Twilight 2000 Vapennörderi och sånt

Christoffer

It's all pig.
Big Marco;n349514 said:
I original Tw2k så fick varje RP en summa budget att köpa startstuff för - tillräckligt för att klara sig en flera veckor utan större problem. En RP grupp fick poola pengarna och köpa dyrare stuff som tex fordon (från personbilar, till HMMWV ("Humwee"), lätta stridsfordon eller till och med en ålderdomlig stridsvagn. Ofta köpte man någon form av scoutfordon och ett stridsfordon samt en lastbil (bra för stuff men även för att ha med sig ett destilleri för att skapa bränsle).

Senast jag spelade Tw2k så glömde gruppen att köpa antibiotika. Det var en riktigt usel miss. Vi fick ingame byta ett dussin AKM mot några doser av en "snäll" ryss (?). Allt medan vår förare låg och var febrig med ett infekterat sår i benet.
Lät ju som en helt perfekt miss!! DayZ minus zombies liksom.

afUttermark

Swashbuckler
Nu är år 2000. Vi var 101st Airborne division. Luftlandsatta strax utanför Lodz för att undsätta det polska upproret mot Soviet. Dessvärre har jag kommit ifrån min enhet och slagit följe med en stukad skyttegrupp från 4th Battalion. Men för 72 timmar sen såg vi ett purpursken över himlen i riktning från Lodz och sedan dess har inga elektriska mottagare fungerat som dem ska.

Cybot

Mest spelbar
afUttermark;n349527 said:
Nu är år 2000. Vi var 101st Airborne division. Luftlandsatta strax utanför Lodz för att undsätta det polska upproret mot Soviet. Dessvärre har jag kommit ifrån min enhet och slagit följe med en stukad skyttegrupp från 4th Battalion. Men för 72 timmar sen såg vi ett purpursken över himlen i riktning från Lodz och sedan dess har inga elektriska mottagare fungerat som dem ska.
En normal amerikansk "squad" brukar ha 8 man. 2 lätta kulsprutor (M249 SAW), 6 M4 carbines (Amerikanska luftförband var de första som i princip helt bytte ut andra vapen mot M4) varav en troligtvis har någon form av skarpskytte sikte (alternativt bytt ut vapnet helt mot någon typ av skarpskytte/prickskyttegevär) och två har granatkastartillsatser. Åtminstone 2 personer lär ha haft pansarskott.

Om det har blivit en kaotisk luftlandsättning så kan dock enhetens storlek och beväpning variera rejält.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Just Tw2k blev en aning sabbat för mig av att göra lumpen. Plötsligt var inte gamla sanningar sanna längre, och det blev en spricka i gruppen mellan de som gjort lumpen och de som inte gjort den. Nuförtiden är det väl inget problem, eftersom folk över lag inte gör lumpen längre.

Tw2k har ett stort fokus på att spela jänkare, men om ni inte vill vänta in Efter Z för att få spela svenskar så kanske SoldF kan vara något att iaf småsnegla i. "Soldaten i fält" är en klassisk instruktionsbok för soldatlivet, enkelt och pedagogiskt, och den kommer i ny utgåva typ varje decennium. Försvarsmakten har den tillgänglig här för den nyfikne: https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/publikationer/soldf.pdf

Lupus Maximus

Tekniker
wilper;n349563 said:
Just Tw2k blev en aning sabbat för mig av att göra lumpen. Plötsligt var inte gamla sanningar sanna längre, och det blev en spricka i gruppen mellan de som gjort lumpen och de som inte gjort den. Nuförtiden är det väl inget problem, eftersom folk över lag inte gör lumpen längre.
Eller ett mycket större problem för oss som är gamla nog att ha gjort lumpen. :rolleyes: Steget är nog nästan lika långt från oss värnpliktare, till de som varit ute i aktiv tjänst i en krigszon.

TW2k är ett rollspel jag skulle vilja realismnörda, så att det i princip är en teorikurs i överlevnadskunskap förklätt till rollspel :p Dock inget jag räknar med att få uppleva.

Big Marco;n349500 said:
I Noir hanteras eldstrid mer rimligt än i många system, gällande ammo. Inte ovanligt att några hundra hylsor ligger på marken efter striden är avgjord. Eller som Krille sade efter en shootout - "fränt!" :)
Helt klart det system som gett bäst känsla i eldstrider för min del!

Mogger

Hipsteranka
Lupus Maximus;n349576 said:
TW2k är ett rollspel jag skulle vilja realismnörda, så att det i princip är en teorikurs i överlevnadskunskap förklätt till rollspel :p Dock inget jag räknar med att få uppleva.
Det ser jag som spelets USP? Inte att man behöver ha regler för svält, vad som händer med kroppen vid höga temperaturer eller ens allvarliga skador etc utan resurshantering, påfrestningar och en värld i förfall. Blir det gladaction, orealistiskt eller ordvitsar så blir jag sur! :)

Paal

Imaginär fantast
Måns;n349615 said:
Det ser jag som spelets USP? Inte att man behöver ha regler för svält, vad som händer med kroppen vid höga temperaturer eller ens allvarliga skador etc utan resurshantering, påfrestningar och en värld i förfall. Blir det gladaction, orealistiskt eller ordvitsar så blir jag sur! :)
Lång intervju med Tomas Härenstam om Twilight 2000 här:
https://www.youtube.com/watch?v=50r..._HRCWkztRJr2XLQoGqwfE5l1qDWQBdfDpFAo773Tscsmk

Tror inte du behöver vara orolig, Måns. Det låter som de är inne på samma bana som du.

Mogger

Hipsteranka
Paal;n349623 said:
Tror inte du behöver vara orolig, Måns. Det låter som de är inne på samma bana som du.
Härligt. Då behöver jag inte kolla länken! :) För mig känns FL+ T2000 som en Perfect match!