Nekromanti [Umeå] OSR-kväll på Klossen i juli

Björn Wärmedal

Björning Wheel
[Umeå] OSR-kväll på Klossen: så gick det!

Tjohoo! Det där var ju skoj :gremsmile:

Enligt småpraten så spelades det åtminstone till 01:00 i natt. Kan man få en bekräftelse eller dementi på det påståendet? :gremsmile:

Jag var med och spelade Svärd och Svartkonst i fantasymedeltida Frankrike ett pass. Under middagsrasten snackade vi Aenglum/Under (jag fick ett ex med mig hem som det ska bläddras i!). I kort är Aenglum/Under en egen kampanj till Svärd och Svartkonst, med lite egna regler som åtminstone jag tyckte var ganska nifty.

T.ex. delas HP upp i moral och liv, där det förra är en symbol av utmattning, stridsmoral, mental balans och kontroll och det senare är faktisk hälsa.. Moral ökar genom levling, men liv har ett maxvärde (kring 10) som inte kommer att röra på sig.

Även om det leder till lite merarbete för att konvertera olika spells som ger skada så har det en ganska cool fördel: även karaktärer på höga levels kan one-shotas med en ordentligt träff (crit går direkt på liv), medan moralvärdet kan fluktuera utefter situationen. I normalfallet kommer skada att först nöta ner moral, för att sedan börja ta liv. Det öppnar också möjligheten att ha spells som bara tar moral (dvs fear spells, typ), monster som bara har ett moralvärde (spöken och andar), monster som har en situationsbaserad moral, spells som boostar moral tillfälligt (känns lite mer intuitivt och schysst än att boosta HP tillfälligt), mm.

De 17 olika karaktärsklasserna är även uppdelade i fyra olika grupper (eller 'element') som direkt visar vilka egenskaper som är premierade. Det gör också att man lätt kan skapa nya monster och SLPer genom att kombinera element och snabbt få en uppfattning om vilka egenskaper och värden som blir framträdande.

Jag ska försöka läsa igenom mitt ex lite noggrannare så kan jag ge en tydligare bild senare :gremsmile:

Spelpasset då? I korthet:
- En basilisk i Svärd och Svartkonst har ormsvans, fågelben och ett huvud beklätt med näbb och ett flertal ormhuvuden. Eller som Jim sa: "Det är en drakmedusatupp!"
- DeBracy: "Björn, vadå 'svårt att vara god'? Du försöker ju inte ens." (till mitt försvar så förstod jag inte i stridens hetta att de mindre av de där "vättarna" var barn. Hade jag tänkt på det så hade jag kanske inte mosat dem med skölden. Kanske.)
- Jim: "Jag förstår att du är lite nere nu när din syster blivit förstenad av en basilisk, men här har jag något som lugnt är värt det! Ett guldägg! Du är rik!"