Nekromanti Tycker jag...

Amphysvena

Veteran
Re: Jag tyckte just...

"Om man spelar ett intrigäventyr och måste förflytta sig en tvådagarssträcka för att varna hertigen Carl och blir p.g.a utmattning tvungen att rasta. "Taadaa", konspiratöre(r)n(as) knektar kommer ifatt då de har mer vana av ridning än våra lärda män. Vi krigare mår bra för övrigt.
När detta åskmoln uppenbarar sig, EXAKT VILKA är det som drar er ur skiten. Ni som vill spela smarta små visa varelser, gör det så spelar vi krigare. Ni gör ert så gör vi vårt. Detta kallas kompletering."

Jag tycker inte att en karaktär motiverar sig genom livet att bli bra på en sak bara för att om man skulle finna en grupp som hans färdigheter passar in i.

"Ett inlägg säger att kompletering är bra men samma inlägg och de flesta därefter säger att de som är bra på nå't T.EX. ATT SLÅSS är överflödiga och ickeseriösa."

Har ej läst detta inlägg men att slåss är varken överflödigt eller oseriöst. Men det är ju inte kul om man skulle lösa alla konflikter med att sticka svärdet i strupen på nån. En annan tanke om magiker med tvåhandsvapen, om en magiker av någon anledning skulle ta sig tid från sina studier och börja träna med vapen så är väl inte det helt knas. Magiker föds inte som gamla, skröpliga gubbar. De är väl unga också. Och man kan lätt göra en magiker som använder svärd utan att blir varken för mäktig eller för dålig. Elric t.ex skulle inte vara den han är (bokstavligt talat) utan sitt svärd. Men jag hörde
inget klagande när dom slängde på honom på hälften av alla (Äldre) Drakar och Demoner´s framsidor. För övrigt så är Elric en sjuhelvetes skön kille, och han är boffer utan att det blir uselt.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Tänkande motståndare.</EM>"
De diskuterade det i ett utländsk forum. En SL hade givit en "slutboss" till en spelare vars karaktär dödats. Den spelaren dödade hela RP-gruppen.

/[color:green]Han</font color=green> som annars håller med <B>Krille</B>s andra inlägg och <B>Lord Samuel</B>s resonemang

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Krigare är inte dumma, fatta!

"Jag tycker inte att en karaktär motiverar sig genom livet att bli bra på en sak bara för att om man skulle finna en grupp som hans färdigheter passar in i."

Så man får inte syssla med sånt som är kul då? Exempelvis ha livsmålet "lära och förstå stridskonster och deras historia" endast därför att jag då skulle specialicera mig på strid. Jag vill påstå att man visst kan motivera sig med att bli acceptabel inom livsnödvändiga färdigheter och skitbra på nåt annat, det betyder ju att man håller på med nå't kul som tar all ens tid. Med ditt resonemang skulle ju ärkemagiker inte få finnas eftersom de bara prioriterar magi.
Du tycks missa att man kan aldrig bli "färdig" i något vare sig i rollspel eller verkliga livet. Ta de som lyckats kämpa sig till det tionde svartbältet (10 dan) i kung fu. Tror du på fullt allvar att de lägger av för att "vafan nu ä ja klar"? Har man nå't man brinner för så vill man syssla med detta och strid är då f-n inget undantag.
Att man sen hamnar i ett gäng där de flesta har olika kunskaper har inget med saken att göra. Kalla det slump eller motpoler som dras till varann, kalla det vad som helst. Man skapar ju en karaktär man tycker är rolig att spela - inte för att gruppen saknar nå't.

