Nekromanti Ultimat scifivärld (strötråd)

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
En av mina spelare har börjat fråga efter scifikampnajer. Det lär knappast bli av i brådrasket, men det vore intressant att höra reflektioner.

Basthemat för en sådan kampanj, skulle förmodligen bli något i stil med B5 möter Andromeda (mycket politik och äventyr, många främmande arter, väldigt lite moral) mot bakgrund av Troppaukonferensen. Vilket innebär att jag behöver raser.

Jag tänker vara lat, och ta färdiga raser i fösta hand, och som mest modulera om detaljerna; det spar både arbete för mig och spelarna, och tillåter alla att fokusera på det viktiga, istället för på kulisserna. De som känns självskrivna är Narn (B5), Nietzcheans (Andromeda) samt möjligen Castithanerna (defience).

Vilka scififolk känns häftigast enligt er, och var hittar jag info om dem? Varför passar de i en mörk politisk kampanj?

Ge mig era top tio!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Kanske inte riktigt vad du frågar efter, men...
Man börjar med den här:


Sen anpassar man zonerna så att det passar den känsla man vill få fram :)
Tell said:
Jag använder den där själv, och den är rätt kul. Men som sagt, så söker jag efter andras idéer, nu. Vad har du för tankar?
chrull said:
Jag kan tyvärr alldeles för lite om de sakerna du pratar om. B5 såg ut som en lång gäspning i slow motion och Andromeda vet jag inte ens vad det är. Så tyvärr vet jag inte om jag kan hjälpa dig.
Men om inte en Space Vampire-värld i ett Notzi-imperium kan ge passande uppslag för en mörk politisk kampanj så gör man nog fel någonstans :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag gillar klingons från star trek (de borde kunna ha många roliga duster med narns, tänk dig ett rådsmöte där de två folkslagen står på olika sidor!). Kanske luftelementarerna från chronicles of riddick?
Tell said:
goda förslag. tackar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hylar och Hacan är två av de ursprungliga raserna i Twilight Imperium, som varit med i alla inkarnationer av spelet. Hylar är hyperintelligenta akademiker-fiskmän som uppfunnit typ all vapenteknologi i galaxen, men själva är helt värdelösa på att slåss och har 'Calculating Infinity' som racial objective, det vill säga forska fram all teknologi i galaxen. De har även en läcker teknologi som låter dem flytta på stjärnsystem. Hacan är lejonliknade zigenararabjudar som har ett handelskonsortium och via karteller och backstabbing försöker monopolisera all handel i galaxen. Ghosts of Creuss är också en cool TI-ras; de är mystiska väsen som försöker kontrollera maskhålen i galaxen och är experter på rymdfart och relaterade teknologi.

Sen har vi ju givetvis Vorlons och Shadows i B5 som är så koola att det gör ont, men de är svåra att inspireras av utan att det känns snott - Eon lyckades ju dock galant, genom att förklä dem till två olika typer av drakar. Jag är personligen ett stort fan av Centauri i B5 också; jag älskar hur de är dekadenta, intriganta, patriarkala nästan-människor med extravagant rokoko-mode och crazy frisyrer, men i själva verket har överlägsen teknologi och plasmavapen som kan blasta ihjäl till och med vorloner. De är lätt den mest färgstarka rasen i B5, och en av de ballaste i scifi överhuvudtaget.

Den koolaste rasen i Star Wars, sedan, är väl Shards, dvs levande hivemind-kristaller som förnimmer verkligheten genom elektromagnetiska impulser. Fosh är också koola, kanske mest dock för att vanlig tv-rymdopera inte har budgeten till bird people...men mystiska, intriganta kameleont-fågelmän? Fuck yeah.

