Nuskavise, Kranks Guide till TV-spel...
Om vi nu snackar om de Stora Tre, de manicker som finns i butik just nu, så är det ungefär såhär:
Playstation 3. Snyggaste grafiken, maffigaste hårdvaran... Hardcorespelarnas våta dröm, särskillt nu när det faktiskt börjar komma spel till den. Kompatibal med PS1- och PS2-spel, så biblioteket är rätt gediget. Att Sony själva byggt in möjligheten att installera Linux säger lite om målgruppen. Det här är konsollen jag skulle ha köpt, om jag hade haft pengarna. Den är svindyr.
X-box 360. X-box är ganska casual, men har svämmats över av just såna spel du ogillar. Det finns dock rätt OK med spel numera, och jag är säker på att det skulle gå att hitta grejer även du gillade. är framförallt byggd som social mojj, med mycket fokus på Live-tjänsten och att spela över nätet, interagera med andra spelare etc. Den har, öh, halvkass kompatibilitet med X-boxen, man måste krångla en del. Ligger i medelklass i pris. En helt OK casualburk, om än en smula instabil (många har rapporterat om hårdvarufel).
Wii. Nintendo tar världen med storm med en rätt liten och alls inte så hårdvarumässigt imponerande mojj. Däremot verkar det finnas en hel del casualspel av olika slag här, om man bara står ut med mario-sötheten. Enheten är billig, men däremot finns det ju tillbehör nog att drunkna i - extragrejer som rattar, svärd, balansbrädor(!) och allsköns jox gör att priset ökar något om man ska ha de lite coolare prylarna. Jag är heller inte helt förtjust i att man ska hålla på och vifta och hålla på hela tiden. Jag vill ju hellre ha en klassisk handkontroll. Däremot har Wii möjlighet att köra gamla Gamecubespel, och dessutom arbetar stora N på att göra så att man via deras nätbutik kan köpa och ladda ner gamla NES- SNES- och N64-spel till Wii'n.
Det enda jag inte gillar med Wii är egentligen namnet; den hette Nintendo Revolution först och det gillade jag betydligt mer.
Slutsats: Utifrån dina preferenser tycker jag nog nästan att Wii är mest intressant; den prioriterar "spelglädje" och casual gaming snarare än hardcore grafikrunkande, och framförallt är det hit alla söta barnspel kommer =)
Så, min personliga bedömning: Jag vill fortfarande ha en PS3, men förr eller senare lär jag köpa en Wii. Och det tycker jag att du också ska göra.
Jag funderade på att gå igenom PS2 och X-boxen också, men dels orkade jag inte, dels brukar folk tycka att det är värdelöst med konsoller som inte är av nyaste märke... Själv anser jag ju att X-boxen är den bästa konsollen egentligen för sina enorma moddningsmöjligheter, och PS2:an är också bäst, fast det är pga spelbiblitekets storlek kontra priset på konsollen