*snapp* "Men det är ju inte kul om man skulle lösa alla konflikter med att sticka svärdet i strupen på nån." *snapp*

Så för att man är krigare saknar man förmågan att tänka? Herregud, vad är det med er!
Jag vet inte på vilka sätt era spelare spelar krigare men man behöver inte reducera omgivningen till flisor bara för att omgivningen har fördomar (jag menar att NI har fördomar). Krigare kan tala, tänka och förhandla precis lika mycket som andra. Om ni har nå'n dumjäv-l i er spelgrupp så tala med denne. Går man runt och endast förhandlar med våld eller hot om våld så får man fiender...många fiender. Bara för att jag gillar stridskonster så går jag inte och sparkar hunden, dödar grannen och ger kassörskan en höger. Eller hur...?

Radin

Lord Samuel

Warrior
Re: Krigare är inte dumma, fatta!

Ta de som lyckats kämpa sig till det tionde svartbältet (10 dan) i kung fu

När man gjort det så gör man inte så mycket mer. Jag är inte säker på kung fu, men i ju-jutsu tar det sisådär en 60-70 år av tränande innan man når 10:e Dan (som brukar vara rött bälte och inte svart, vill du veta varför så fråga), och då är man nog inte så jättekapabel att träna jätteaktivt längre, och är man det så är det inte så länge kvar tills man dör, och då måste man ju lägga av...
Den ende svensk som fått 10:e dan i ju-jutsu är svenska systemets grundare, och det fick han först på sin begravning (taskigt).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Nej, krigare är inte "dumma", men en karaktär som är så fixerad på vapen och strid som du beskrev är antagligen någon form av stridspitt, vilket i sin tur leder till att denne har större risk att ta till våldsamma medel för att lösa en konflikt, varför man lätt akn uppleva dem som dumma eller aggressiva.

- Bobby

Radin

Veteran
Tai shin mun?

Även kallat apans stil. Namnet låter löjligt men jag kan utan tvekan säga att detta är den hårdaste stil jag stött på (och jag har läst om MÅNGA stilar). De borde få reumatism och hamna i rullstol efter ett par års träning...men det får de inte p.g.a läkeaspekterna. Massagen, örterna, Ki och en fruktansvärd kunskap om kroppen läker blessyrer efter varje pass. Den sägs vara 4000 år gammal (man har nog hunnit utveckla den rättså bra då) och kraven är hårda. Den lärs ut i Finland, Tyskland och Hong kong (tror jag). Eller var det Hong kong stormästaren flyttade från till Malaysia - minnet sviker. Läraren väljer eleverna, inte tvärt om. Det är gratis att träna om du klarar kraven:
1.Du måste vara muskulös med bra benstomme för att klara påfrestningarna.
2.Av alla saker i ditt liv så kommer stilen först. Du måste alltså få ett jobb med bra tider så du inte missar ett enda pass. Fru och barn kommer i andra hand.
3.Du måste vilja lära dig och ge allt hela tiden på varje pass. Smärta är bara temporärt, det går över.

Träningen finasieras av att skolan har en klinik med traditionella botemedel där eleverna måste jobba då och då. Detta är en del av träningen, kunskap om kroppen.

Till saken: Alla Tai shin mun utövare som tränat snorlänge och blivit pensionärer (60+) har en fysik och vighet som helt strider mot deras yttre. Man kan säga att när de dör så dör de friska. "Gubbar" på 90 bast rör sig som 25-åringar i strid men har ack så mycket mer erfarenhet.
Jag är övertygad om att de här grabbarna hinner uppnå 10:dan och är "still going strong" i 20 år till.

PS Som kuriosa kan jag säga att stormästaren lärt sig av sin farfar som dog när barnbarnet var 17 år gammal. Nu blev han stormästare och ville lära ut. De andra stilarnas mästare skrattade och bad honom att torra sig bakom öronen. Men han lärde ut ändå och det ville inte de andra veta av så de tänkte sätta honom på plats (spöa han i duell). Vad som hände? 17-åringen vann och blev accepterad.

Radin

Radin

Veteran
Självbehärskning.