Det viktigaste att tänka på är dock att alla rymdopera-raser av någon anledning måste ha ett helt unikt statsskick, oavsett hur ansträngt det är, och att det måste framgå i rasens/civilisationens fulla namn. Detta är en central trope i bland annat ovan nämnda TI och B5; exempel: The Vorlon Empire, The Universities of Jol-Nar, The Emirates of Hacan, The Iconian Refuge, The Korath Clan, The Gaim Intelligence, The Federation of Sol, The Centauri Republic, und so weiter. Det är dock okej att skilja på rasen och civilisationen, tex är Hylar rasen som styr The Universities of Jol-Nar.
Tell said:
Tack för förslagen gällande TI: det versat hade jag närmast glömt bort. Hacan är självskrivna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Borgerna är nog mina favoriter, men de funkar kanske mest bara som yttre hot för en politisk kampanj. Iofs så kunde det vara intressant att ha politiska förbindelser med en ras som på sätt och vis är en enda personlighet. Annars kan jag nog inte komma på någon mer som är cool, men robotar som blivit kvar utan herrar skulle jag gilla också.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Så. Om vi räknar med att ha en d20 grupper (för att skapa ett läckert slumptal), så känns både Hacan och Centauri självskrivna (ger 5 stycken); klingon är jag betydligt mer osäker på. Kom gärna med fler förslag!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Tau! Rymdkommunister med ett strikt kastsamhälle där kasten är genetiskt olika. Som är fysiskt svaga men har mäktig teknologi. Som saknar telepater/mystiker och själar men har en religionsliknande dedikation till the greater good.
Tell said:
mjao. jag tror att jag hellre vill ha grupper som har inbördes konflikter; det ger större möjligheter att spela (det är samma anledning som gör att borg som bäst kan bli ett yttre hot). Har du andra tankar? Du brukar ha många.
God45 said:
Ah, jag glömde biten där de har "rekryterat" en rad andra raser som de "hjälper" bli bättre. Inget brutalt förtryck förekommer alls! ;)

Men jag ska se vad jag kan plocka fram för andra idéer.
obak said:
I ett universum där den normala xeno-politiken är etnisk rensning så skulle Tau kunna framstå som riktiga hyvens killar då dom bara släpper ut steriliserande kemikalier i vattenreservoarerna och får dissidenter att försvinna spårlöst, men jag har kännslan att dom inte vinner några fredspris i år.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Själv skulle jag nog mixa Centauri med Castithaner. Castithansk moral mixad med högteknologi, social förfining, imperiebyggande och samhällelig stagnation.
Båda är ju ganska romaraktiga redan från början, så jag tror inte det skulle vara så svårt att få ihop en bra hybrid.
Tell said:
Det är inte en dum idé; associerar själv dock Castithanerna till kina - vad får dig att tänka på rom?

Det är dock en sidodimension.

Har du fler tankar?
Cybot said:
Associerar dem med rom för att de har en patriarkial familjestruktur, mycket machismo (Heder, up&personal våld osv osar liksom romersk Virtus), har en tendens att organisera sig i kriminella syndikat (något som beskriver politiken i rom ganska väl), de ser sig själv som kulturellt överlägsna alla andra och med ett lysande kulturellt förflutet, andra raser ser dem som ganska dekadenta.

Passar ganska väl in på kina också men det är väl deras machismo som får mig att tänka Rom framför kina...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
appropå starwars, fann jag ett stort antal grupper i linken ymir sände, MEN jag har aldrig varit vidare intresserad av Starwars. Säg mig varför grupperna är bra eller dåliga idéer:

1: Anomid - lila trolliknande ärkekapitalister med venetiansk politik och en tendens till teknisk pacifism. Bär mask, vilket öppnar för kul intriger.
2: Anx - petrodaktylliknande ödlehumanider med extrema flockinstinkter, som blir fanatiskt lojala till, och intresserade av, vilken grupp de månne bli intresserade av.
3: Cathar - hacanmotsvarigheter som lever i träd, och har en vagt maliartad kultur. Prästorienterade.
4: Coynite - feodalgorillor med 300-åriga liv, och strikta hederskoder. Nära nog klingons, men med ett acephalt hus-samhälle, med konkurrerande feodalherrar.

