Nekromanti Tycker du att du är en dålig spelledare och varför är du isf det (enligt dig själv)?

kwarnberg

Swordsman
Jag skulle väl inte kalla mig dålig som SL, men jag är hyffsat medveten om en del av mina brister. Bland annat är jag dålig på att improvisera intressanta miljöer med detaljer. Särskilt när det kommer att beskriva inredning. Har också problemet att mina äventyr jag skriver ofta blir lite för komplicerade. Jag tror att spelarna kommer tycka det är för enkelt och tråkigt om det inte finns saker att "lista ut". Men är rädd att det kanske blir för mycket ibland och att spelarna helt enkelt inte förstår vad som händer... Tenderar också att falla in i samma sätt att tala och bete mig med alla SLPs. Inte särskilt bra på gestaltning.
Finns som ni märker en del utrymme till förbättring. Jag är glad både för min och mina spelares skull att jag är medveten om det.

Pansarsvinet

Veteran
Mutanten;n101818 said:
Det här svaret gjorde mig nyfiken på vad det är som gör att ni som upplever att ni är dåliga spelledare tycker att ni är det?

Frågan kan även omfatta de som tycker att de är bra spelledare i det stora hela men som tycker att de har en eller flera uppenbara svagheter som spelledare. Så frågan är: Vad gör dig till en dålig spelledare?

Dagsformen räknas inte som någonting som gör dig till en dålig spelledare om det inte är så att du ofta är ur form för att spelleda.
Jag SL:ar för att ingen annan orkar göra det.

Även om det fungrar till ”gruppen” anser jag att jag är alldeles för grovkornig i mina beskrivningar. Måste läsa mer skönlitteratur, för att utvidga ordförrådet samt kolla upp mer substantiv när det gäller arkitektoniska begrepp och inredningsstilar för att enklare beskriva inomhusmiljöer och omgivningar. Även naturbegrepp som ex ”höjdens” alla geologiska beståndsdelar (peak, hill- top/side, saddle, ridge, finger, gully, chine, spur etc. etc. fast på svenska) eller typer av skogsmarker, kustlandskap och vattendrag samt träslag, buskar m.m.

Hade varit gött om någon hade gjort en illustrerad ordbok för Spelledare typ som en SFI bok (Hund –> bild på hund) så att man spelarna ser samma sak när man beskriver att de färdas längs med en närliggande morän.

Känner mig också rätt torr och ointresserad att sätta mig in i SLP:or känsloliv för att spela dem med mer inlevelse.

/Oink

kwarnberg

Swordsman
Pansarsvinet;n104109 said:
Jag SL:ar för att ingen annan orkar göra det.
Usch, det är inte den roligaste anledningen att SLa. Har ni testat att låta SL-pinnen gå runt, så att alla får möjlighet att spela om ni vill? Tråkigt att fastna i en roll för att ingen annan kan tänka sig dela på den.

Pansarsvinet;n104109 said:
Hade varit gött om någon hade gjort en illustrerad ordbok för Spelledare typ som en SFI bok (Hund –> bild på hund) så att man spelarna ser samma sak när man beskriver att de färdas längs med en närliggande morän.
Jag brukar använda Dropbox. Alla grupper har en box där jag lägger ut handouts och bilder och så. Det fungerar asbra om det är scifi-liknande spel, särskilt nu när vi kört Shadowrun. Blir lite konstigare nu när vi kör Trail of Cthulhu, men det får helt enkelt fungera trots settingen. Genom att förbereda bilder och ha lättåtkomligt så man kan lägga upp strax innan de ska användas kan alla komma åt samma material. Lite av en stämningsbrytare ibland, dock... Men om en tycker det är väldigt viktigt att ha med en viss bild eller så kanske det får vara värt att offra ibland. Förhoppningsvis leder det en vill visa till en ännu bättre stämning sedan. Annars kanske inte bilden var mycket att ha från början...

Mutanten

Hero
Guran89;n104115 said:
Usch, det är inte den roligaste anledningen att SLa. Har ni testat att låta SL-pinnen gå runt, så att alla får möjlighet att spela om ni vill? Tråkigt att fastna i en roll för att ingen annan kan tänka sig dela på den.

