Nekromanti Tyngden i Gondica?

solvebring

Superhero
Det var ganska länge sedan nu som jag köpte min Gondica grundbok. Jag har tittat en del i den då och då, men nu vill jag verkligen försöka att börja spela det. Så nu har jag med andra ord börjat plugga den med SL-mässiga ögon.
Då jag köpte boken och kikade i den, gjorde jag först en lång tråd om huruvida jag inte förstod Snäpp etc. Men allt det där är jag med på nu. För tillfället vill jag alltså inte fråga Gondica-gossarna några regelfrågor, utan närmare bestämt en fråga om upplevelsen.

Vart ligger den stora punkten i Gondicas upplevelse?
Hur skall Gondica kännas, vilken feeling bör man försöka finna som SL. Jag får en känsla av något slags stuk av De Tre Musketörerna toppat med Robin Hood?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Hur skall Gondica kännas, vilken feeling bör man försöka finna som SL. Jag får en känsla av något slags stuk av De Tre Musketörerna toppat med Robin Hood?
Helt rätt inspiration, plus någon av Errol Flynns piratrullar, typ Slaghöken. Den där Zorro-filmen med Antonio Banderas och Anthony Hopkins skulle nog också funka rätt bra i Gondica-miljö.

solvebring

Superhero
Okej, tack för tipset.
Ska försöka få tag i någon utav Errols gamla äventyrsfilmer.
Kanske just Robin Hood från 1938. :gremsmile:

Är det något mer, speciellt, som du tycker man skall tänka på när man spelar Gondica - kanske något som verkligen var utsatt av dig själv när du skrev det osv?
Inspiration för den första spelomgången - vad man kan försöka leta efter att nå av känsla - i en värld är alltid schysst.

Mekanurg

Jag brukar rekommenderar stadsbaserade äventyr. Vidonias stora städer rymmer väldigt mycket som man kan göra spännande äventyr av.

solvebring

Superhero
Okej, tack.
Vore äventyret slutet av boken lagom för första gången, eller rekommenderar du något utav de äventyr jag ordnade till PDF?
...Är något utav dem möjligtvis väldigt enkelt i storlek och innehåll vad du vet på rak arm?

Mekanurg

"Bekymmer" är litet och enkelt.

"Dödliga planer" är mer omfattande och komplicerat, men ett som jag själv gillar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har bara spelat "Bekymmer", men så vitt jag minns funkade det bra, även med rätt lite förberedelser och tre spelare som inte spelat Gondica tidigare.