Vad är tvång?
tänkte att man skulle spela en samlad grupp med spelarna, som ett gäng dvärgare ett gäng alver etc etc. nåt logiskt hur går det att tvinga spelarna till sånna val?
Ärligt talat så tycker jag inte att det är att tvinga någon. Självklart ska man som spelledare kunna ha någon vision, något koncept om vad som ska spela och förvänta sig att spelarna åtminstone ska försöka hålla sig huvudsakligen inom ramarna. Har spelarna inte den respekten så är det ju omöjligt att överhuvudtaget spela något planerat. Det behöver väl inte vara detaljplanerat, men vissa huvuddrag ska man kunna ha.
Låt säga att spelledaren har planerat att gruppen ska vara ett kringresande cirkussällskap i depressionens USA. Börjar spelarna då göra en maffiaboss, en kommandosoldat, en hemmafru, en isländsk valfiskare och en poet så kommer inget av det spelledaren planerat att funka. Vad har då spelarna åstadkommit? Kommer de att få roligare? Knappast, de går ju miste om allt ballt som spelledaren förberett!
Å andra sidan så ska man ju som spelledare vara öppen för bidrag från spelarna och utnyttja dem så mycket man kan. Det finns dock gränser för när det inte är rimligt längre (tex en spelare som tvunget ska spela en tolkienminitankdvärg i en värld där dvärgarna inte alls är sådana eller en tiggarkaraktär i en adelsgrupp i ett hovintrigscenario...).
Så, det handlar inte om att tvinga spelarna att gå exakt en viss väg, bara att ge dem vissa ramar att hålla sig inom. Det är en del av spelet och det får spelarna acceptera.