Nekromanti UA & DG skadad?

Mr White

Veteran
Efter att uteslutande ha läst/spelat Unknown Armies ( nu i en 2:a utgåva, spring och köp ) och Delta Green senaste året har jag blivit grymt bortskämd. Köpte, på rekommendation, D&D6 + Vidhjarta och Tjena! blev jag besviken?

Jag har vant mig vid att alla regelböcker/supplement är en fröjd att läsa. Språkligt så väl som innehållsmässigt. Det finns helt allvarligt inte ett enda stycke i Delta Green ( grundboken ) som inte får mig att mysa av välbehag. Chock då att känna sig tvingad att plöja igenom den extremt torftiga och tråkiga grundboken till D&D.

Och Vildhjärta, så omtyckt och glorifierat på rollspel.nu’s D&D forum; Hack n’ slash, hämta skatter, höja färdigheter. Höja färdigheter, hämta skatter och hack n’ slash.

Vart vill jag komma? ( osäker själv nu…)

Säga att D&D6 är fjorton steg tillbaka i utvecklingen?

Uppmana andra rollspelare att ta en titt på Unknown Armies & Delta Green?

Upplyfta Thynes/Stoltz till skyarna? ( Allt dom skriver är RUSKIGT bra! )

Be er att gå in på RPG.net och se vilka betyg som delats ut till produkterna till följande två spel ?

Säga att D&D är Supernatural och DG/UA är Håkan Hellström? Att D&D är Scream och DG/UA är De Misstänkta?

Uttrycka min förskräckelse när jag inser att de så framemotsedda MUTANT: Undergångens arvtagare antagligen kommer ligga lika långt bakom i utvecklingen som D&D6?

Jag vet inte!!!!!!!!!!!

johan rööhs

Veteran
Japp du är skadad

Jag har inte spelat Delta green o unknown armeis men jag tror att du har fått det hela bakom foten!
Det är ju inte meningen att man ska sitta ensam o läsa regelböcker hela dagarna det är väl meningen att man ska spela med andra spelare o ha kul eller har jag fel??
exakt vad är så kasst i regelboken till D&Dv.6??
Tycker nog att du ska spela drakar om du inte har gjort det för du kommer bli lika överraskad som när du möter din egen morsa i toastolen!...

Håkan Hellström = Bra /images/icons/hairy.gif /images/icons/sick.gif /images/icons/spook.gif
Eh näe (Detta ör förstås min högst personliga åsikt)
Det är välan upp till dig hur ett spel ska spelas, eller? Och dina kamrater givetvis också för den delen.
Och ALLA spel går att göra till grottkrälaräventyr med skatter och annat bara man VILL. Och tvärtom givetvis med för den delen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vem vet? Inte du...

...och inte jag. I vanliga fall brukar jag vara betydligt grinigare när såna här inlägg dyker upp, men den här gången orkar jag inte. Jag hoppas att du sagt ditt i den här frågan och lämnar UA, DG och Mutant till andra forum, och kommer med konstruktiva inlägg som gäller DoD6 (ja, Drakar och Demoner, alltså).

Med trötta hälsningar

Magnus

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag förstår vad du menar, men det är skillnad på designfilosofin i olika spel. DoD och D&D är i regelboken just bara regler, de är inte där för stämningens skull, medan andra spela blandar in allt i grundboken.

Gillar du stämningsfyllda grundböcker är nog Castle Falkenstein mitt bästa tips.

Vill man få in stämningen till DoD så lär väl Jorges vara det bästa tipset.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Dungeons & Dragons 6? Håll isär begrepp... [NT]

Nu finns det ju en D&D 6, och 7 också (kom 99 tror jag till TSRs 25årsjubileum)

Berserk

Warrior

Mr White skriver:
"Köpte, på rekommendation, D&D6 + Vidhjarta"

Men finns det ett Vidhjarta till Dungeons & Dragons? Tror inte det... /images/icons/king.gif

/Berserk

Inte ett Vidhjarta till DoD heller om man ska vara nogräknad /images/icons/devil.gif
Däremot ett Vildhjarta

Eksem

Champion
Då underskattar du Vildhjarta grovt. Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, jag får intrycket av att du knappt läst det alls. Skogen kryllar ju av finurliga SLPer, hemska faror, mystiska gåtor, dunkla gravkummel och skimrande magi!

Jag spelade Vildhjarta igår (eller ja, inatt till imorse) med mina spelare, med vilka jag spelat såväl Masks of Nyarlathotep som Svavelvinterserien med. Och de utnämnde Vildhjarta till ett av de bästa äventyr de spelat! De var helt sålda! Och jag gjorde ändå inte en helhjärtad insats som SL (de fick pumpa in kaffe i ådrorna på mig för att jag skulle sitta upp).