Nekromanti Twilight 2000 v2

Tribble

Veteran
Hallojsan. Nu har jag hoppat på något jag inte skulle igen :gremsmile:

Jag har gått med i ett äventyr online i det gamla spelet TW2000. Problemet är att jag bara har spelat en gång och det var skitlänge sedan. Jag har för mig att man körde med vanliga procentchanser, men så är det inte nu i alla fall.

Nu har man olika grundegenskaper, och vissa färdigheter som beror på denna. Värdena är mellan 1-10

Nå, nu till frågan. Jag vet att man skall slå en T10, men hur hanterar jag färdigheterna så att jag vet om jag träffar etc.

Jag har det gamla fina 2300AD, och där skall man slå över en viss svårighetsgrad med en T10 + färdighetsvärdet.

Är det samma sak i TW2000 och vad skall man i så fall slå över?

Problem...
/Tribble

Bjorn

Hero
Du tänker antagligen på v1

Jag har gått med i ett äventyr online i det gamla spelet TW2000. Problemet är att jag bara har spelat en gång och det var skitlänge sedan. Jag har för mig att man körde med vanliga procentchanser, men så är det inte nu i alla fall.
Du tänker nog på version 1 som jag faktiskt tycker är den bättre av de två. Där är det procent och i princip en uphottad BRP-motor som gäller. Tvåan liknar mer de olika versionerna av Traveller om jag minns rätt.

/Bjorn

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm. Twilight 2000 släpptes så vitt jag vet i tre utgåvor.

Den första (Box med två häften) var i någon mening BRP, t100-slag mot färdigheter osv.

Den andra (Gul bok med eller utan box) var nytt regelsystem. t10 för grundegenskaper, t10 mot färdigheter (slå under eller lika för att lyckas).

Den tredje(Gul bok med en svart stjärna och nått om uppgraderad), jag _tror_ att den använder t20, men jag är inte säker.