Genesis said:Din slutsats om att man går tillbaka till dungeoncrawl när man blir äldre må vara sann eller inte, men det här kan knappast vara anledningen. En omgång InSpectres tar typ en och en halv till två timmar, The Shab al-Hiri Roach drar igenom en kanpanj på sex timmar speltid, och så vidare. Två av de absolut största kännetecknen av indiespelen är att de tar kort tid att spela och att de inte kräver så mycket förberedelser (ofta inga alls).
Att spela indiespel är helt enkelt otroligt mycket mer tidseffektivt än dungeoncrawl. Och anledningen till det är antagligen att majoriteten av de som är inbegripna i indiespelsvågen är väl över 30 och familjefäder och inte har så mycket tid längre.
Organ said:Jag tror att det i första hand handlar om något som sker när man spelat rollspel under en längre period; man får vissa insikter och gör nya erfarenheter, varpå saker och ting ställs i annat ljus och ens preferenskompass vrids ett par grader. För många sker detta dock vid samma ålder men det har nog mest med att göra att dessa även ofta började spela vid samma ålder varpå deras spelstil ändras i ungefär samma veva.
walium said:Jag tror att det handlar mest om tillgången på tid. Varken grottkrälande eller fokuserade indiespel kräver särskilt mycket förberedelser, fördjupning eller ledig tid. Perfekt för vuxna människor med heltidsarbete, familj och andra intressen.
Hunk said:Jag tror att du har helt rätt, eftersom jag har gjort ungefär samma resa själv. Min tidslinje är ungefär såhär:
84-90 DoD2/Expert, Mutant, Paranoia och Basic D&D
90-92 Palladium, AD&D och en gnutta Rolemaster (töntigt att spela svenska spel)
93-97 Mycket sporadiskt rollspelande bestående av blandat flum (t.ex. WoD, CoC och friform) samt faktiskt några slängar Eon
98-99 Helt rollspelsfria år
00- Dungeons & Dragons för hela slanten!
Jag tror att det är en naturlag som säger att Dungeon Crawl är det enda roliga när man blir över 30!
Arfert said:Tror det kan vara så att det inte är förberedelserna som är grejen (en hel del dungeon crawl kräver ju faktiskt rejäla förberedelser, utan att man blir mindre intresserad av att utforska sina mörka sidor via rollspel (man ha rätt bra koll på dem IRL i min ålder, om man säger så.. been there, done it), utan man vill ha den avkopplingen ett dungeon crawl ger.
Ram said:Tidseffektivitet är nog relativt tror jag. Jag för min del är inte ute efter kampanjer på två till sex timmar utan föredrar långa kampanjer. Det är för mig mycket mer "effektivt" och tillfredsställande att spela ett scenario uppdelat i många små delar delar som det är att spela en kampanj på sex timmar. Men det är säkert en smakfråga.
Att de som är med i indie-vågen skulle i huvudsak vara de över 30 och familjefäder stämmer som jag sagt tidigare inte alls med mina erfarenheter, (...)
Spontant känns det som om de som spelar dungeon crawl i dag är fler, men det kan mycket väl bero på att det var där de började...
Genesis said:Men, alltså ... Va? Du säger att dungeoncrawling passar bättre för folk som har ont om tid för att det är mer tidseffektivt, och du orkar inte komma in i karaktärerna. Men samtidigt vill du ha långa kampanjer. Så min fråga är nu: på vilket sätt är dungeoncrawling mer tidseffektivt än indiespelen? För såvitt jag kan se, så:
* kräver dungeoncrawling en hel del förberedelser (både för spelledare och i form av rollpersonsgenerering), medan indiespel kräver få eller inga förberedelser
Genesis said:* har dungeoncrawlingspel stora regelsystem som tar tid att lära sig, medan indiespelsystem kan läras in på några minuter
Genesis said:* kräver dungeoncrawlingspel en hel del tid till sina regelmekanismer, som då tar upp en hel del av speltiden, medan indiespelsystem inte tar lika mycket tid i anspråk
Genesis said:* tenderar indiespel att spelas i sessioner på runt två timmar, medan dungeoncrawling brukar ta tre till fyra timmar per session i anspråk (jag har spelat InSpecres-scenarion på 45 minuter).
Genesis said:Så på vilket sätt är dungeoncrawlingspelen mer tidseffektiva?
Genesis said:Dåligt uttryckt av mig. Jag menade att de som skriver indiespel ofta är det, och att det är därför som spelen är såpass tidseffektiva. Hur de som spelar indiespel är vet jag inte, för jag har bara träffat en handfull.
Genesis said:Eller på att 90% av alla rollspelare i alla åldrar spelar dungeoncrawl och aldrig provat något annat.
