gång till, speciellt säsong 1.

West Wing är helt enkelt den bästa tv-serien någonsin, i alla fall om man gillar folk som går i korridorer och säger smarta saker snabbt. Dessutom är presidenten i tv-serien väldigt mycket bättre än sin verkliga motsvarighet.

Och om man tycker att amerikansk politik är tråkig och snälla politiker som vill väl känns orealistiskt rekommenderar jag verkligen House of Cards och dess uppföljare Playing the King och The Final Cut som handlar om världens ondaste brittiska premiärminister. Fantastiskt bra!

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
världens ondaste brittiska premiärminister.
Och då ska vi alltså jämföra detta med hon som då kom föra karln. Låter isåfall lovande, men jag undrar om det inte är lite orealistiskt med en ondare preimärminister än Thatcher. Man skulle då behöva vara... Tja, Darth Vader, i princip. Fast ännu ondare. Darth Vader och Hitler. Samtidigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
House of Cards

Jag lovar att Francis Urquhart är ondare än Margaret Thatcher. (Eller rättare sagt: Jag hoppas att Francis Urquhart är ondare än Margaret Thatcher.) Jämförelsen är däremot lite orättvis eftersom allt ont Urquhart gör finns dokumenterat i en tv-serie, medan de ondaste sakerna Thatcher gjorde antagligen är hemligstämplade.

/tobias, vill passa på att påpeka att han skulle uppskatta om eventuella svar rör tv-serien House of Cards och inte Margaret Thatchers politik.

Krille

Super Moderator
Ondaste brittiska premiärministern

Låter isåfall lovande, men jag undrar om det inte är lite orealistiskt med en ondare preimärminister än Thatcher. Man skulle då behöva vara... Tja, Darth Vader, i princip. Fast ännu ondare. Darth Vader och Hitler. Samtidigt.
Han är inte så förbaskat långt ifrån, i alla fall om man ser det från din synvinkel. Han har samma politik som Thatcher och sitter en dag längre (bara det gör honom kvantitativt till ondare), plus att han konspirerar, intrigerar, krossar, förråder och mördar. Det ballaste är att han bryter den fjärde väggen och talar direkt till tittare, och inviger tittaren i sina planer så att man nästan blir medskyldig. Dessutom ser han ut som Christopher Lee.

Det enda sättet att bli ondare än så är om man skulle vara neokonservativ, religiös, inkompetent och bundis med oljepolare, typ. Eller spelas av Alan Rickman.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ondaste premiärministern

men jag undrar om det inte är lite orealistiskt med en ondare preimärminister än Thatcher. Man skulle då behöva vara... Tja, Darth Vader, i princip. Fast ännu ondare. Darth Vader och Hitler. Samtidigt.
Läs då in dig på den här killen. Han var fin. Lite nyanserat sådär kan man väl säga att han -uppfann- totalitarismen som koncept.

- Ymir, tipsar

Storuggla

Champion
Tack!

"Och om man tycker att amerikansk politik är tråkig och snälla politiker som vill väl känns orealistiskt rekommenderar jag verkligen House of Cards och dess uppföljare Playing the King och The Final Cut som handlar om världens ondaste brittiska premiärminister."

Detta plus Krilles omdöme gjorde att amazon i england fick mina pengar för alla tre säsongerna. Danke schön.

Storuggla, höjd beredskap i vedbon

Marukusu

Hero
Nog för att jag håller med om att Margaret Thatcher var ett konservativt rövhål av SciFi-proportioner så håller jag inte med om att hon var värst av Storbritanniens premiärministrar. Winston Churchill var t.ex. mycket värre: han hade en genomgripande roll i de allierades terrorbombning av Dresden som orsakade ca 40,000 civila dödsoffer förutom den omfattande materiella förstörelsen, han prisade Mussolini och ansåg att man inte borde vidta några åtgärder mot det fascistiska Japans härjningar i Kina på 1930-talet, han trotsade alla försök till självstyre i de brittiska kolonierna och mot andra världskrigets slut så lade han upp planer på att invadera Sovjetunionen (”Operation Unthinkable”).

Och för att inte bli helt klassad som OT så måste jag säga att det som fick mig att bli intresserad av serien var detta:

Wikipedia said:
In it, the fictional Chief Whip, Francis Urquhart (the entire concept came from the initials, 'F.U.')...
(Min fetstil)

Lycan

Hero
Slutligen blev det Babylon 5 vi ställde in siktet på. Jag vill tacka er alla för entusiastisk medverkan i äktenskapliga mysmorgnar. Tråden är nu favoritstämplad så jag vet var jag ska leta nästa gång det tarvas televisionsorgier.

- L