Nekromanti Udda tärning

Organ

Out of time, out of mind
Av någon outgrundlig anledning har jag en, i mitt tycke, ganska underlig tärning i min ägo, nämligen en T30(!?!?!?!). Var den kommer ifrån eller hur den har hamnat hos mig vet jag faktiskt inte. Är det någon som som hört talas om sådana (eller kanske t.om. äger en) förut? Någon som har några teorier om i vilket spelsammanhang en sådan kan tänkas användas?

/Anders

Krille

Super Moderator
Om jag inte minns helt fel så används en trettiosidig tärning som sexans växel i brädspelet Formula Dé. I det spelet slår man en olika häftig tärning beroende på vilken växel man har - ettans växel har en fyrasiding, tvåans en sexsiding, trean en åttasiding, fyran en tolvsiding, femman en tjugosiding och sexan en trettiosiding.

Av någon ännu mer skum anledning är alla växlar specialnumrerade så att de inte täcker hela utfallet, utan tar vid där föregående växel slutade. Så sexans växel har utfallet 21-30 istället för 1-30. Jag har inte detaljstuderat sexans växel närmare, så jag vet inte om det beror på hysteriska skäl (de använde en riktig trettisiding i speltesten) eller om det är något annat skäl (man kunde styra fördelningen av utfallen 21-30 om man hade 30 sidor istället för 10).

Anyway, när du har bestämt växel så slår du rätt tärning. Så många steg får du gå.

Johan K

Gammal & dryg
Du minns rätt.

Om jag inte minns helt fel så används en trettiosidig tärning som sexans växel i brädspelet Formula Dé.
Du minns rätt här. Det finnsen t30 i Formula Dé.
Tänkte just nämna detta spel, men du han före. ock så har jag i rollspelssammanhang aldrig träffat på en t30.

Troberg

Sinister eater
Av någon ännu mer skum anledning är alla växlar specialnumrerade så att de inte täcker hela utfallet, utan tar vid där föregående växel slutade. Så sexans växel har utfallet 21-30 istället för 1-30. Jag har inte detaljstuderat sexans växel närmare, så jag vet inte om det beror på hysteriska skäl (de använde en riktig trettisiding i speltesten) eller om det är något annat skäl (man kunde styra fördelningen av utfallen 21-30 om man hade 30 sidor istället för 10).
Nej, de har en rak fördelning. Tanken är nog den pedagogiska kopplingen högre växel = större tärning (större i fysiska dimensioner alltså, inte spann).

Foggmock

Myrmidon
Av någon ännu mer skum anledning är alla växlar specialnumrerade så att de inte täcker hela utfallet, utan tar vid där föregående växel slutade.

Ja, det är ju en stor del i hela gambitsystemet. Man ökar risken med missade kurvtagningar och sånt om man har för hög växel, men om man har för låg växel kryper man fram. Ungefär som när man rallykör i verkligheten alltså, man kan antingen köra fort (som representeras av en större tärning med ett högre utfall) och hoppas på det bästa, eller långsamt och sejfa.

Inga konstigheter inom spelets ramar hursomhelst.

Krille

Super Moderator
Jojo, den grejen har jag greppat. Vad jag undrar är varför man har en trettisidig tärning med tio utfall (utfallen 21-30). Man har liksom tjugo sidor för mycket på tärningen.

Big Marco

Läskig
Jojo, den grejen har jag greppat. Vad jag undrar är varför man har en trettisidig tärning med tio utfall (utfallen 21-30). Man har liksom tjugo sidor för mycket på tärningen.

För att man visuellt skall se att den är störst.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
ÄG. En speciell tärning för att slå födelsedag med.

Då har man ju en anleding att äga en tärning man aldrig kommer att använda liksom!

Sådana spel ska jag också skriva en dag, som tvingar folk att köpa onödiga saker, och som till slut gör att alla spelarna sitter på ett berg av skräp!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vi har en tabell för "eldgivning med automatvapen/antal kulträffar" där man använder olika tärningar beroende på vilken slags salva man skjuter: treskottsskur, tioskottskotts, tjugoskottskur. Den trettiosidiga används i det sistnämna fallet.

Organ

Out of time, out of mind
...tjugoskottskur. Den trettiosidiga används i det sistnämna fallet.
En trettiosidig tärning för att avgöra hur många av en salva på tjugo skott som träffar? Så logiskt. :gremwink:

Eller är det så att resultatet 21-30 innebär att alla missar?

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tabellen ser inte ut som 1=1, 2=2, ...

Jag har inte siffrorna i huvudet, men det är av typen 1=1, 2=1, 3=2, .... 30=17.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Här är några tärningar som jag vill köpa: http://www.grand-illusions.com/acatalog/info_35.html
Matematiskt är det ju jättehäftigt med två tärningar med blandade siffror som ger exakt samma resultat som två vanliga tärningar, men vad är det för spelmässig poäng med dem förutom att de kostar pengar?

(Själv vill jag ha T6:or som är numrerade från 0-5, och skriva ett spel som använder dem, så att Dimfrost blir sur. :gremwink:)

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
(Själv vill jag ha T6:or som är numrerade från 0-5, och skriva ett spel som använder dem, så att Dimfrost blir sur. )
Själv är jag sur för jämnan numera så det behöver du inga tärningar till, men jag trodde vi hade löst det där? Det är ju utomordentligt enkelt att skaffa sådana tärningar: bara måla igen ögonen på sexan på en svart tärning med vita prickar. Därför tycker jag gott att du kan skriva det där spelet.

(Dessutom har jag skaffat fudgetärningar nu för tiden, så jag är mer positiv till sådana också. :gremgrin:)

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Matematiskt är det ju jättehäftigt med två tärningar med blandade siffror som ger exakt samma resultat som två vanliga tärningar, men vad är det för spelmässig poäng med dem förutom att de kostar pengar?
Får man inte köpa saker som är häftiga nu för tiden? :gremsmile:

/Han som gärna skulle vilja ha råd med att bli prylbög (jävla IRL-regelsystem!)