Ram said:Genesis said:Så på vilket sätt är dungeoncrawlingspelen mer tidseffektiva?
Det börjar bli nonsensfrågor och skyttegravskrig av detta. De är effektiva så til vida att de är lätta att avbryta och spelas i kortare sjok. Om man spelar med ett lägre karaktärsdjup så spenderas ingen tid med att komma i stämning osv.
För dig är säkert dina indiespel effektivare för det du vill uppnå. För mig troligen inte.
Genesis said:Inga skyttegravskrig här, inte. Jag menar att jag ser logiska luckor i dina argument, så antingen förstår jag inte vad du menar, eller så har du en felaktig bild av indiespelen. Dessutom har jag svårt att hänga med när du blandar personliga preferenser och generella slutledningar. När du skriver "kortare miniscenarier ger mig ingenting", skall jag tolka detta som att detsamma gäller för de flesta i den grupp du talar om? För annars har det väl inget med saken att göra?
Genesis said:Vad gäller att "spendera tid med att komma i stämning" så tycker jag mig se en missuppfattning av indiespelen. Det finns sällan något som helst utrymme för inlevelse i rollpersonen eller stämning eller liknande i indiespelen.
Genesis said:Men nu har du väl diskvalificerat dig själv? Du säger först att grottkrälarspelen spelas av folk med barn och ont om tid för att de är tidseffektivare, och sedan att indiespelen kan vara effektivare om man vill uppnå något annat. Då är det ju inte det faktum att grottkrälarspelen är tidseffektivare som gör att man spelar dem (för det tycker jag att jag har visat att de inte är), utan att man vill uppnå något annat.
Genesis said:Du menar att grottkrälarspel är attraktiva för spelare som börjar komma upp i åren eftersom de inte kräver så mycket tid. Jag menar att indiespelen åtminstone inte kräver mer tid. I vissa fall (ofta till exempel under rollpersonsskapandet) kräver de mindre tid.
På grund av detta så ser jag inte att du kan anföra tidseffektivitet som en anledning till att man skulle välja grottkrälarspel över indiespel. Det faktum att man inte tycker att indiespelen är roliga, att man inte känner till dem och andra faktorer kan jag acceptera, men jag har svårt att se hur man kan välja bort dem på grund av att de tar för mycket tid i anspråk.
Genesis said:Man kan säkert välja bort "karaktärsspel" som Vampire eller, öh, andra spel med detta argument, men inte alla spel utom grottkrälarspelen, eftersom det finns spel som åtminstone matchar dessa i fråga om tidseffektivitet.
Genesis said:Så som jag har uppfattat det har dina svar på detta varit baserade på egna preferenser, och dessutom orelaterade till den faktiska frågan: huruvida grottkrälarspel är mer tidseffektiva än andra typer av spel. Jag uppfattar det som om du har talat en hel del om personliga preferenser i den här diskussionen, men varken dina eller mina personliga preferenser har något att göra med den faktiska frågan ovan.
Som exempel, så sade jag att man kan spela en hel kampanj The Shab al-Hiri Roach på 6 timmar, vilket jag ansåg vara tidseffektivt, efter hur jag uppfattat termen. Ditt svar var att du gärna spelade långa kampanjer, men det är en personlig preferens, och har inget med frågan huruvida äldre spelare i allmänhet väljer grottkrälarspel eftersom de är tidseffektivare att göra, eftersom 1) du endast är en person, och inte alla äldre spelare, samt 2) du väljer bort det av en annan anledning än att det är tidsineffektivt, även enligt det sätt du senare definierar uttrycket på: att det är lätt att starta upp och avbryta, då The Roach är väldigt lätt att starta upp och avbryta. Dessutom ser jag inte varför spelare som kommer upp i åren och har ont om tid skulle föredra långa kampanjer. Det är ju en rent personlig preferens från din sida.
Genesis said:Jag går definitivt med på att det är tidseffektivare (i den definition jag uppfattat att du använt dig av, alltså hur lätt det är att sätta igång och avbryta) än spel som förlitar sig på immersionism, men inte tidseffektivare än alla andra spel, såsom spel som fokuserar på berättelsen.
Genesis said:Nu har jag klargjort min ståndpunkt så klart jag klarar av det, och kommer antagligen inte att fortsätta den här diskussionen. Jag hoppas att den har fört oss närmare förståelse av varandras synsätt. Peace out, Moongl... jag menar Ram.
Foggmock said:Jag hoppas jag aldrig fyller trettio!![]()
Hur fel har jag?
krank said:Jag har inte många år kvar. Ska jag börja bli orolig? Kommer jag att vända mig emot allt jag någonsin hållit på med inom rollspel och börja digga fantasy, svärd och grottröj?