Arfert said:Tror också nåt åt det hållet. En bieffekt är att Ukraina inte kan gå med i Nato, då Nato lär ha en klausul som inte godkänner nya medlemmar som har en pågående territoriell konflikt vid ansökningsdatum. (En av huvudanledningarna till att Ryssland gick in i Georgien också.)
Luna Lovegood said:Tror inte Venezuela kan säga huberu eller huberu innan deras interna konflikter är lösta så om detta sker lär svaret från Venuzuela komma senare.
Storuggla said:Venezuelas utrikesdepartement jobbar på som vanligt.
De enda som applåderar Ryssland är Kina. Och de måste de göra för de gör likadant med sina grannländer.Mukwa;n4726 said:USA och EU skäller på Ryssland. Ryssland bryr sig inte.
Mukwa said:Å andra sidan är världskartan ritad efter USAs önskemål också, så vem som applåderar vem är inte samma sak som att avgöra vem som gör rätt. Ryssland får oförtjänt mycket skit här tycker jag.
Korpen said:Nej, Kina är applåderar inte Ryssland, för Kina är mkt starka förespråkare för icke-inblandning i andra staters inre angelägenheter.
kloptok said:Jag tror mycket väl att det kan vara en väl kalkylerad plan att skapa oreda och territoriell konflikt i Ukraina av den simpla anledningen att omöjliggöra ett Natomedlemskap, som Arfert och Storuggla båda påpekar ovan. Ukrainskt Natomedlemskap har varit på tapeten ett tag och en territoriell konflikt lägger alla sådana planer på hyllan. Detsamma gäller förmodligen ett eventuellt EU-medlemskap. Jag tror inte alls Putin tycker att han gjort bort sig, tvärtom.
Totte said:Putin har uttalat vid flera tillfällen att Sönderfallet av Sovjetunionen var det största geopolitiska misstag som skett i världshistorien, och har har sagt att han skall återupprätta "Storryssland".
Min frus morfar som flydde från Lettland 1944 när ryssen kom tillbaka, sade när Putin klev upp på den politiska scenen Ryssland första gången "Se upp med den mannen, han kommer att skapa krig och elände." Jag trodde honom då och gör det ännu mer nu. Är det inga som ser likheterna med Sudetenland 1938 och Krim 2014? "Vi värnar om våra etiska bröder som vill förenas med oss." Putin kommer, tyvärr, köra på efter planen som Stalin ritade 1933 men som andra världskriget satte stopp för. Målet är att Ryssland skall ha atlantkust.
Sapient said:Detta var "Plan B". Plan A var att Janukovich skulle sitta kvar, avstyra associationsavtalet mellan Ukraina och EU och fortsätta att steg för steg säkra makten över Ukraina genom att ändra lagar, som försvårar för den demokratiska oppositionen att ta tillbaka den i öppna val och slå in på en annan väg. (Inför parlamentsvalet 2012 ändrades tex vallagen, på ett sätt som klart missgynnade de flesta parter utom Janukovich eget "Regionernas parti".)
Men Janukovich var så girig (han förskingrade 70 miljarder från statskassan) att även hans egna supporters till slut vände honom ryggen. Och när det började gå utför, insåg de flesta av de så kallade oligarkerna att det var dags att byta häst och valde att stödja proteströrelsen.
För att då behålla makten över Krim, knäppa oppositionen på näsan och dessutom demonstrera för dem att vad de än kan tänkas vilja hitta på, så är det ytterst Moskva som bestämmer - så blev detta följden.
Dock får vi komma ihåg att baltstaterna redan är medlemmar i Nato. Jag tror inte ens Putin vågar reta upp Nato.Storuggla;n4728 said:Detta skrämmer skiten ur baltstaterna och till viss mån Vitryssland.
Som så många gånger förr kort sagt.Storuggla;n4728 said:Kort beskrivet: det skiter sig för alla utom för Putin.
Arfert said:http://www.forbes.com/sites/gregsat...ould-know-about-putins-incursion-into-crimea/
För de som inte sett den här.