Jag brukar använda Dropbox. Alla grupper har en box där jag lägger ut handouts och bilder och så. Det fungerar asbra om det är scifi-liknande spel, särskilt nu när vi kört Shadowrun. Blir lite konstigare nu när vi kör Trail of Cthulhu, men det får helt enkelt fungera trots settingen. Genom att förbereda bilder och ha lättåtkomligt så man kan lägga upp strax innan de ska användas kan alla komma åt samma material. Lite av en stämningsbrytare ibland, dock... Men om en tycker det är väldigt viktigt att ha med en viss bild eller så kanske det får vara värt att offra ibland. Förhoppningsvis leder det en vill visa till en ännu bättre stämning sedan. Annars kanske inte bilden var mycket att ha från början...
Varför skriver du inte ut och lämnar över handoutsen på papper istället?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n104144 said:

Jag har ett annat förslag:

Kort är coola. Alltså traditionella, på blankt fotopapper. En sak som jag upptäckte av en slump för ett par år sedan är att firmor som framkallar foton och skickar kuvert med utskrivna kort fortfarande lever och har hälsan. I och med digitaliseringen av fotografiet så har dessa nu börjat skriva ut även digitala foton, så... Man kan helt enkelt ta sina snygga SLP-foton, illustrationer och stämningsbilder och skicka in för snygg och stämningsfull utskrift! Till i mina ögon väldigt trevliga priser också. Se här till exempel. Under en spänn per kort!

Själv äger jag en sublimeringsskrivare (typ sån här) så jag kan skriva ut hemma. Det är dock rätt dyrt per bild...

Sorry för OT.

Mutanten

Hero
krank;n104148 said:
Jag har ett annat förslag:

Kort är coola. Alltså traditionella, på blankt fotopapper. En sak som jag upptäckte av en slump för ett par år sedan är att firmor som framkallar foton och skickar kuvert med utskrivna kort fortfarande lever och har hälsan. I och med digitaliseringen av fotografiet så har dessa nu börjat skriva ut även digitala foton, så... Man kan helt enkelt ta sina snygga SLP-foton, illustrationer och stämningsbilder och skicka in för snygg och stämningsfull utskrift! Till i mina ögon väldigt trevliga priser också. Se här till exempel. Under en spänn per kort!

Själv äger jag en sublimeringsskrivare (typ sån här) så jag kan skriva ut hemma. Det är dock rätt dyrt per bild...

Sorry för OT.
Har du någon aning om vad det kostar att skriva ut en bild i tex A3?

luddwig

Lawful evil
Det här var en bra tråd. Den fick mig att tänka efter och sätta upp mål om förbättringar.

Jag tycker inte att jag är en dålig spelledare men jag har mina svagheter. En av dem är bristen på djup i många miljöbeskrivningar. En annan att jag borde göra fler och intressantare SLP och spela ut dem mycket mer. En tredje är en tendens till rälsning. Det sistnämnda har dock minskat på senare tid.

Vad jag önskar är att någon annan i min grupp ville spelleda. Jag skulle uppskatta omväxlingen i att spela, kunna använda pausen till att förbereda eget spelledande samt förhoppningsvis inspireras av den andra spelledaren.

Mutanten

Hero
luddwig;n104152 said:
En av dem är bristen på djup i många miljöbeskrivningar.
Vad menar du med bristen på djup? Kan du ge några ex?

luddwig;n104152 said:
En tredje är en tendens till rälsning. Det sistnämnda har dock minskat på senare tid.
Ex på hur du har burit dig åt för att minska rälsningen?

luddwig

Lawful evil
Mutanten;n104153 said:
Vad menar du med bristen på djup? Kan du ge några ex?
Vi spelar Fantasy! och ofta beskriver jag t.ex. en by ganska kortfattat. "Ni kommer till en dal och i dess mitt ser ni en klunga timmerhus med torvtak." Det jag skulle vilja ha är inspiration till mer målande beskrivningar. "Ni kommer till en dal omgiven av låga berg som täcks av tät granskog. Genom dalen rinner en strid bäck och i dalens mitt, precis där bäcken gör en skarp krök, ligger en klunga timmerhus med torvtak. I det svaga skymningsljuset kan ni se hur rökslingor sakta stiger från husens skorstenar."

Mutanten;n104153 said:
Ex på hur du har burit dig åt för att minska rälsningen?
Jag tänker annorlunda när jag skriver äventyr. Ofta beskriver jag ett problem, en plats och kanske några personer. Sedan är det upp till spelarna att lösa problemet. Jag skriver inte kedjor av händelser eller intriger. Sedan finns det ändå en slags övergripande intrig i spelandet men den byggs upp allt eftersom, beroende på rollpersonernas agerande och ofta med händelser mellan äventyren.

Eksem

Champion
Om jag gjorde allt jag visste var bra och rätt när jag var DM skulle jag vara svinbra. Det gör jag dock inte, därför är jag dålig.

kwarnberg

Swordsman
Mutanten;n104144 said:
Gjorde det. Sedan bestämde sig min skrivare för att börja bråka, så kör Dropbox tills dess att jag har fixat den.