Re: VA ????????
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Nej. Hon var inte en dålig författarinna, men jag anser att åtminstonde de tre senaste årens vinnare har förtjänat priset mer än hon gjort. Det finns helt enkelt för många författare som är bättre som förtjänat priset mer.
<hr></blockquote>
Mja...
Jag kan inte direkt uttala mig om Gao Xinjiang, Günther Grass eller V.S. Naipaul. Däremot har jag läst och storligen uppskattat minst en hel bok av vardera åtminstone Kenzaburo Oe, Wiszlava Szymborska, Harry Martinsson, John Steinbeck, José Saramago och Selma Lagerlöf. Givetvis kan det vara jag som inte har tillräckligt utvecklad smak eller något sådant, men jag kan bara inte se hur Astrid Lindgren självklart skulle ligga i en lägre klass som författare än någon av dessa. (Däremot är min uppfattning att hon definitivt förtjänat priset mer än Bob Dylan, som inte så få andra tycker borde få priset. Troligen mer än Tranströmer också.) Dessutom har jag tyckt att det i fallet Astrid Lindgren möjligen kunde vara rätt att ta den gamla "som har gjort mänskligheten störst nytta"-formuleringen till heders igen. Barnlitteratur är viktigt (liksom givetvis annan litteratur, iofs. Jag skrev möjligen).
Därmed inte sagt att jag anser att det var en skandal att AL aldrig fick priset, eller att hon absolut borde få det postumt. För det första: Även om jag inte upplever det som att hon var solklart sämre än de nämnda författarna, så upplever jag det inte heller på något sätt som att hon var solklart bättre. Jag upplever det som att det i viss mån är närmast godtyckligt vem som råkar få priset inom en begränsad grupp av briljanta författare (där tyvärr inte alla briljanta författare ingår). Nu råkade inte, av olika anledningar, författaren Astrid Lindgren få det. Jaha. Synd i vissa avseenden kanske, men skandal torde vara ett för starkt ord.
För det andra: Mitt självförtroende är inte så stort att jag inte tror att det finns väldigt många människor som är bättre skickade att avgöra vem som bör få nobelpriset än jag, och att 18 av dem med största sannolikhet sitter i Svenska Akademien.
Med kärlek,
Martin