(jag har hunnit till F: har jag missat några, säg vilka, och motivera!)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Känns som man skulle kunna göra något konceptbaserat. Typ man tar alla meningar av ordet satrap;
1. Rike indelat i satrapier, där satraperna är i mycket självständiga guvenörer men som övervakas av kejsarens sändebud. 2. De är brutala härskare. 3. Mentalt benägna att se världen patafysiskt och bygger ett imperium utifrån det.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Protoss från Starcraft. Fula men nobla. Alla är mer eller mindre psioniska.
Vogoner från liftaren. Fula och enormy dryga.
Tell said:
Båda är bra.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Personligen skulle jag låta bli att ösa på med massvis av olika raser, och hellre fokusera på några få. Antagligen skulle jag till att börja med splittra mänskligheten mellan olika system/riken och låta politiken äga rum där, för att sedan ställa dem mot en extern fiende (se Alien/Aliens, Battlestar Galactica, Terminator, Predator, Gunbuster, Nadesico, Rollspelet The Void, etc) - men jag har en stark kärlek till skräck och dystopi, vilket ...färgar mig.
Tell said:
problemet är att det där är normen i mina fantasykampanjer. Jag är rätt dålig på att inte skapa skräck, men jag tänkte göra ett försök.

Min spontana grundtanke är att varje art har en eller flera imperier, men att dessa är relativt få; tänk troppaukonferansen vad gäller situation i övrigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag förstår om du är lite skeptisk till klingoner, dels är de väldigt ikoniska för star trek, dels kan de kännas rätt poänglösa annat än som skurkar om(i alla fall om man inte sett deepspace 9 där man får se dem ur en allierads synvinkel: de är väldigt lojala och om man använder dem som schockttupper mot fiender så är de förödande brutala. De är lättstötta och tjurskalliga, och blir de arga så blir de aggresiva. Är de glada så är de agresiva för att slåss är roligt). Man vill ha dem som allierade för de är bra att ha om nån vill slåss med en. Man vill inte ha dem som fiender för då kanske de kommer och slåss mot en. När man är allierade så är de en ständig källa till bråk så de är perfekta om man vill ha ett ständigt flöde av mindre konflikter. Det sagt så finns det ett ypperligt allternativ som fyller samma syfte: rymdorcher (från 40k). De framställs i och för sig som mer och mer aggresiva för varje edition som släpps ( och de har blivit dubbelt så stora också), men om man tonar ner dem lite gran så är de i snitt korkade och våldsamma, men de kan ha intelligenta ledare. Och framför allt är de inte onda; de tycker bara att det är så jäkla kul att slåss och fattar inte riktigt att inte alla håller med om det. Låter man dem.vara bara lite kralligare än mäniskor och mer gladvåldiga än brutala skulle de nog kunna vara ett ypperligare tillskott. Men det är en sak som slår mig precis när jag skrivit klart det här: detta leder till lite mer lättsamhet och humor i världen, så om det inte känns eftersträvansvärt så kan ju både orcher och klingoner vara en dålig idé.
Rymdhamster said:
Förlåt för textklumpen, den blev längre än avsiktligt men radbrytning funkar dåligt på telefonsurf på den här sidan.
Tell said:
ingen fara.

Det du beskriver är inte vad som oroar mig re: klingons. Jag gillar ds9 (syrran är startreknörd, och jag har suttit med då och då). Det som oroar mig är att de är monolitiskt styrda, dvs. att jag har svårt att se när de skulle attackera varandra. Hade det rört sig om ett feodalt, acephalt, eller statsanarkiskst system, hade jag varit oerhört intresserad.

Du verkar kunna en del om dem; vilken lösning förslår du för att få dem mindre monolitiska?
Cybot said:
Men Klingons är ju inte alls särskilt monolitiska. Klingons ordnar sig i s.k. Houses, där de 24 främsta är "Great houses" som sitter på klingon high council. De fejdar nästan konstant och en av orsakerna varför klingons är nästan alltid i krig med andra, för att kanalisera mer av aggressionen utåt. Klingons är snarare någonstans emellan feodal stat och konstitutionell kratokrati (dvs mer Game of Thrones om man bytte ut alla karaktärer mot blodtörstiga barbarer).
Rymdhamster said:
Det Cybot sa, och det är ju bara att göra klanerna lite starkare och rådet lite svagare (inte så mycket, bara tillräckligt för att göra husen tillräckligt självständiga för att kunna gå emot råden i en del frågor med bråk som följd).
Tell said:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Kollektivet

Art vars hela ekosystem består av en enda typ av väldigt adapterbara celler.
De är allt ifrån plankton och alger till träd till djur till intelligenta humanoider och rymdskepp.
De har en sorts kollektiv instinkt som gör att celler kan organisera sig till alla möjliga former, där celler utvecklar specialiserade funktioner, och detta fungerar även på ekosystemsnivå. Deras livscykel är inte särskilt lång (på cellnivå) och att tala om livcykel är meninglöst på "varelsenivå" då cellerna kan splittras och omformas över tid till nya varelser.

