Nekromanti Ubuntu 11.04?

solvebring

Superhero
Så, jag har ju kört Ubuntu på min stationära ett litet tag nu. Vilket jag trivs med, har skippat att ha Windowspartition helt numera. Nå, har kört med Ubuntu sedan slutet av förra året eller hur det nu är. Ett litet tag i alla fall. Började då med 10.04 och gick för inte så längesedan över till 10.10. Det funkar bra - speciellt med den fina n00bsupport som finns här på forumet. :gremwink:

Men, 11.04 dök ju upp för ett litet tag sedan. Jag frågar just nu mig själv om en update vore trevlig eller kanske rent av nödvändig, eller möjligen till och med awesome?

Kanon eller kalkon...?
Så, du/ni som testat 11.04, vad kan du/ni säga om det?
Är det bättre/sämre än t.ex. 10.04?
Vad är bättre?
Vad är sämre?

Enligt hemsidan verkar det ju fräscht, framåt, snajdigt, säkert och funktionellt. Sant eller falskt?
... Snajdighet är ju dock långt från detsamma som t.ex. effektivt, prestandabesparande och snabbt...

Kort och gott - vad är din/er erfarenhet av Ubuntu 11.04 och varför tycker du/tycker du inte att jag bör uppdatera till det?

Förövrigt: kommer jag mista något i en sådan systemupdate, till exempel vissa program eller funktioner - Wine till exempel eller program under det?
Mja, nu syftar jag alltså på en uppdatering, inte på ett rent byte genom att formatera och skriva över osv.

Snow

Swashbuckler
Jag uppgraderade från 10.10 till 11.04 för ett tag sedan. Det funkade för mig men jag har läst om andra som har problem med själva uppgraderingen.

Unity, den nya fönstermiljön är fräsig och väldigt mac-inspirerad. Men den har rätt många vassa hörn att slipa bort fortfarande. Dock går det ju alltid att gå tillbaka till gnome.

Jag kör det på min laptop med en 24" skärm bredivd som primär display. Fortfarande är det riktigt struligt med flerskärmssupport. Så jag nöjer mig med att ha den stora monitorn igång.

Om jag var du skulle jag vänta att uppgradera minst en månad. Visst är det nya fräsigt men det gamla funkar riktigt bra. Du kan ju ioförsig testa att boota från cd:n för att se att all din hårdvara funkar och sådär, glutta lite på unity.

solvebring

Superhero
1. Om jag var du skulle jag vänta att uppgradera minst en månad. Visst är det nya fräsigt men det gamla funkar riktigt bra. 2. Du kan ju ioförsig testa att boota från cd:n för att se att all din hårdvara funkar och sådär, glutta lite på unity.
(Mina siffror, min fetstil)

1. Ja, det låter som ett schysst och rationellt tips. Lutar nog mot det. Låter ju som det finns en del att arbeta på ännu.

2. Ja, jag har funderat på det. Ingen dum idé. Det är väl mest lathet som förhindrat mig. Man kanske skulle försöka orka det någon dag då... :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kör 11.04 på bpde netbooken och min stationära.

Unity är jag inte alls överens med. De har tagit flera grejer jag AVSKYR med OSX och våldat in dem.

Till exempel oskicket med att inte låta menyer sitta kvar i sina fönster. Har jag tre fönster öppna på samma skrivbord vill jag liksom att varje fönster ska ha sin egen meny, inte att de ska hatta fram och tillbaks högst upp på skärmen.

Eller den här "launchern" på sidan. Dockan i OSX är helt klart min fiende; jag är en sån där som memoriserar var ikoner ligger vilket gör att så snart nånting tillkommer och alla ikoner flyttas runt så hittar jag ingenting.

Jag gillar tanken med "start"-lens-prylen dock, kunna trycka på en knapp, skriva vad man vill starta, trycka enter så startas det. men det har jag gjort med Launchy/Gnome-Do/Kupfer i fyra år nu. Och den här är segare än t.ex Kupfer, helt klart.

Så... Unity är för mig rätt kasst. Duger iofs, och funkar rätt bra, på netbook - där jag sällan har fler än ett fönster uppe samtidigt.

På desktopdatorn har jag däremot valt att fortsätta köra Gnome. Det funkar ypperligt; man väljer bara "ubuntu classic" i en meny när man loggar in.

I en uppdatering kommer du antagligen inte att förlora några program, däremot kan tänkas att du förlorar ett par programkataloger; eller snarare att de blir urkryssade och inte läggs med i Synaptic längre. Det brukar vara ett litet helsike om man har många såna, varenda en måste inte bara klickas i igen utan i en hel del fall brukar man behöva manuellt ändra om till rätt Ubuntuversion...

Nå; jag kan inte påstå att jag tycker att 11.04 är himlastormande.

Och så slutade Quicklounge-appleten att funka helt för mig. Your mileage may vary, dock. Min ububntuinstallation har närmare 3-4 år på nacken; jag skulle nog behöva en total omformatering vid det här laget.

Smrtihara

Warrior
11.04 fungerar utmärkt för mig. Men Unity är.. oslipat. Jag är ännu en av dem som håller kvar vid det gamla. Jag väljer "classic".

Allt funkar som det ska för mig. Jag är van vid att vara tvungen att arbeta runt något nytt problem i varje ny uppgradering, men inte denna gången. Virtual Box är något smidigare upptäckte jag.

Har du några problem med 10.04? Om inte, behåll tills nästa uppdatering.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Smrtihara said:
Virtual Box är något smidigare upptäckte jag.
Min virtuella XP-burk slutade fungera helt. Först tyckte VirtualBox att det var nåt fel på självacionfigfilen, så jag tog bort och återskapade den med samma hårddisk som tidigare, och nu hamnar jag i nåtslags evig blåskärmsreboot. jag hinner inte ens se vad som står på blåskärmen.

Plus att VirtualBox inte vill hitta USB-enheter längre.

solvebring

Superhero
Jag tror inte jag behöver fler svar.

... Låter fett instabilt och tveksamt.

Jag väntar nog på ett gäng utvecklingar av 11.04. =)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ang krånglande usb-enheter, så byttes systemet för att brygga in dem i virtuella maskiner rätt nyligen. Jag sprang själv på det problemet nu när jag uppgraderade min maskin.