Nekromanti uähm ännu en fråga...

Sauron90

Veteran
jag undrar om Quadosh eller hur det nu stavas vilket värde börjar man med eller är det bara vissa karaktärer som börjar med sånt?

Krille

Super Moderator
"jag undrar om Quadosh eller hur det nu stavas vilket värde börjar man med"

Noll, om inget annat sägs av till exempel bakgrundstabeller.

Phelan

Hero
Strikt enligt reglerna så börjar man med 0 i Qadosh om man inte har fått några poäng genom bakgrundsslag eller yrket.

DÄREMOT tycker jag att man kan göra så att alla som följer en gud på något sätt har som lägst 1 i Qadosh från början. (Inte ge alla 1 poäng extra, utan göra så att minimum när bakgrundsslag och yrke är gjorda är 1 i Qadosh. Förutsatt att man inte fått ett bakgrundsslag som gett negativ Qadosh.) Detta för att visa att de är invigda i och hör till en viss tro. 1 i Qadosh ger inga enorma speltekniska fördelar men kan vara en morot för folk att faktiskt sköta böner, helgdagar osv för gör de inte det så kommer de bli av med det poäng Qadosh de har.

Mvh / Phelan

Craygh

Swordsman
Tycker jag låter som ett utmärkt förslag, detta symboliserar ju att guden står närmre sina egna tillbedjare än de andra människorna, och skulle dessutom innebära en teoretisk chans att han skulle ingripa för att hjälpa vilken av sina tillbedjare som helst.

ripperdoc

Myrmidon
Om man ska vara petig så tycker jag att man ska klargöra för spelaren att för att få 1 i Qadosh så måste denne ha följt religionens påbud, inte bara tro på guden ifråga. Alltså, någon slags religiös insats krävs - och karaktärern har all anledning att fortsätta med samma insats (typ be si och så många gånger per vecka).

/RD - onödig

Craygh

Swordsman
jo, typ be morgon-, afton- och bordsbön varje dag och gå i kyrkan på söndagar för daak kanske till exempel. eller hålla riter och offra lagom många människor om året till en gud som Grand Lamia. (vill inte ha SPOILER)

Phelan

Hero
Min tanke är ju att medelsvensson i Mundana faktiskt går i kyrkan, ber morgonbön, aftonbön osv regelbundet. Dvs, inte agerar som en Svensson av vår tid som ser högtiderna främst som ett tillfälle att träffa släktingar. Sägs inget särskilt förutsätts alla rollpersoner vara så religiösa, om spelaren inte ser till att karaktären fortsätter be osv in play så spelar han sin roll dåligt. (Och kommer snabbt bli av med det poäng Qadosh han har.)

Mvh / Phelan

GoblinGurra

Swordsman
DÄREMOT tycker jag att man kan göra så att alla som följer en gud på något sätt har som lägst 1 i Qadosh från början.
Jag håller med, men så länge man har under 7 i Tro så borde man inte få 1 i Qadosh

Phelan

Hero
Naturligtvis. Har du 7 eller lägre i Tro så följer du ju knappast en gud, eller hur?

Mvh / Phelan

Gastono

Hero
Religion: gudarnas kamp är jättebra att ha om en religiös person vill veta lite vad han skall leva efter.