Nekromanti u-kolonier?

Bastardo

Swordsman
Hur har utforskningen av världshaven framskridit till 2059? Finns det undervattenkolonier? Isåfall i vilken utsträckning och hur är de uppbyggda osv? Några förslag?

seinet

Swashbuckler
Tja, ifall du känner till den populärvetenskapliga tidsskriften Illustrerad Vetenskap så har dom skrivit om ett projekt i sitt senaste nummer om Ocean Base 1, det ger lite visioner om hur det kan komma att se ut om runt 10 år. Så jag gissa på att det finns civila forskningsbaser på runt 200-300 meters djup medan de rikare länderna har någon militär u-anläggning med dockor, logiment och hemlig forskning på allt mellan 100 och 3000 meters djup (skulle inte förvåna mig).

/Seinet Wintermute - Ett äventyr i sådan miljö skulle kanske kunna bli intressant.

Olle Linge

Snigel
Ja!

Ett äventyr i sådan miljö skulle kanske kunna bli intressant.
Jag har jobbat en del på en kampanj som utspelar sig i sådan miljö. Den är visserligen tänkt till Matrix världen, vilket tillåter phetare teknologi, men känslan man kan få till är grym.

Bastardo

Swordsman
Re: Ja!

det låter väldigt intressant.. Skickade min spelgrupp på en lyxturistanläggning på havsbotten utanför Italien en gång, de ville så fort som möjligt bort därifrån då rollpersonerna fruktade för terrorangrepp :gremgrin:

Olle Linge

Snigel
Stämningstext

Om bara hemsidan kommer upp snart så kan jag klippa in en stämningstext som kanske kan ge lite inspriation till någon. Well, jag får lov att återkomma helt enkelt.

Olle Linge

Snigel
Här kommer stämningstexten!

I korthet är det en handling som föregår matrixfilmerna. Det finns en del som är omstuvat jämfört med filmen för att det ska bli mer realistiskt, men det mesta är kvar. En relativt ny teknologi gör det möjligt att gömma permanenta baser för sökande ögon, med den förutsättning att de är dolda i vatten. Resultatet blir en undervattensbas som fungerar ungefär som skeppen gör i filmerna. Jag ska se om jag kan hitta introtexten, vänta...

Här har vi den. Den är tänkt att läsas och inte höras. Jag snickrar på det här fortfarande, tanken är nämligen att detta ska spelas online över IRC och då kommer de som vill att få vara med. Projektet ligger ännu på ritbordet, men kanske får det se dagens ljus inom en ine alltför avlägsen framtid.

Introduktion

Långa, vindlande tunnlar, nedbrutna och förstörda metallkonstruktioner, ett evigt mörker sänkt över ett sedan länge övergivet kloaksystem. Ett svagt droppande av vatten, i fjärran ett avlägset surrande - men där finns ingen som lyssnar. Surrandet växer i styrka och snart syns ett svagt ljus nedifrån en av tunnlarna. Både ljuset och ljudet tilltar allt mer i styrka och kulminerar när ett strömlinjeformat, stålgrått skepp sveper förbi. Några sekunder senare, när skeppet har passerat, är tunneln åter lika tyst och mörk.

Skeppet fortsätter sin färd genom mörka passager och genom stora hallar och saktar så småningom in över en stilla och lugn sjö, som bildats i en av de stora grottorna. Ljudet sjunker i tonhöjd och styrka när vektorjetmotorerna varvar ned och skeppet långsamt sänker sig mot den spegelblanka ytan. Likt kroppen på en enorm val, försvinner skrovet i det kalla, mörka vattnet, djupare och djupare tills strålkastarna inte längre kan skönjas från ytan och vattnet återigen är spegelblankt. Överallt omkring skeppet är det bäckmörkt, fientligt vatten som trycker sig på från alla håll. Plötsligt syns en svagt blinkande röd lampa i djupet, och så ännu en och ännu en, tills ett dussin röda lampor bildar en ordnad struktur i mörkret. Skeppets stråklastare sveper nedåt och snart kan man urskilja konturer av rundade byggnadsverk som tycks växa upp ur botten som om vore de levande ting.

Långsamt aktiveras skeppets motorer igen och rättar in kursen mot den största av byggnaderna, där det nu skymtas en svag springa av blått ljus. Den vidgar sig och blir större och större tills skeppet majestätiskt glider in genom öppningen och den åter sluts bakom det. Skeppet badar i blått, kliniskt ljus när det undersöks av hundratals sensorer. Följt av ett klick och ett vinande börjar vattnet pumpas ut ur rummet och skeppet är snart torrlagt, vattnet forsar över dess blanka skrov i bleka kaskader.

När hela rummet är torrlagt, öppnar sig golvet och skeppet sänks ned i en docka tiotals meter nedanför. Kring dockan är det lugnt, endast en ensam, högrest man står och ser på när det mäktiga skeppet slutligen lägger sig till rätta. Han ser tyst på när en rutin av automatiska kontroller genomförs och skeppets tankar fylls och dess system undersöks. Efter ytterligare några minuter hörs ett mekaniskt väsande och en ramp sänks ned från en del av skeppet och dess besättning kommer långsamt gående ned och ut på ståldäcket. Så snart de ceremoniella hälsningar är avklarade och välkomnanden uttalade, fortsätter sällskapet längs en svagt lutande och cylindrisk tunnel vidare in i stationen.

Efter trettio meters vandring, kommer de till ett massivt, vattentätt skot. Det öppnas och en åttakantig korridor, större än den runda, fortsätter. Längs väggarna finns en mängd dörrar och sidogångar, i vilka kan skymtas kontrollskärmar, maskineri och fenomenalt mycket högteknologisk utrustning. Korridoren slutar i ett brett fönster av pansarglas och genom det mörka vattnet utanför kan man nätt och jämt urskilja de andra byggnaderna. Mannen som mötte dem i dockan vänder sig om och säger, med en blandning av högtidlighet och värme i rösten:
”Välkomna, vänner. Välkomna till Antioch.”

Johan K

Gammal & dryg
Re: Här kommer stämningstexten!

Fasen, måste ju säga att din stämmningstext var bra gjort !
Gillar speciellt flytet i texten, man rycks med idet hela ! :gremlaugh:

nordan

Swordsman
Ocean Base 1

Finns att läsa om i senaste Illustrerad vetenskap (17/2004). Jag tror att det kan ge en del inspiration.

Surukai

Warrior
Jadå

Faktum är att jag i en mycket lyckad kampanj haft med just en resa till en övergiven undervattensbas. Givetvis slutade det i att den höpp på att kollapsa och det blev _väldigt_ stressigt när mellanslussarna brast en efter en och den enda ubåten som kunde ta dem ut var låst ^^