Ja absolut, han skulle aldrig våga sig på ett liknande beteende mot säg, Litauen. Men det kommer nog inte hindra balterna från att tro att han skulle kunna tänka sig att jävlas med ryska minoriteter som svepskäl, vilket kanske kan driva baltstaternas utrikespolitik ett tag framöver.kloptok;n4734 said:Dock får vi komma ihåg att baltstaterna redan är medlemmar i Nato. Jag tror inte ens Putin vågar reta upp Nato.
Storuggla said:Tjeckiens och Polens regeringschefer har tydligen liknande åsikter, om internetnyhetsbyråerna far med sanning. Ja, inte enligt RT då.
Gibbon said:Det är förståeligt att Tjeckien och Polen har de åsikterna. Sist någon diktator i Europa sa att man skulle värna om "sitt" folk genom att annektera ett annat land gick det ju lite åt pipan.
Med polska rötter och lite insikt i polska tankegångar kring andra världskriget och efterkrigstiden kan jag säga att om en väpnad konflikt skulle uppstå, så skulle det bli ytterst svårt för Polen att avstå ifrån att på något vis lägga sig i. Även om EU och Nato inte gjorde det skulle det gamla "rysspöket" och sättet det här har inletts på sätta eld under polackernas rumpa.
Polen har ju sedan de blev kvitt Sovjet 1989 gjort allt för att närma sig väst på alla sätt, de har gjort allt för att de i en framtida konflikt ska kunna stå emot bättre än 1939. De har lagt enorma summor på att modernisera sin armé, de gick med i Nato och EU så fort de kunde, de var den tredje största allierade närvaron i Irak. Allt detta är steg i ledet att inte tas på sängen igen.
Tänk lite som Israelerna, som ju är extremt "aggressiva i sitt försvar". Det har ju till stor del att göra med vad som hände under kriget. Jag är rädd att Polen kan komma att reagera på samma sätt... och om de gör det... är jag extremt rädd att Nato och EU reagerar på samma sätt som England och Frankrike gjorde 1939.
Arfert said:Jag syftade naturligtvis på ursäkten Hitler använde när han skulle invadera Tjeckoslovakien när det begav sig.
Gibbon said:Vi förstod det, jag spann vidare på Storugglas inlägg om att Tjecker och Polacker fruktar att Putin ska dra just "en Hitler" med Ukraina och sen rulla ut sin röda matta (armé) vidare mot andra länder.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18473398.ab
Totte said:Tyvärr är det så att för den som endast vill tala våldsspråk blir en expansion av NATO ett hot, när det i själva verket handlar om försvar. Ryssland under Putin är samma Ryssland med samma globala expansionsidéer som under Tsartiden, eller under Stalin.
Ryssland har alltid och kommer alltid att se alla andra som fiender, det är en del av deras kulturella arv.
Man Mountainman said:Hot, försvar, inte vet jag. Jag hör Bildt gnälla om Putins "nollsummespels"-filosofi, och undrar om det kanske inte är Putin som har den mer realistiska världsbilden av de två. Det är ju inte som att Väst inte har någon nytta av länderna i sin intressesfär, och det är inte bara en fråga om NATO utan även om EU och de saftiga frihandelsavtal som följer på köpet. Den globala ekonomin är förstås svår att överskåda men jag tycker inte Putins agerande framstår som direkt irrationellt. (Därmed inte sagt att det inte skrämmer skiten ur mig).
