Nekromanti TV-ut från dator - bäst bild?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har en tjock-TV. Jaja, jag vet, mobba mig inte för det. Det är en rätt schysst tjock-TV. EN Sony Trinitron nånting, med fyra SCART-ingångar och dessutom S-video och såndär som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, gul typ komponentkabelmojj. Den ärt riktigt stor, och jag skaffade den för mindre än ett år sedan. Jag känner alltså inte att jag vill byta nångång snart.

Däremot skulle jag vilja få in skarp, snygg bild från min dator till TV'n. TV-ut från datorn visade sig vara alldeles för suddigt (det var via S-video), åtminstone från mitt Nvidia 7600GS...

Min X-box 0är ju i princip en PC. Den har fantastiskt bra tv-ut, med skarp bild. Jag vet alltså att det borde gå.

Men hur? Köpa annat grafikkort? Köpa svindyr konverter VGA->SCART (som ändå antagligen ger suddig bild)?

Andra idéer?

Jarl

Hero
Inte för att verka uppenbar, men har du dragit ner flimmerreduktionen i grafikkortets inställningar?

Ju mindre flimmer, desto suddigare blir bilden. Men flimmer märker man inte mycket av när man ser på film.

krank

Jarl said:
Inte för att verka uppenbar, men har du dragit ner flimmerreduktionen i grafikkortets inställningar?

Ju mindre flimmer, desto suddigare blir bilden. Men flimmer märker man inte mycket av när man ser på film.
Jag har testat alla de där inställningarna, ja.

Jag jämför dessutom samma program - XBMC - både från X-box och från PC. markant skillnad till X-boxens fördel.

Jarl

Hero
Då är det nog så att XBOX:en ger ifrån sig en RGB-signal, vilket ger klart bättre bild än s-video. Tyvärr kan man inte på ett enkelt sätt få ut det från nvidia-grafikkort (med Ati kan man göra en enkel adapter).

Så jag tror inte det blir så otroligt mycket bättre än vad du har just nu...

krank

Jarl said:
Då är det nog så att XBOX:en ger ifrån sig en RGB-signal, vilket ger klart bättre bild än s-video. Tyvärr kan man inte på ett enkelt sätt få ut det från nvidia-grafikkort (med Ati kan man göra en enkel adapter).

Så jag tror inte det blir så otroligt mycket bättre än vad du har just nu...
Men alltså, jag frågar ju vilken hårdvara jag behöver... Jag kan absolut tänka mig att byta grafikkort (speciellt eftersom jag i slutänden ska bygga en separat HTPC). Jag har funderat på den där lösningen med ATI och en VGA-SCART-adapter, vet t.om hur man konfigar en sån i Linux. Däremot har jag inte ens i närheten av know-howen vad gäller lödning och praktisk elektronik.

Finns det nåt annat sätt att få ut RGB? Specialkort man kan köpa?