Nekromanti Tyranni, våld, blod, död, massaker och förintelse!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Topicen kanske är lite missvisande, jag undrar bara hur svårt det är att använda tårgas.

Då syftar jag på de små söta behållarna som kvinnor brukar ha bredvid Desert Eaglen i handväskan, avsedda just för att spraya folk i ansiktet. Typ 'MACE'.

Kan det verkligen vara Ob5T6 (Ob3T6+Ob2T6) för ansikte? Då måste alltså alla kvinnor antingen vara närstridsmästare med precisionsanfall nivå V+ eller fumla och spraya sig själva i ansiktet, vricka handleden och skjuta sig i foten så fort de ens tänker på att använda den?

(ursäkta sarkasmerna, men när spelgruppen börjar ifrågasätta om det är verkligen är Ob5T6 i svårighet på att slå någon i magen får man svårt att klura ut en bra bortförklaring, som inte är strålkastarljus i ögonen eller att motståndaren "rööör på sig och blir svår att träääffa") /images/icons/wink.gif

Donk_UBBT

Veteran
När det gäller tårgasspray (jag har inte råkat ut för det problemet) så är det väl oftast så att man använder det på "point blank"-avstånd, så då borde väl svårigheten minska något (om inte buset skuttar omkring som en ninja).
Jag har inte boken här på jobbet, så lita inte blint på vad jag skriver men jag tycker det borde vara så.

Beträffande slaget i magen borde du kanske uppmana dem att inte vara så jävla precisa, utan bara slå på. Det är väl inte så noga (om det är ett vanligt krogslagsmål) om träffen tar i revbenen eller i skrevet. Själv tycker jag det kan bli skojigare att bara "veva vilt" (ny frivillig regel?) och hoppas träffa något vitalt, det är väl inte särskilt snyggt men det borde vara demoraliserande att ha en vansinnig bärsärk emot sig.

DONK

P|uT0NiUm

Swashbuckler
""point blank"-avstånd,"

A, jo, om man använder det som avståndsvapen /images/icons/smile.gif *hehe*. Det blir fortfarande i och för sig grund Ob2T6+Ob2T6=Ob4T6 = inte mycket bättre /images/icons/frown.gif.

"Själv tycker jag det kan bli skojigare att bara "veva vilt""

Jojo, kanske skojigare... men det skulle innebära att jag (motsv. FC 5 i slagsmål "översatt" till N2-regler) skulle få stå och veva tills jag fick sendrag innan jag träffade ens bröstkorg (och det är bara Ob4T6 ändå...). Och mage är inte svårt att träffa, seriöst. Gå och dra till nån i magen bara, så får du se /images/icons/wink.gif.

Tycker bara att det är lite svårt att slåss i Eon/Neotech, men det kanske är tänkt att uppmana till att alla rollpersoner har minst 14 i alla stridsfärdigheter. Men vad vet lilla jag... *ska sluta klaga nu och splatta skallar i nåt våldsamt spel istället*

Donk_UBBT

Veteran
Används inte sprayen som ett avståndsvapen? Jag har som sagt inte boken här och min erfarenhet i tårgasanvändning är lika med noll. Man dänger väl knappast till folk med den.

DONK

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Så här skulle jag göra.

Börja med att betrakta tårgasen/pepparsprayen som ett avstånds vapen med väldigt kort räckvidd.
Detta innebär att vi får applicera den frivilliga regeln om Mycket Kort avstånd.
När man står intill sin motståndare så kommer det i praktiken innebära att svårighetsslaget är Ob2T6 samt att man får välja ett träffområde(Huvud).
Vill man sen sikta på ansiktet så blir väl det 1 tärning svårare antar jag.
Då är vi nere på Ob2T6 + Ob1T6 = Ob3T6.
Kanske fortfarande lite högt, man får nog göra någon specialregel eller nåt.

Men angående magen så beror det ju på ifall målet är förberett på slaget eller ej...
Man kan ju med enkelhet slå någon som inte är förberedd... (kanske helt utan tärningsslag...)
Medan en person som är förberedd på anfallet säkert är svårare att träffa. (om en lekman (som jag) står i försvarsposition är det magen som skyddas av armarna...)

Man kan ju göra modifieringar beroende på ifall målet har uppmärksamheten på annat håll eller dylikt...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Slå i magen o grejer

Det förklarar ändå inte magen 5T6

Nej det gör det iofs inte.

Å andra sidan, så är det rätt knepigt att socka till någon solklart i magen, det är ganska vanligt att man träffar fel och kommer upp mot revbenen och så istället. Å andra sidan så är det definitivt lättare än Ob5T6 skulle jag säga.

Man borde göra följande special regel.
Sopa till nån i kroppen [Frivillig Regel]
I närstrid så får man sikta på kroppen (Bröstkorg/magen) utan svårighetsökning med slag (Dock ej sparkar).

Kanske att man skulle dra till med att det är lättare att försvara sig mot sådant men jag vet inte, och har defintivt varken ork eller lust att sätta mig in i saken.

Annars kan jag väl hänvisa till min favorit regel, som faktiskt löser alla tänkbara regeltekniska problem.
Den Första Regeln
Står på sidan 4 tror jag i regelboken.
Säger ungefär:
Om du tycker en regel suger, sparka den i arslet tills den inte suger.
Fast med snällare ord.

Puss

oNsynlig

Veteran
NS slagsmål o sånt

Angående slagsmålet så kör vi med att alla får grund dvs 5 i slagsmål ( och ev inte i skidåkning ). Plus att vi använder svårigheten Ob2T6 för vanliga slag. Då kan man ju också använda
”Sopa till nån i kroppen [Frivillig Regel] ” (av GrottrolletNaug )
I närstrid så får man sikta på kroppen (Bröstkorg/magen) utan svårighetsökning med slag (Dock ej sparkar).