Nekromanti Tyck till! A eller B?

Eksem

Champion
Äh, jag klantade till det som fan. Det var meningen att Tobik bara skulle skrämma upp dem lite, men de övermannade honom och med hjälp av välutvecklad förhörsteknik fick de helt enkelt reda på lite saker (dock inget om Shaguliterna).

Abenazer har fördelen att han är bra på att slåss, och svår att misstänka (jag hade tänkt låta honom blanda sig i dispyten mellan rollpersonerna och Abrelax, på rollpersonernas sida).

Moska är för dålig, Sulidon Rumperlak, Umma och Trodax Draconius opassande för rollen av geografiska och tidsmässiga orsaker. Asimund Mogger skulle vara för lätt att avslöja vid direktkontakt.
Bodvill Skoffare är intressant p.g.a hans ekonomiska tillgångar, och om man väljer Hildur Ornetand blir det ju en väldig massa intriger att fundera på. Mycket spännande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Din elaking!

Fast du får ett ärligt svar.

Vildhjarta eller Vinterskogens Hemlighet? - Vildhjarta, för att den är tjockare, har fler illustrationer, några riktiga kanon-delar (gäddan och shackspelet tex), plus att den har mer info om Trudvang.

Den enda nackdelen jag kan se är att den inte är gratis...

:)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Zizop

Swordsman
Re: Glömde en sak

Jag håller med.

(Samuraj hade varit otroligt inspirerande att spela i om man hade haft tid att sätta sig in i Japansk historia, medeltida kultur och ideal på ett mera rejält sätt.)

Jag tror att Äventyrsspels intresse för Samuraj dog ut under tidens gång. Om man tittar under hela den process som förelåg utgivningen av Samuraj i Sinkaduserna ser man främst arbete från Gunilla Jonsson - hon som senare står för den NeoJapanska kulturen/äventyren till Nya Mutant. Jag tror att Jonsson var den största drivkraften. Med Jonsson i frilansrollen tillsammans med Äventyrsspels ungdom var nog största orsaken till Samurajs lägre kvalitét.

Att det bara kom ut en modul till Samuraj ökade inte möjligheten för regelmodulen att bli fulländad i efterhand...

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Pendragon

Swashbuckler
Kandra eller Krilloan?

Krilloan... vinner på storleken. Kvaltiten är jämbördig.

Svavelvinter eller Marsklandet?

Saknar bägge, söker med ljus och lykta... *snyft*

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?

Har ej läst...

Ivanhoe eller Samuraj?

Ivanhoe... med en hårsmån. Antagligen den bästa av alla DoD moduler (med Svartfolk och Samuraj som andra kandidater).

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?

Skelettbyn... mest p.g.a det äventyrsbokslika namnet...

"Fem och Skelettbyns hemlighet"
"Tvillingdeckarna löser mysteriet med Skelettbyns hemlighet"

*Kastar paj*

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still

Zizop

Swordsman
Jag har en till boktitel...

Tre Deckare löser Skelletbyns Hemlighet. (De med A Hitchcock med på ett litet hörn.)

Pendragon

Swashbuckler
Tre deckare (Bauta OT)

Vad hade Hitchcock med Tre deckare att gör egentligen?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag tror jag väljer...

Krilloan, jag har alltid tyckt bättre om Felicien än Berendien.

Svavelvinter... eller Marsklandet. Vet inte riktigt på den här...

Kristalltjuren, gilalr dimensionsresor och gudar.

Samuraj, tufft.

Har inte spelat varken Skelettbyn eller Spindelkonungen.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Nightowl

Champion
Re: Tre deckare (Bauta OT)

"Vad hade Hitchcock med Tre deckare att gör egentligen?"
Han förekom som bifigur i historierna, och fick väl en och annan spänn i royalties eller nåt (eller om det var hans dödsbo) för att de använde hans namn (han har alltså inget med författandet att göra). Enligt den bakgrundshistoria som presenteras i böckerna presenteras 3D's fall av Hitchcock på grund av ett förfluget löfte från regissören efter att de ordnat något åt honom att "klarar ni av något mer av det här slaget lovar jag att publicera det". Jag tror det var i Skräckslottets gåta de fixade något så till synes banalt som nämnda slott som inspelningsplats åt något Hitchcock höll på med; jag har inte läst just den, bara hänvisningar, så jag vet inte hur.

Nightowl, gammal 3D-fan

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Pendragon

Swashbuckler

aha... personligen föredrog jag Tvillingdeckarna...

Zizop

Swordsman
Re: Tyck till! A eller B?(OT)

Den där värjkäppen är kanske något otymplig och lite väl lätt att genomskåda användningområde. Jag har en annan metod och det är att låta en spelare som är utanför ramarna att uppleva en bestraffning i avskräckande syfte, emedan du helt preventivt visar upp terrormedlet med en gång.

Till detta ändamål har jag införskaffat en stor T20 - den största som finns att tillgå på Tradition (stor som 4-5 vanliga T20) och säger till vid första spelmötet att jag som SL har rätt att bestraffa spelare genom att kasta en tärning på dem. MEN - jag visar inte stor-T20 förrän någon spelare har trätt över gränsen för det tillåtna. Då får jag åtminstone möjlighet att bestraffa en spelare som träder över linjen för det godkända och får därmed utlopp för mina nedärvda instinkter - man är ju inte mer än människa./images/icons/laugh.gif

Zizop

Swordsman

Jag föredrog båda två bokserierna, faktiskt.

Bästa av 3D var något äventyr med något spindelsmycke i något Europeiskt furstendöme. Någon som vet vilken jag menar? Det var där jag fick kopplingen med Spindelkonungens pyramid och 3D.

Rickard

Urverk speldesign
<EM>Krilloan, jag har alltid tyckt bättre om Felicien än Berendien.</EM>"
Krilloan ligger nedanför Kopparhavet (om jag minns rätt). Felicien har inget med Krilloan att göra.

Mitt tyckande:
"<EM>Kandra eller Krilloan?</EM>"
Kandra. Mer lowfantasy och är bättre på att beskriva vad som skulle kunna finnas i en stad och hur den fungerar. I Krilloan kan man visserligen lättare hitta på äventyrsuppslag. Det finns ju allt i den staden.
Kandras äventyrsförslag kan man inte ens spinna vidare på.. =)

<EM>Svavelvinter eller Marsklandet?</EM>
Svavelvinter. Marsklandet har jag bara tittat igenom lite snabbt och hört andra berätta om men det verkar som om man har mer att göra i Marsklandet fast det är inte lika bra kvalité på't än Svavelvinter.

"<EM>Ivanhoe eller Samuraj?</EM>"
Sätter man sig in i österländska seder så kan Samuraj vara kul, men det kräver en del från SL. Jag spelar DoD för europeisk fantasy alltså passar Ivanhoes info mkt bättre.

/[color:green]Han</font color=green> som inte läst de andra äventyren

Nightowl

Champion
Spindelns gåta, kortågott (OT, nästan NT)

Innan de började med "adjektiv + substantiv i genitiv + Gåta" som titel. Hostande drakens gåta, Dansande djävulens gåta, Enögda kattens gåta, osv.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Zizop

Swordsman
Re: Spindelns gåta, kortågott (OT, nästan NT)

Då föreslår jag "Tråkiga titlars gåta" som nästa titel.../images/icons/laugh.gif