Nekromanti Ultima Online: Final Aegis

Japub

Veteran
Jag tänkte göra lite reklam för en av UO's kanske bästa rollspelsservrar som är gratis. För er som inte känner till UO så är det världens första MMORPG (förutom olika MUD då). Man ser alltihop från samma vinkel som i Diablo2, allt utspelar sig i en stor värld med skogar, berg och många städer samt öar. Det finns även en underjord (dock inte någon form av helvete) där två städer finns. Det finns väldigt mycket olika yrken inom hantverk (ex. snickare, kittelflickare, smed etc.), krig och magi. Man kan även köpa hus och skapa egna gillen och städer om man vill. Det går även att tämja djur! :gremwink:

Final Aegis är en rollspelsserver där rollspelandet har högsta prioritet. Det finns många RP-servrar där folk får rollspela lite när dom känner för det, här gäller det så klart att man är in character hela tiden. Nivån på rollspelandet/rollspelarna är hög. GM:arna är rättvisa och fixar emellanåt små/stora quests som för serverns historia framåt. Jag tänkte att här borde det nog finnas ett gäng rollspelssugna UO spelare som vill ge det hela ett försök. Hoppas vi ses i Britannia! :gremsmile:

Länkar:
Final Aegis: www.finalaegis.com
Ultima Online: www.uo.com

Bilden visar när kungen talar inför spelarna/hjältarna. Här angående ett uppror i en av konungens egna städer.

Troberg

Sinister eater
Re: Pfpblbl!

Testa med Wine, den är attans bra på att köra Windowsprogram under andra OS.

http://www.winehq.org/

Bara att installera, sedan klickar man igång Windowsprogram precis som vanliga program.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag kan meddela att UO funkar alldeles ypperligt med Wine. Har själv testat i Ubuntu, när jag försökte övertala en UO-spelande kamrat att byta från Windows.

Och nej, Windows är egentligen inte värt det. Det är å andra sidan inte OSX heller...

//Krank, som fortfarande hoppas på ett sätt att spela Uru Live i Ubuntu (och nej, det funkar inte i Cedega) samt att Adobe börjar göra program för Linux (och nej, Gimp och Scribus håller inte måttet).

Zire

Swashbuckler

När jag försöker köra program i wine så krashar den och klagar på problem med att spela upp midi (oavsett om programmet använder midi eller inte). Jag misstänker att det är nått problem med ljudkortet (det är ett surround, men jag har aldrig lyckats få surroundljudet att fungera i Ubuntu), men det borde kunna gå att stänga av i wine tycker jag, så att det inte kraschar.

Är det någon som har testat att köra starcraft i wine? Det är väl främst det spelet jag vill försöka köra. Överlag så är det mest äldre spel som jag kör och då borde jag inte behöva windows (tycker jag).

Troberg

Sinister eater

När jag försöker köra program i wine så krashar den och klagar på problem med att spela upp midi (oavsett om programmet använder midi eller inte). Jag misstänker att det är nått problem med ljudkortet (det är ett surround, men jag har aldrig lyckats få surroundljudet att fungera i Ubuntu), men det borde kunna gå att stänga av i wine tycker jag, så att det inte kraschar.
Om jag minns rätt så kan man i inställningarna för Wine välja hur ljud ska hanteras, med några olika alternativ, varav ett är att stänga av det. Sitter dock vid fel maskin och kan inte kolla.

Själv har jag framgångsrikt kört bland annat Photomatix, Autopano Pro, Poser och en drös egna program utan problem.

Gabriel_UBBT

Warrior
Your certification that you agree to abide by the rules:
This must be exact, as it appears on the page. Things like "yes" or "I agree" will not be accepted.

Vad menas med det här? Jag har läst reglerna och vill gärna joina men vad ska jag skriva här?