"Nej, krigare är inte "dumma", men en karaktär som är så fixerad på vapen och strid som du beskrev är antagligen någon form av stridspitt, vilket i sin tur leder till att denne har större risk att ta till våldsamma medel för att lösa en konflikt, varför man lätt akn uppleva dem som dumma eller aggressiva."

Har du aldrig hört talas om självbehärskning? Detta är något som alla lärare vill ha hos en elev. Vad är det för mening att lära ut finesser i strid till någon som har väldigt lätt för att tappa behärskningen och göra raserianfall? Stridskonster går ut på att man ska vara kall och kontrollerad så att man kan ha koll på situationen.
Enda undantaget skulle vara bärsärkar som medvetet släpper alla spärrar.
Att man är intresserad av stridskonster behöver defenitivt inte betyda att man skulle vara fixerad vid våld och ond bråd död.
I vår värld har vi personer som är väldig intresserade av stridskonster och de är inte kända för att ha kort stubin.
Blaise Loong
"Uncle Bill"
Frank Shamrock

En person med självkontroll har lätt företräde till skolor än nå'n med en pitbulls tålamod.

Radin

Krille

Super Moderator

"Nej, krigare är inte "dumma", men en karaktär som är så fixerad på vapen och strid som du beskrev är antagligen någon form av stridspitt, vilket i sin tur leder till att denne har större risk att ta till våldsamma medel för att lösa en konflikt, varför man lätt akn uppleva dem som dumma eller aggressiva."

Vad krigare lär sig, förr eller senare, är att våld är farligt. Det är de unga spolingarna som ännu inte lärt sig detta som har en tendens att ta till våldsamma medel för att lösa konflikter. De erfarna rävarna låter bli, eftersom de av erfarenhet och/eller skolning vet att kostnaden är alldeles för hög.

Det spelar inte så mycket roll vilken form av strid man tittar på. Man hittar ändå samma fenomen. Unga krigare är våldsamma, äldre är mer återhållsamma och filosofiska. Sen må det vara japanska samurajer, europeiska legosoldater, spanska conquistadorer, tyska pansarsoldater, engelska riddare, pyjamasfajtare, specialstyrkor eller vad faen som helst. Förr eller senare drabbas de alla av insikten att våld kostar för mycket.

Heinz Guderian, skaparen av blitzkrieg-taktiken: "Jag har ingen större lust att hamna i strid med fienden. Det förstör mina stridsvagnar och dödar mina soldater."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Lord Samuel

Warrior
Re: Tai shin mun?

De är skumma de där asiaterna...

Jo, just de, på tal om fysik...
Det är klart man kan hålla uppe den med hjälp av träning, hörde om en 80-årig tant som hållit på att träna gymnastik hela livet, och kunde göra bakåtsalto och gå ner i split. Inte illa alltså...

Radin

Veteran
Där slog du huvet på spiken.

Det är det som är min poäng. Om man har hållt sig i form hela livet så är det inte över efter pensionen. Det finns mästare som tränat länge i stridskonster men då de inte har haft koll på sin kost så har det satt sina spår. För er som inte vet så är kosten 80 - 90% nyckeln till framgång för en kroppsbyggare. Det finns ett ordspråk bland dessa:
Du kan äta rätt och träna fel och få hyfsade resultat, men du kan aldrig äta fel och träna rätt med några resultat.

Många gamla mästare har inte haft stenkoll på kost och stretching utan bara tränar rätt och slätt. Dessa blir på äldre dar fruktansvärda tekniker men...deras kondis suger och de tål inte mycket stryk. Då dessa är mer förekommande än Tai shin mun-typen av gamla mästare så tror alla att man är slut som 60 åring. Om de bara visste hur fel de har...

Radin

Lord Samuel

Warrior
Re: Där slog du huvet på spiken.

Ska nog bli vegetarian och kombinera det med proteinpulver...
Ska börja träna varje dag dessutom, ju-jutsu, aikido och tai shi...
Jet Li up my ass, I´m gonna rule