Jag har sett
Sense8, båda säsongerna. Finns på Netflix.
Det här är en serie som inte riktigt funkar att sammanfatta, men jag gör ett försök.
Åtta personer runtom jordklotet upptäcker att de kan kommunicera telepatiskt. Men inte bara det, utan de delar sinnen, upplevelser, minnen och mycket mer. De växer långsamt fram över de första avsnitten och blir steg för steg förståbart. De lär sig kontrollera allt, förstå hur de hänger ihop och naturligtvis finns det en stor konspiration och onda skurkar som vill ha tag på dem. Ni vet, som det brukar vara i sf-action-thriller.
Världsmässigt är det väl utspritt. Busschaufför i Kenya, ekonom i Korea, actionskådis i Mexiko, DJ i London från Island, smågangster i Tyskland, farmakolog i Indien och två amerikanare, en polis i Chicago och en hackare i San Fransisco. Rätt ballt, särskilt när allt är filmat på plats, och de valt att inte ha avsnittsregissörer utan platsregissörer.
Hur de gestaltar telepatin är riktigt fräckt, särskilt innan de förstått vad som pågår. Plötsligt börjar en av dem prata ett språk hen inte kan, eller märker av att de är förföljda pga någon annans reflexer som varnar hen. Självklart blir det actiongrejer också, när en av dem kan kampsport och en annan är expert på bilar och biljakter. Men det är de små sakerna som verkligen klickar för mig. Senare börjar de också dyka upp hos varandra, ungefär som man börjat gestalta spöken/minnen i moderna serier. Funkar skitbra.
Det här är nog Wachowskis bästa sedan Matrix. Det är mer humor och karaktärsdrama än där, och det märks att båda har gått långt ut i regnbågens tecken när serien drar igång. Om jag minns rätt var det under säsong två som den ena av dem dessutom genomgick sin "officiella" transprocess. Bland karaktärerna är också regnbågen väl representerad. En huvudperson är trans och lesbisk, en annan är gay, någon är bi, etc. Extremt positiv till allt detta, och de gånger det görs en grej av det är det väldigt väl avvägt och sympatiskt gjort. Jag gillar't.
Men...
Det här är en serie som det tar en liten stund att fatta grejen med. Jag fattade typ noll av första avsnittet, så gott som allt av det andra, och halvvägs genom tredje var jag fast och ville se allt. Det beror mest på att de åtta karaktärerna börjar på varsitt håll utan överlapp. Det betyder åtta olika huvudpersoner att komma under huden på, åtta olika birollsgallerier att förstå, och så vidare.
Å andra sidan är det här en serie som ofta bara är en hang out-serie, där man bara vill hänga med karaktärerna och se hur det går för att man genuint tycker om dem. Det var länge sedan jag såg en sån serie. Jag var nog mer engagerad när mexikanaren letade ny lägenhet än när islänningen djupdök i den stora konspirationen.
När man tagit sig över tröskeln är det bland det bästa jag sett. Att se om de första avsnitten efter att man fattat grejen är en fröjd. Hela serien är också fantastiskt bra på att fånga sinnlighet. Den fattar verkligen hur man filmar så det
[känns som om det är beröring. Sjukt bra.
Hopp och utopi
Det här är en positiv serie. Det är en sån sak som jag inte riktigt visste att jag saknade när jag började med den. För visst finns det en stor och ond världsomspännande konspiration med onda, onda planer. Men det är inte det som fastnar. Konspirationen går att besegra, och det är mycket mer fokus på att åtta människor som inte hör ihop plötsligt gör det. Det här är nog min nya favoritsuperkraft, för övrigt. Att kunna låna erfarenheter och känslor av varandra som man behöver och
att aldrig behöva vara ensam när man inte vill. Det är så jäkla ballt. För alla karaktärer är den här förändringen ett lyft, en förbättring, ett hopp om en bättre morgondag.
När var det senast man såg en utopisk SF? En som inte var någon hungerspelsdystopi, en postapokalyptisk allt-går-åt-helvete-värld, eller en snart-går-Jorden-under-historia? Jag visste inte hur mycket jag behövde den här serien och något ärligt och gneuint förrän jag såg den.
TLDR
Rekommenderas till alla, men var medvetna om att det tar ett tag för hjärnan att börja hänga med i åtta parallella historier som flätas in i varandra mer och mer ju längre serien går.