Nekromanti Twilight Imperium 3rd ed - regelfråga

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tjo!

Igår spelade min spelgrupp det nyinköpta Twilight Imperium. Vi körde helt utan extraregler och med förminskat antal victory point för seger, eftersom vi (helt korrekt) antog att det skulle ta längre tid att spela spelet eftersom vi aldrig gjort det förut.

Nå; en liten fråga dök upp.

Det finns en technology som heter Sarween tools. Såhär står det på kortet:

"Whenever you produce units at any Space Dock, you now recieve one additional resource with which to build units".

Detta skapar ett par frågor:

1) kan man chaina detta? Alltså, om jag vid en Space Dock tillverkar två Fighters (kostar 1p), får jag då 1 ny poäng? Och kan jag använda denna nya poäng för att bygga ytterligare två Fighters? Och får jag, när jag bygger andra vändan Fighters, en ny poäng?

2) Sparas resource pointen över rundor och faser? Eller måste man använda den direkt?

3) Eller betyder kortet egentligen att allt man producerar helt enkelt kostar 1 resource mindre?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tolkar det som:

Runda 1: Du lägger en resurs för att bygga fighters.
Du får dina fighters och en resurs.

Runda 2: Du lägger en resurs för att bygga fighters.

Dvs, du måste ha en resurs tillgänglig för att kunna bygga. Det är inte riktigt samma sak som att allt kostar en mindre.

krank

Den odödlige kejsaren said:
Jag tolkar det som:

Runda 1: Du lägger en resurs för att bygga fighters.

Runda 2: Du lägger en resurs för att bygga fighters.

Dvs, du måste ha en resurs tillgänglig för att kunna bygga. Det är inte riktigt samma sak som att allt kostar en mindre.
I runda 2, är det resursen från runda 1 du använder?

Sen har vi en komplicerande grej: Den officiella FAQ'n:

Q: Does Sarween Tools give one free resource to each of a player’s Space Docks, or only to a single friendly Space Dock?
A: Sarween Tools gives one free resource to every friendly Space Dock in play by the owner of that technology.

Q: If I have Sarween Tools, can I build units at my Space Docks using only the 1 free resource provided by the Sarween
Tools?
A: Yes.

Q: Can the extra resource from multiple Space Docks provided by Sarween Tools be combined to purchase one unit (e.g., two Space Docks building one Cruiser)?
A: No. An extra resource from Sarween Tools must be used to
build at the given Space Dock. A ship’s production may not be
split between multiple Space Docks.

Så... Den första Q&A'n verkar... antyda att alla ens space docks får extra resources. Vilket jag inte alls tagit med som möjlighet.

Den andra Q&A'n verkar säga att man får resource pointen i och med att man bygger, inte efter.

Den tredje verkar antyda att resource points sparas - men bara på den space dock där man fick den.

Jag undrar om de har samma kort som jag har... =)

Sodivra

Champion
krank said:
Tjo!

Igår spelade min spelgrupp det nyinköpta Twilight Imperium. Vi körde helt utan extraregler och med förminskat antal victory point för seger, eftersom vi (helt korrekt) antog att det skulle ta längre tid att spela spelet eftersom vi aldrig gjort det förut.

Nå; en liten fråga dök upp.

Det finns en technology som heter Sarween tools. Såhär står det på kortet:

"Whenever you produce units at any Space Dock, you now recieve one additional resource with which to build units".

Detta skapar ett par frågor:

1) kan man chaina detta? Alltså, om jag vid en Space Dock tillverkar två Fighters (kostar 1p), får jag då 1 ny poäng? Och kan jag använda denna nya poäng för att bygga ytterligare två Fighters? Och får jag, när jag bygger andra vändan Fighters, en ny poäng?

2) Sparas resource pointen över rundor och faser? Eller måste man använda den direkt?

3) Eller betyder kortet egentligen att allt man producerar helt enkelt kostar 1 resource mindre?
Tjabba!

Det finns inga resurspoäng. Resources och Influence är som mana i Magic, du tappar och använder det ögonblickligen. Endast Trade Goods kan sparas och spenderas som Resources/Influence när man vill.

Varje gång du bygger får du 1 i rabatt, det är inte så att du får 1 i rabatt på varje skepp du bygger. Svar nummer 3), med andra ord. (Det är möjligt att låta samma Space Dock bygga två gånger under en runda, med Imperial-kortet + Aktivering av systemet)

Wow, jag blir peppad bara av att höra att du har köpt Twilight Imperium. Hoppas ni får det kul!

krank

Arvidos said:
Det finns inga resurspoäng. Resources och Influence är som mana i Magic. Endast Trade Goods kan sparas.

Varje gång du bygger får du 1 i rabatt, det är inte så att du får 1 i rabatt på varje skepp du bygger. Svar nummer 3), med andra ord.
Låter rimligt. Danke. Den tredje Q&A'n jag citerade i svaret till Den odödlige kejsaren känns dock lite knepig, men jag har väl bara inte spelat spelet tillräckligt mycket, skulle jag tro.

Sodivra

Champion
krank said:
Arvidos said:
Det finns inga resurspoäng. Resources och Influence är som mana i Magic. Endast Trade Goods kan sparas.

Varje gång du bygger får du 1 i rabatt, det är inte så att du får 1 i rabatt på varje skepp du bygger. Svar nummer 3), med andra ord.
Låter rimligt. Danke. Den tredje Q&A'n jag citerade i svaret till Den odödlige kejsaren känns dock lite knepig, men jag har väl bara inte spelat spelet tillräckligt mycket, skulle jag tro.
Jag tycker själv att formuleringen är lite konstig. Ger en resource till varje space dock? "Ger en resource i rabatt oavsett vilken Space Dock man använder" borde det väl vara?

Big Marco

Läskig
Arvidos said:
Jag tycker själv att formuleringen är lite konstig. Ger en resource till varje space dock? "Ger en resource i rabatt oavsett vilken Space Dock man använder" borde det väl vara?
Medhåll - till och med förtydliga det till "Ger alltid en resource i rabatt oavsett vilken Space Dock man använder"

Möller

Hubert Hortlax
Kan man då bygga t.ex. fighters helt gratis, så länge man bygger bara 2 (dvs ett köp) varje gång man aktiverar systemet med space docken?

Eller måste man spendera minst en resurs, och därefter kickar Sarween Tools in?

krank

Möller said:
Kan man då bygga t.ex. fighters helt gratis, så länge man bygger bara 2 (dvs ett köp) varje gång man aktiverar systemet med space docken?

Eller måste man spendera minst en resurs, och därefter kickar Sarween Tools in?

Enligt FAQ-svaret kan man bygga två fighters helt gratis. Däremot spenderar man ju ändå en runda på't, inte som att 1p-resurser är så mycket att hurra för. Man offrar tid och möjligheter att göra annat =)

Möller

Hubert Hortlax
Mm, du har rätt. Tänkte jag inte på, min hjärna glömde helt enkelt FAQn när Arvidos förtydligade det som inte fanns den.

Inte för att, som du säger, man skulle bygga 2 fighters "gratis", efter som man skulle spendera från sin Command Pool och förstöra bättre möjligheter. Men av princip måste man ju veta.

Sodivra

Champion
Mmm. Men det har funnits situationer där jag med Sarween Tools faktiskt har valt att aktivera ett system enbart för att bygga två fighters eller en destroyer för 0 resurser.

Sedan är det inte alltid en nackdel att något tar ett drag att utföra. Ibland vill man stalla för att få andra att committa till något/aktivera strategy cards först.

Yssarils skip-förmåga kan vara väldigt användbar ibland.