Ymir said:Jag tycker inte tvunget det behöver handla om våldsspråk så mycket som en väl befogad skepsis visavis USAs långsiktiga avsikter. Om jag var ryss skulle jag fruktat NATOs expansion även om jag var världens största pacifist, eftersom NATO = USA. Att Rysslands grannländer är rädda för Ryssland och därför vill gå med i NATO är fullt förståeligt, men lika förståeligt är att Ryssland är rädda för NATO, eftersom NATOs raison'd être är Ryssland. Situationen är ungefär jämförbar med om vi tänker oss att du är USA -efter- en schysst ekonomisk kollaps; och plötsligt väljer Mexico att bli bästa kompis med Kina och stationera en fantasiljard kinesiska missiler i Acapulco...*hostKubakrisenhost* -båda- sidor bär skuld till fuckupen här, NATO är precis lika imperialistiska och paranoida som Ryssland är, särskilt som NATO egentligen har spelat ut sin roll och idag bara existerar som en slags klubb för inbördes beundran och mobbing av tredje världen. Detta tar givetvis inte bort det faktum att det är oursäktligt av Ryssland att blatant kränka Ukrainas suveränitet och territorium, men jag tycker det är viktigt att åtminstone föra en diskussion om -varför- de gör det. Det hjälper ingen och manar inte överhuvudtaget till förståelse för Ryssland att avfärda det hela med att "Ryssland ser alla som fiender".
Vadän Ryssland vill ha kommer de få, förr eller senare. I alla fall i närtid.Vimes;n4719 said:Vad kommer att hända?
Vimes said:Är det en moralisk fråga för väst (att det framställs så är förstås ingen nyhet) menar du? Är de geopolitiska vinsterna för NATO och EU för små för att det ska vara det starkaste skälet att försöka motverka Ryssland i Ukraina?
Framför allt så har det inte politiskt formulerats som en strategisk fråga inom Europa, vilket är det som i praktiken avgör vilka medel man är villig att ta till. Eller i alla fall vad man är villig att utstå. I stort sett så är man villig att ta till alla medel som inte kostar något eller utsätter en själv för ekonomiska eller militära risker.Är det en moralisk fråga för väst (att det framställs så är förstås ingen nyhet) menar du? Är de geopolitiska vinsterna för NATO och EU för små för att det ska vara det starkaste skälet att försöka motverka Ryssland i Ukraina?
Jag vet att det gjorts många 1938-liknelser, men de är lite passande eftersom både nu och då handlar om att det för den ena sidan i första hand handlar om att undvika krig eller konfrontation, medan det för den andra sidan är en acceptabel risk för att nå sina mål.Korpen;n5029 said:Framför allt så har det inte politiskt formulerats som en strategisk fråga inom Europa, vilket är det som i praktiken avgör vilka medel man är villig att ta till. Eller i alla fall vad man är villig att utstå. I stort sett så är man villig att ta till alla medel som inte kostar något eller utsätter en själv för ekonomiska eller militära risker.
Johan said:Oavsett hur "goda" eller "onda" den nya ledningen i Ukraina är så har Ryssland ingen som helst rätt att lägga sig i på det sättet. Dessutom har de bränt de flesta broar som byggts upp innan. NU framstår de som en farlig nation som snarast hör hemma bland skurknationer som Syrien (som de var så väldigt noga med att man inte skulle lägga sig i). Putin har klantat sig, men det är möjligt att det beror på ren desperation. Att det har med ryssarna i Krim att göra är ju bara skitsnack.
Ville de (Sannfinländarna) inte just det med svenskan förresten, eller var det bara undervisningen de ville ha bort? Svenskarna var väl måttligt brydda om det. Själv tycker jag det är bisarrt att finska barn tvingas lära sig svenska. Vilket jäkla helvete att måsta lära sig ett så pyttigt språk bara för vara överklassen till lags.
Mundo said:Sannfinländarna är ett surmulet små-rasistiskt parti, se liknesler med SD.
Svodboda (som sitter i regeringen just nu i Kiev) är ett parti som tycker att Ukrainas senaste guldålder är när de var en del av tyskland under andra världskriget. Det är ett parti som bland annat har kopplingar till Svenskarnas parti, då deras medlemmar uppmanades att resa till Ukraina och slåss sida vid sida med Svodbodas medlemmar under demonstrationerna mot den förra presidenten.
Jag kan ge ett annat exempel. Låtsas med tanken att den Nordirländska regeringen blev avsatt efter en lång tid med demonstrationer, en ny regering uppstår och den innehar ett parti (vars medlemmar bland annat får rollen some vice premiärminister) som vill förbjuda utövandet att katolicism samt förbjuda att Gaeliscan pratas på offentliga platser. Nog fan hade Irländska republiken reagerat då också.