Nekromanti Typsnitt Eon IV

Blasphemy

Swashbuckler
Hej på er.

Tänkte slänga ut en liten fråga till er. Vi sitter och testar olika layouter till Eon IV och undrar vad ni tycker om typsnitt? Detta sätter ju mycket av stilen och genom Eons historia har alltid samma fonter använts men nu funderar vi på att kanske testa något nytt.

Så min frågor till er är:

Ska vi ha nya typsnitt eller köra på de gamla?

Om vi ska ha nya typsnitt vilken stil vill ni se då?

Arfert

Facit
Nya. De gamla är hyfsat funktionella, men det finns bättre.

Vilka då? Det finns ju många. Men valet påverkas av den layout ni vill ha, och den känsla ni är ute efter. Vilken känsla är det?

Jag skulle troligen valt en relativt klassisk antikva till texten som man vet funkar (som Jenson, Dante, Caslon, Maiola, Janson Text, Baskerville, Perpetua etc etc), men tagit ut svängarna något mer i rubrikerna (tänk fet Post Antiqua fast ändå inte). Men visste jag mer skulle jag kanske varit mer oväntad i typsnittsvalet.

Däremot skulle jag undvika för anonyma typsnitt som Adobe Garamond eller Sabon trots att de är "bra". Det är inte en roman.

Mundo

Myrmidon
Duncan said:
Jag vill se mer marmor.
Följande meddelande har editerats ned något för att sedan skickas till Neogames.
Tack för ditt deltagande.

Kaigon

Helmgast
Duncan said:
Jag har inget problem egentligen med de nuvarande typsnitten, bara vi slipper se mer marmor.
Vad ska vi då göra med vårt enorma marmorlager? Bygga miniatyrer av Rasur?

Poseur

Swashbuckler
Vi sitter och testar olika layouter till Eon IV
Sign of release... Betyder detta att det görs några större framsteg med EonIV? (börjar ju tyvärr bli sugen på andra spel just nu under brinnande Ebhron-kampanj.)

Nu har jag väl inte jättestor koll på teckensnitt och sådant, men jag tycker att Eons teckenssnitt är lite väl "stela". Lite som att läsa en uppsats/faktatext, eller liknande. Men någonting som är en blandning mellan läsbart och stämningssättande. Sålänge det har Serifer är jag egentligen nöjd.

Ett typsnitt jag älskar är det de använder i Dark Ages böckerna till oWoD. Det typsnittet är ett utav mina favoriter, dock vet jag inte namnet på det.

/Poseur

myran

Veteran
Jag önskar bara att typsnittet kommer att vara ett som är släppt under en sådan licens att man iallafall kan ladda hem och använda det för okommersiellt bruk.

Så att man har rätt att modifiera karaktärsformulär för att passa husregler osv utan att behöva använda ett annat typsnitt.

AgnusDaak

Veteran
Ja, sunt förnuft säger att det bör vara lättläsligt typsnitt. Vidare så finns det en poäng i att ha ett nytt huvudtypsnitt på eon IV - om man sedan trycker kommande moduler med motsvarande typsnitt - på detta vis kommer man lättare kunna identifiera sidhänvisningar mellan moduler och olika regelutgåvor. I dagsläget är det ibland lite meck att från en modulbok leta upp vilken regel i grundboken det hänvisas till då det i dagsläget släppts ett antal moduler och regelutgåvor - ett mer enhetligt typsnitt för de olika epokerna av regelböcker och moduler hade underlättat. Det är inget jätteproblem och sunt förnuft och lite tid löser det oftast, men fortfarande hade det nog kunnat flyta lite smidigare med ett nytt typsnitt som körs epokvis för varje ny regelepok och modulböckerna som ges ut udner motsvarande epok :gremsmile:

Conan

انتفاضة
Jag vill ha dem i mjukpärm! Hårdpärmar faller alltid sönder, är jobbiga att hantera och (misstänker jag) dyrare att trycka.

Arfert

Facit
Evokee said:
Jag vill ha dem i mjukpärm! Hårdpärmar faller alltid sönder, är jobbiga att hantera och (misstänker jag) dyrare att trycka.
De är rejält dyrare, speciellt om man har en liten upplaga som ett rollspel.

Arfert

Facit
Myran said:
Jag önskar bara att typsnittet kommer att vara ett som är släppt under en sådan licens att man iallafall kan ladda hem och använda det för okommersiellt bruk.

Så att man har rätt att modifiera karaktärsformulär för att passa husregler osv utan att behöva använda ett annat typsnitt.
Låt mig få rekommendera Gentium. Det känns som ett eontypsnitt för brödtext.