Inte alla Kollektiva varelser är intelligenta i egentlig mening, utan kommunicerar endast på en kemisk basnivå (kanske på en telepatisk nivå också). Intelligens (som vi känner till det) existerar nästan uteslutande hos rörliga kollektivvarelser (cellerna kan bilda hjärnliknande organ), och intelligensen brukar öka med storleken. Kollektiva varelser kan anses vara över instinktsnivå när de är större än en hund, uppnår mänsklig intelligensnivå när de är stora som en brunbjörn och hyperintelligenta när de väger ungefär 1½ ton. De kan bli stora som en elefant (på land) eller en mindre val (i vattnet) men blir då inte intelligentare än deras något mindre kusiner, utan det är ungefär vid 1½ massa som de når sin maxpotential för analytisk intelligens, även om de kan utveckla större multitasking förmåga och förmågan att kontrollera fler sinnen, kroppsdelar osv när de blir större.
De absolut största kollektiva varelserna är faktiska rymdskepp och kan bara existera i nollgravitation. Om de inte har hjälp ifrån andra arter så når kollektivets varelser omloppsbana genom att bilda specialiserade ballongliknande konstruktioner som är lättare än luft.

Kollektivet interagerar sällan med andra raser, men det händer att folk söker sig till kollektivet när de söker efter...speciella talanger. Det är dock väldigt svårt att förhandla med kollektivet då det kan vara svårt att veta vad de vill ha. Kostnaden för deras tjänster har varierat ifrån teknologi till konstverk till skräp till bosättningsrättigheter till slavar. De har dock förmågor som gör de attraktiva, dels deras förmåga att omforma sig över tid och bilda oerhört specialiserade varelser, men också för deras oerhörda stryktålighet.
De åtråvärda inom thinktanks men också som livvakter och agenter (speciellt som lönnmördare).
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Så länge man slipper tråkiga mono-kulturer så brukar det flesta gå an. Vill du ha med mono-kulturer så gör för guds skull inte misstaget att göra 95% av dem till "Krigarkulturer med starkt hederskodex".
Tre raser som jag personligen gillar:
Star trek: Ferengi, Deep Space 9 hade inte ens varit hälften så bra utan dem.
Babylon 5; Minbari, ingen monokultur, en Trio kultur! Krigare, Präster och Bönder (som man aldrig får se, men som finns där och bygger all skit)
Star wars: öööh... um... Huttarna?
Rymdhamster said:
Aw yeah! Hutts!
Tell said:
ingen risk.
obak said:
Hittade en lista över obskyra jedis, min favorit är nog dinosaurien.
http://io9.com/5905079/10-alien-species-from-star-wars-who-became-jedi-knights
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Så... vad har vi hittills som känns rimligt:

1: Narn
2: Castithanerna
3: Nietzchean
4: Hycan
5: Centauri
6: Protoss
7: Anomid
8: Coinite
9: Lionhart (marvelvärld, med all tänkbar dekadens, och baskoncept nära Dune, med gmmänniskor)
10: Kligon GoT
11:
12:
13:
14:
15:
16:
17:
18:
19:
20:

Om målet är troppaukonferensen i rymden, så har vi en bra början. Tack. Jag vill dock gärna ha fler!
Känn er fria att slänga in enskilda riken också, om de känns häftiga/kul!
Som synes saknar vi mer än hälften av deltagararterna.
Tell said:
en sak jag reflekterar över är att det blir väldigt mycket korvfest. Har vi några intressanta folkgrupper som är motsatsen?

Gärna åtminstone fem-sex stycken!
obak said:
Specie 8472 har fem olika kön innom samma art.
http://en.memory-alpha.org/wiki/Species_8472
 
Top