tänkte att man skulle spela en samlad grupp med spelarna, som ett gäng dvärgare ett gäng alver etc etc. nåt logiskt hur går det att tvinga spelarna till sånna val?
Hejsan!
Det gäller ofta att veta vad man vill uppnå, du talar om ett gäng dvärgar, ett gäng alver eller nått liknande.
Självklart kan man göra det!
För mig är det viktigt att det finns gränser i en spelvärld, man kan inte spela astronaut om man spelar i tolkiens midgård, man kan inte.....
Här har du smalat ned ytterligare, men tryck inte på att dom tvingas, visa på möjligheterna.
Visa att det finns massa olika dvärg alternativ, (bilbo till exempel med 12 dvärgar, och en hobbit en trollkarl förvisso).
Låt friheten inom dvärggruppen bli stor.
Jag skulle tycka det var häftigt om spelledaren sa
"hejsan svejsan jag har en jättehäftig kampanjide, vi kör bara med dvärgar som spelarfigurer"
Det skulle få mig att tänka, coolt då har sl tänkt ut massa häftiga dvärgiska koncept, massa roliga saker som dvärgar kan göra.
Så för mig skulle en sån kampanj vara jättehäftig.
Vi spelar ju människor i de flesta nutidsrollspel.
Men det ställer ju krav på dig som SL, du måste prestera en del dvärgiskt, måste vara bered att vara flexibel med dvärgarna, alla kanske inte kommer vara stereotypa öldrickande yxmördare.
Alla tycker det är självklart att pengar är centralt, men lite olika mycket.
Människorna verkar så oansvariga som inte håller koll på sin ekonomi ordentligt. Man får ett förskutet spektrum vad som är normalt.
Men du ska gärna ha tänkt igenom varför och vilka koncekvenser det kan ha och uppmuntra spelarna att tolka konceptet "dvärg" själva.
Det blir ju jättetråkigt om du förväntar dig 6 spelare spela klischedvärgar, men om de får ha lite egenheter och varianter så kan det bli väldigt kul.
Men kalla det inte tvång, använd en mer diplomatisk formulering annars ber du ju nästan om att det ska bli en maktkamp mellan dig och spelarna, det brukar inte ge nått kreativt.
Heja och lycka till
Bombu