Nekromanti Udda fantasy ?

kefka

Hero
Inte för att jag vet om det kan räknas som fantasy eller inte men Carlos Castanedas böcker är rejält udda. De utspelar sig i nutid och handlar om uråldrig "indian" magi i centralamerika.

Insignia

Swashbuckler
de Larrabeiti

Bland de absolut bästa böcker jag har läst, alla kategorier någonsin, finns Michael de Larrabeitis borribel-trilogi. Den utspelar sig i London och går ut på att förrymda barn med tiden förvandlas till ett annat folkslag - borriblar. De slutar åldras och får spetsiga öron, ungefär som Peter Pan, fast till skillnad från honom bor de i rivningshus och lever på stöld. Om en borribel får öronen klippta till normal form så blir han eller hon människa igen och börjar växa normalt. Det värsta öde en borribel kan råka ut för är att åka fast... Man ska helst läsa hela serien för full effekt, men bara två av dem finns på svenska (som vanligt är förstås originalen bättre).

De svenska böckerna är "Borriblarna och stora rumlarjakten", följd av "Borriblarna flyr för livet".

De engelska finns i samlad utgåva som "The Borrible Trilogy". De enskilda böckerna är "The Borribles", "The Borribles go for Broke" och "Across the Dark Metropolis".

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: China Miéville

"Den av dem ni antagligen har hört talas om är "Perdido Street Station"."

Om man läser din beskrivning så verkar boken inte särskilt långt ifrån sci-fi heller....

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: China Miéville

Om man läser din beskrivning så verkar boken inte särskilt långt ifrån sci-fi heller....
Sent svar eftersom jag råkade upptäcka ditt svar av misstag just nu:

Nej, den är inte långt från science fiction, men tillräckligt långt för att hålla sig undan från den så som jag definierar de båda genrerna. Den gör inga som helst ambitioner på att förklara sin värld på ett (ur vetenskaplig synvinkel) trovärdigt sätt. Man får bara acceptera att det finns magi och varelser som aldrig skulle ha kunna uppstå ur någon evolutionsprocess. Då är det fantasy. (Och om någon undrar: ja, Star Wars är också fantasy.) :gremcool:

/tobias