Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Der är en annan och större diskussion, men i sak har du rätt. (Själv kallar jag det förskriven berättelse eller scene stack). Sen tror jag inte alltid det är ett medvetet uppror. Jag tycker inte att jag är en rövhatt, men jag har noterat att de sista förskrivna äventyren jag spelat i som spelare har jag understod agerat rätt passivt-aggressivt; detta när frustrationen tar över. Försöker numera undvika att sätta mig i den sitsen.Det är ju till stor del på grund av det som att koncept som "don't prep plot" och "story only happens in retrospect" blivit så viktiga.
I mångt och mycket är ju förberedd handling som skall utspelas på ett visst sätt (det jag/vissa kallar för "rälsning", men som visat sig vara ett rörigt begrepp) inte bara "ett sätt att spela på" utan i väldigt många sammanhang (vanligt jävla rollspel) rent av mediets antites. Om man strukturerar sitt spelande på ett sätt att spelgruppen upplever att de behöver göra uppror för att tvinga fram rollspelandet ur vad det nu är gruppen försöker göra, då är det något som är fundamentalt trasigt.
Last edited: