wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
För ungefär en timme sedan tackade jag spelarna för ett bra spel och vi packade ihop för sista gången.
Vi har spelat en kampanj som vi kallat Maskros, det var Burning Empires-settingen kombinerat med Solar System/Ökenros. För att vara jag så blev det enormt omfattande. 11 spelmöten + två stycken spelmöte noll för att starta upp. En historia som spände över 93 scener. Varje spelmöte var 2-3 timmar långt, vilket kändes rätt lagom, vi hann oftast lika långt på de timmarna som på ett femtimmarsmöte i verkligheten. På något vis fostrade spelformen ett väldigt fokus i gruppen.
Alla spelmötena utom två var på distans, och det har funkat fantastiskt bra.
Vi hade en gemensam slide-deck i Google Slides, där fanns alla gemensamma anteckningar, krönika över vad som hänt i scenerna, rollformulär för alla RP och viktiga SLP, relationskartor, namnlistor och annat praktiskt.
När vi spelade körde vi via Google Hangout, och jag som var spelledare delade min skärm så de kunde se var jag var i anteckningarna, samtidigt som de kunde bläddra själva hemma på sina datorer. Alla kunde redigera, och vi turades om att föra anteckningar om vad som skedde i scenerna så att varje spelmöte kunde börja med en ganska detaljerad recap av vad som hänt sist, baserad på våra gemensamma anteckningar. Även när vi spelade fysiskt hade vi anteckningarna digitalt på samma sätt, och jag jackade bara in en extra skärm på laptoppen som spelarna kunde se vad jag höll på med.
Jag körde digitala tärningar på min dator, och eftersom jag delade min skärm kunde de se vad de visade i realtid. (Jag hade varit OK med att alla bara slog fysiska tärningar hemma vid spelbordet, men det blev att vi körde de digitala för det var rätt praktiskt.)
OCH DET VAR HELT FANTASTISKT!
Vi skall dra igång en ny kampanj bara vi får hämta andan. Just att spelpassen inte blir så långa, även om det händer mycket, och att det inte är några transporter involverade som tar tid gör att det känns oerhört effektivt. Vi kan spela en kväll mitt i veckan utan att den påföljande dagen blir tung.
Jag hade ingen frågeställning, Jag ville bara skrika ut min glädje över att ha hittat en trevlig spelform som låter mig spela mer.
Och maskarna vann.