Nekromanti Tvinga spelare att spela!!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Man skall inte tvinga folk...

Ska du förolämpa mig får du arbeta hårdare :gremwink:

Nej, jag tycker intealls att det endast är en semantiskt skillnad. För att liknade det vid en metafor, ett brutalt övertagande av ett land är inte detsamma som ett fredligt övertagande via handeln. Resultatet är detsamma, men det betyder inte att tillvägagångssätten är detsamma.

Sodivra

Champion
Å dessutom..

Du borde skilja dina N från dina S, Rising! Du brukar ju vara så noga med det. :gremsmile:

Vad jag menar är att det är en skillnad på att inskränka spelarna genom berättelsen och i deras gestaltningar - I vaniljrollspel, och den situation som gitarrpoet pratar om, så är det väl rent av praxis att spelledaren väljer spel och handling, och spelarna väljer rollpersoner?

Å andra sidan kan man ju se ditt inlägg som en tankeställare över den ordningen, som Hraufnir.

Mmm, vaniljrollspel..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En sång för tvång

Jag tror att folk har lite olika definitioner av vad tvång innebär, men eftersom tvång i grunden är ett rätt negativt ord så tror jag att många även vänder sig emot det av den anledningen. Att spelledaren har rätt att ställa krav på spelarna är kanske en bättre benämning. Jag ställer rätt mycket krav själv numera även om de är av de öppnare slag typ: ni måste alla komma ifrån samma by, ni är gamla vänner, alla måste vara av en viss ålder osv. Den tid då spelgruppen bestod av fem fullständigt motstridiga viljor och karaktärer som egentligen inte hade några som helst skäl att hålla ihop är för min del förbi och lika glad är jag för det.
Så gitarrpoet har presenterat sitt dilemma lite olyckligt, han borde satsa på att utmana spelarna istället för att försöka tvinga dem in en roll. Typ sätta ihop ett dvärgfäste och berätta hur coolt det vore att äventyra därifrån och försöka förmå dem att i alla fall pröva att spela dvärgar under några spelmöten.

För övrigt vill jag dela ut 1000 minuspoäng till dig och ditt förutsägbara och slitna "uppror". Det var inte ens fräscht första gången det dök upp. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Vad är tvång?

tänkte att man skulle spela en samlad grupp med spelarna, som ett gäng dvärgare ett gäng alver etc etc. nåt logiskt hur går det att tvinga spelarna till sånna val?
Ärligt talat så tycker jag inte att det är att tvinga någon. Självklart ska man som spelledare kunna ha någon vision, något koncept om vad som ska spela och förvänta sig att spelarna åtminstone ska försöka hålla sig huvudsakligen inom ramarna. Har spelarna inte den respekten så är det ju omöjligt att överhuvudtaget spela något planerat. Det behöver väl inte vara detaljplanerat, men vissa huvuddrag ska man kunna ha.

Låt säga att spelledaren har planerat att gruppen ska vara ett kringresande cirkussällskap i depressionens USA. Börjar spelarna då göra en maffiaboss, en kommandosoldat, en hemmafru, en isländsk valfiskare och en poet så kommer inget av det spelledaren planerat att funka. Vad har då spelarna åstadkommit? Kommer de att få roligare? Knappast, de går ju miste om allt ballt som spelledaren förberett!

Å andra sidan så ska man ju som spelledare vara öppen för bidrag från spelarna och utnyttja dem så mycket man kan. Det finns dock gränser för när det inte är rimligt längre (tex en spelare som tvunget ska spela en tolkienminitankdvärg i en värld där dvärgarna inte alls är sådana eller en tiggarkaraktär i en adelsgrupp i ett hovintrigscenario...).

Så, det handlar inte om att tvinga spelarna att gå exakt en viss väg, bara att ge dem vissa ramar att hålla sig inom. Det är en del av spelet och det får spelarna acceptera.