Nekromanti Typografi

solvebring

Superhero
Re: Olika förkortningar

Ja, med tärningar gör man väl definitivt så. Det finns väl ingen som säger annat än "En te-sex, en te-åtta" osv? Där finns det ju liksom inga bättre alternativ. Eller?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

solvebring said:
Ja, med tärningar gör man väl definitivt så. Det finns väl ingen som säger annat än "En te-sex, en te-åtta" osv? Där finns det ju liksom inga bättre alternativ. Eller?
Nej. Jag ville mest lite spetsfundigt visa på ett tillfälle då förkortningar i regelmekaniken faktiskt är av stor nytta.

solvebring

Superhero

Bobby Magikern said:
solvebring said:
Nej. Jag ville mest lite spetsfundigt visa på ett tillfälle då förkortningar i regelmekaniken faktiskt är av stor nytta.
Ah, sorry. :gremlaugh: Det är typiskt mig att aldrig fatta sånt. Well, din underfundighet är i alla fall en bra sanning. Fast jag tror även att den är ett undantag, för utöver tärningarna så använder man inte direkt förkortningar när man talar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag är beredd att revidera mina regler till "skriv det du säger". Säger du STY, skriv STY.

Själv säger jag styrka, rollperson, spelledare och T8, och skriver därför det.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Jag är med krank och Gurgeh i deras första inlägg.

/Han som bifogar sin fil med termer till Matiné för den intresserade

Attachments

G

Guest

Guest
Angående förkortningar så är det oftast bättre att hitta kortare termer... Stark istället för Styrka, Smart istället för Intelligens, Aha för undersökningsförmåga/kreativ intelligens, Sinne istället för Perception med mera...

/Zorbeltuss som inte har något mer att säga i det här ämnet pga okunnskap om övriga frågor

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Zorbeltuss said:
Angående förkortningar så är det oftast bättre att hitta kortare termer... Stark istället för Styrka, Smart istället för Intelligens, Aha för undersökningsförmåga/kreativ intelligens, Sinne istället för Perception med mera...
Argh... har jättesvårt för sånt. Det förstör helhetsintrycket för mig. Skulle mycket väl kunna medföra att jag inte köpte spelet.

//EvilSpook

Helmgast
Förkortningar

Förkortningar ska skrivas ut av flera anledningar. Dels den redan nämnda att det inte är snyggt när folk säger "STY" och "SL" omväxlande med "styrka" och "spelledare". Dessutom ger det dåligt flyt i texten om det titt som tätt dyker upp EN MASSA VERSALER. I Eon I-III så förkortas Syn som SYN vilket ju är exceptionellt fult. Så kommer det inte se ut i Eon IV.

Dessutom skulle jag vilja slå ett slag för att skriva ut alla förkortningar som de uttalas. Till exempel hellre än t.ex. och så vidare. Dels för att det rör till det, åtminstone för mig, när det dyker upp punkter mitt i meningar. Dessutom skapar det större risk för fel av skribenten då det är olika regler för olika förkortningar vad gäller om man ska skriva punkt mellan initialerna eller bara en efteråt.

Det kanske inte är så jätteofta personer som inte har svenska som modersmål läser svenska rollspel, men om det skulle hända är det önskvärt att undvika tröskeln att behöva förstå förkortningar. "Till exempel" är mycket enklare att förstå än "t.ex.". Jag begränsas själv av förkortningar när jag läser texter på engelska, spanska eller tyska så jag gissar att detsamma gäller folk som har svenska som andra-, tredje- eller fjärdespråk.

Dimfrost

Special Circumstances

Gurgeh said:
Jag är beredd att revidera mina regler till "skriv det du säger". Säger du STY, skriv STY.

Själv säger jag styrka, rollperson, spelledare och T8, och skriver därför det.

/tobias
Men alltså, nu blir det ju bakvänt. Jag säger STY, INT och KP (eller, jag skulle säga det om jag av någon egendomlig anledning skulle få för mig att spela DoD4, elller så), men det är ju på grund av att förkortningarna finns, inte tvärtom.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Men alltså, nu blir det ju bakvänt. Jag säger STY, INT och KP (eller, jag skulle säga det om jag av någon egendomlig anledning skulle få för mig att spela DoD4, elller så), men det är ju på grund av att förkortningarna finns, inte tvärtom.
Det är ju förvisso helt sant. Då har jag ytterligare ett argument mot förkortningar: de ger rollspelare dåliga vanor.

/tobias