Nekromanti [tv-spel]Spel som aldrig borde sett dagsljuset

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman said:
Så om ett spel kommer imorgon där det går ut på att kidnappa tortera och våldta barn så skulle du vara ok med det?

Någonstans bör man ju dra en gräns anser jag...
Jag hade inte tyckt att det borde förbjudas nej.

Sedan hade jag fördömt det och jag hade uttryckt avsmak. Men det är någonting helt annat än att förbjuda saker.

När du börjar förbjuda saker har du direkt risken för en slippery slope effekt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Men det är någonting helt annat än att förbjuda saker.

För säkerhetens skull vill jag nämna att jag håller med när det gäller kulturella uttryck. När det gäller andra sorters handlingar, till exempel faktisk kidnappning och tortyr och våldtäkt på barn, så ser jagt inga problem alls med ett förbud.

Ovanstående är INTE menat att säga emot dig, utan som en komplettering jag är rätt säker på att du håller med om =)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
(t.ex. om det för fram idén att det är OK att kidnappa, tortera och våldta barn)
Det här tycker jag är viktigt. Om spelet uppenbart uppmanar till att utföra de handlingarna så kan man börja fundera på att förbjuda det. Och frågan är om det inte redan är förbjudet att uppmana till brott på det sättet?

Jag skulle hur som helst inte ta i ett sådant spel med tång, men det betyder inte att det ska förbjudas (jag säger inte heller att det inte ska förbjudas, jag är osäker och frågan är rätt hypotetisk och svår att ta ställning till).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Jag skulle hur som helst inte ta i ett sådant spel med tång, men det betyder inte att det ska förbjudas (jag säger inte heller att det inte ska förbjudas, jag är osäker och frågan är rätt hypotetisk och svår att ta ställning till).
Ja, jag skulle behöva se spelet för att ta ställning. Om det till exempel vore ett rent satirspel, typ som Columbinespelet verkar vara, så skulle jag t.ex. ha mindre emot det än om det var ett bombsäkert "såhär blir du en riktig man och en playa"-spel eller hur man nu skulle kunna lägga fram det.

Det handlar helt enkelt jävligt mycket om kontext och form.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Men det är någonting helt annat än att förbjuda saker.

För säkerhetens skull vill jag nämna att jag håller med när det gäller kulturella uttryck. När det gäller andra sorters handlingar, till exempel mfaktisk kidnappning och tortyr och våldtäkt på barn, så ser jagt inga problem alls med ett förbud.

Ovanstående är INTE menat att säga emot dig, utan som en komplettering jag är rätt säker på att du håller med om =)
Ja exakt :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Anchorman said:
Så om ett spel kommer imorgon där det går ut på att kidnappa tortera och våldta barn så skulle du vara ok med det?

Någonstans bör man ju dra en gräns anser jag...
Jag skulle inte gilla det, men jag skulle inte heller förbjuda det. Däremot skulle jag sätta en åldersgräns på det.

Troberg

Sinister eater
Mundo said:
Final fantasy X-2.
Värre kvinnobild än Leisure suite Larry.
Fast Larry har väl inte bara en dålig kvinnobild, den har väl en rätt så dålig människobild på det hela taget, på ett satiriskt sätt.

Jag ser Larry som en datorspelsvariant på filmen Idiocracy (recommenderas, den har elektrolyter), fast med fokus på våra sextabun och vår strävan att överkomma dem.

Mundo

Myrmidon
Troberg said:
Mundo said:
Final fantasy X-2.
Värre kvinnobild än Leisure suite Larry.
Fast Larry har väl inte bara en dålig kvinnobild, den har väl en rätt så dålig människobild på det hela taget, på ett satiriskt sätt.

Jag ser Larry som en datorspelsvariant på filmen Idiocracy (recommenderas, den har elektrolyter), fast med fokus på våra sextabun och vår strävan att överkomma dem.
Fixat

Lupus Maximus

Tekniker
Vitulv said:
krank said:
(t.ex. om det för fram idén att det är OK att kidnappa, tortera och våldta barn)
Det här tycker jag är viktigt. Om spelet uppenbart uppmanar till att utföra de handlingarna så kan man börja fundera på att förbjuda det. Och frågan är om det inte redan är förbjudet att uppmana till brott på det sättet?
Det är förvisso en viss skillnad mellan att framföra "jag tycker att X är helt okej och borde vara laglig" och uppmana någon att begå X. Som tankeexempel kan lämpligtvis något mindre laddat, som t.ex. marijuanaanvändning , användas.

Då det handlar om att försöka uppmana andra till att begå en handling kan nog brottsbalken 16:e kapitel, paragraf 5 användas.

Att kräva att ett visst moralisk syn måste, eller inte får, förekomma ser jag själv som ytterst tveksamt. Då luktar det amerikansk lagstiftning från 30-talet, med sin styrning om vad som inte fick förekomma på film.