Nekromanti Typsnittsval: Caslon, Garamond och Sabon

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har gärna använt Caslon i mina tryckta produkter (i t.ex. Gondica), eftersom jag uppskattar dess tydlighet. Men jag grunnar nu på att köra Sabon istället i Wolframfästet. Den har i mina ögon en lite modernare känsla. Eller ska jag testa Garamond?

Här finns ju en del rutinerade formgivare. Vilka synpunkter har ni?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mekanurg said:
Jag har gärna använt Caslon i mina tryckta produkter (i t.ex. Gondica), eftersom jag uppskattar dess tydlighet. Men jag grunnar nu på att köra Sabon istället i Wolframfästet. Den har i mina ögon en lite modernare känsla. Eller ska jag testa Garamond?

Här finns ju en del rutinerade formgivare. Vilka synpunkter har ni?
Det kortkorta svaret är att de är bra typsnitt för brödtext allihop, det är bara att välja efter egen smak.

Det längre svaret skulle behöva gå in på exakt vilken Garamond det gäller (det finns otaliga), men jag nöjer med att säga att Adobes version är bra, helt enkelt.

Sabon är i grund och botten baserad på Claude Garamonds bokstäver (dock inte de kursiva) så det är snarare fråga om en variation än något väsenskilt. Med andra ord är Sabon på sätt och vis mindre modern än Caslon rent krasst, men jag kan tänka mig att Caslon för med sig en lite starkare känsla av sin tidsperiod.

Det är svårt att hamna helt fel med någon av dem.

Bonus:
Om du vill ha nåt som känns mer modernt skulle jag föreslå en titt på Gentium eller FF Scala, där Gentium har fördelen av att vara ett öppet typsnitt och Scala har fördelen att vara släkt med en trevlig sans serif (Scala Sans, bekant från Järnringens produkter).

Mekanurg

Tack för Gentium-tipset. Den blir bra när jag ska använda kyrillisk eller grekisk skrift.

Jag tror att det blir Sabon den här gången, bland annat för att den har en lättläst kursiv.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mekanurg said:
Tack för Gentium-tipset. Den blir bra när jag ska använda kyrillisk eller grekisk skrift.
Ah! Jag tänkte inte så långt som att du kanske skulle ha glädje av Gentium stödjer så pass många olika språk. Gott att det upptäcktes i alla fall.

Sabon blir fint!

Mekanurg

DeBracy said:
Mekanurg said:
Ah! Jag tänkte inte så långt som att du kanske skulle ha glädje av Gentium stödjer så pass många olika språk. Gott att det upptäcktes i alla fall.

Sabon blir fint!
Sabon i brödtexten, Gill Sans Bold i rubrikerna.