Hej hopp

krank

Är det någon som har testat att köra starcraft i wine? Det är väl främst det spelet jag vill försöka köra. Överlag så är det mest äldre spel som jag kör och då borde jag inte behöva windows (tycker jag).
Jorå, det funkar. Fast systemkraven är lite annorlunda eftersom Wine-programmerarna kom på att det var "jättesmart" att använda OpenGL för att fiffla om färgerna, vilket nu ledde till att Starcraft inte bör köras på mindre än 500mhz och ett Geforce2.

Fast det kanske du har. Ville bara meddela att man inte ska förvänta sig att kunna köra't på samma dator...

Troberg

Sinister eater

Fast systemkraven är lite annorlunda eftersom Wine-programmerarna kom på att det var "jättesmart" att använda OpenGL för att fiffla om färgerna, vilket nu ledde till att Starcraft inte bör köras på mindre än 500mhz och ett Geforce2.
Fast å andra sidan så är det i stort sett bottenkraven för Windows 2000, så det är ju inte så exceptionellt...

krank

Fast å andra sidan så är det i stort sett bottenkraven för Windows 2000, så det är ju inte så exceptionellt...
Mja, mjo... Men ändock; om jag ska köra Starcraft, så vill jag gärna kunna göra det på de av mina datorer som skulle ha klarat det från början... Jag har en 350-mhz:are som fortfarande funkar som speldator för lite äldre spel samt surfdator (plus lite filmtitt). Tyvärr funkar det då bara med Windows. Men å andra sidan har Linux-programmerare tydligen inget fokus på att man ska kunna göra så mycket som möjligt även med äldre datorer... Med Linux duger en 486:a på sin höjd som primitiv filserver eller webserver om ens det, med windows kan man göra betydligt mer. Det är först när man kommer upp nånstans över 1Ghz som Linux börjar kunna jämföras med Windows ordentligt. Och för mig som ofta och gärna mekar med och använder äldre datorer... =)

Zire

Swashbuckler

Ok, det låter bra. Jag har en GeForce 3 Ti och en 1,6 Ghz så det borde inte vara något problem. Måste bara försöka fixa till de där inställningarna för midin...

Troberg

Sinister eater

Men å andra sidan har Linux-programmerare tydligen inget fokus på att man ska kunna göra så mycket som möjligt även med äldre datorer...
Nja, det beror på vilken Linux du använder. Alternativt kan du testa lite äldre versioner av Qnx, tex dem beryktade bootdisken (OS, grafiskt användargränssnitt, webbrowser, webserver, editor, nätverksdrivisar och lite annat plock på en enda diskett).

krank

Nja, det beror på vilken Linux du använder. Alternativt kan du testa lite äldre versioner av Qnx, tex dem beryktade bootdisken (OS, grafiskt användargränssnitt, webbrowser, webserver, editor, nätverksdrivisar och lite annat plock på en enda diskett).
Javisst - men kan du hitta t.ex en office-motsvarighet som är lika kompetent som M$ Office / OpenOffice till en 133 mhz:are? Kan du köra Starcraft och Quake på en 133mhz:are med Linux?

Det är lite det jag menar. Disten kan vara hur bra som helst, men om man ska jämföra specifika grupper av applikationer så vinner, tyvärr, oftast windows vad gäller lägre datorer. Nog för att man får köra Windows 9x, men ändå...

Troberg

Sinister eater

Javisst - men kan du hitta t.ex en office-motsvarighet som är lika kompetent som M$ Office / OpenOffice till en 133 mhz:are? Kan du köra Starcraft och Quake på en 133mhz:are med Linux?
OpenOffice är inte tyngre än tidiga MS Office. Spelen, som vanligt, trivs bäst i sin hemmiljö.

krank

OpenOffice är inte tyngre än tidiga MS Office.
Mnja. Har testat, på samma 133 mhz:are, Office '97 (det sista som gick att använda) med OO. Funkade inget vidare med OO - långa laddningstider, seg respons, etc. OO 1.x är bättre naturligtvis, men ändå.