Pippi, Negro Princess
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Gör man inte det så förutsätts man komma från en annan planet eller nåt...
<hr></blockquote>
Precis. Att inte Älska Astrid är allmänt tabu. Hon har varit kontroversiell en gång - jag har själv hört människor som fann Pippi jävligt uppfriskande för hon gjorde som hon vill - det här var i en tid när barn inte fick säga "du" till sina föräldrar - men det är väl främst bristen på superstyrka som hindrar att ungar beter sig som Pippi nuförtiden. På samma sätt har folk längre till vänster gnällt på Astrid för att Pippi är en "kapitalist" eller för att beskrivningen av Kurrekurreduttaöarna skulle vara "rasistisk" (tja, kurrekurredutterna är väl snarast polynesier, inte negrer*, men annars så...). Nuförtiden enas alla i en hyllningskör - det fanns någon tokfan från KDS som klagade över Pippis inflytande för ett tag sedan, men hon bemöttes ungefär som vi brukar bemöta en viss dramapedagog.
Detta om eventuella "budskap" i böckerna. Genre-mässigt, tja, mycket av vad hon skrivit är väl barnfantasy, men bara för att ungar gillar Ronja eller Mio gillar de inte Ovan Hav, Under Sten eller böckerna om Narnia, precis som folk som aldrig skulle läsa en vanlig historisk roman läser böckerna om Arn av Guillou. Mao, folk behandlar dem som mainstream, oavsett vilken genre en bibliofil kan klistra fast på dem.
När jag var pilt gillade jag inte Pippi, och Emil var hemsk. Det senare var mest TV:s fel - grabben har en farsa som låser in honom i en bod och skriker åt honom hela tiden, och sådant tyckte jag var mer ruskigt än både spöken och banditer. Att föräldrar blir så arga att man blir rädd kan ju hända vilken unge som helst... men spöken finns inte, och folk som skjuter andra finns bara på TV-nyheterna. /images/icons/wink.gif
Nightowl, svammelpelle.
*I den amerikanska upplagan är Pippis pappa Efraim "a Cannibal King". Eftersom de trevliga kurrekurredutterna inte alls är kannibaler kan man undra var DET kommer ifrån... Senare behandlingar av historien har ju gjort sitt bästa för att få bort den politiskt inkorrekta termen och gjort honom till pirat, som om det skulle vara bättre...