Nekromanti Under katastrofen?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Efter kartastrofen" är ju en känd genre, men är det någon som försökt spela just då allt går åt helvete? Jag har haft planer på en liknande kampanj, där rollpersonerna mer eller mindre av en slump isoleras på grund av valfri fruktansvärt sammanträffande av händelser som slår ut kommunikationer, elförsörjning med mera och därefter tvingas överleva, söka efter sina nära och kära och kanske till och emd få reda på vad som egentligen hände. Någon som har några goda råd?

Troberg

Sinister eater
"Efter kartastrofen" är ju en känd genre, men är det någon som försökt spela just då allt går åt helvete?
Japp, många gånger.

Någon som har några goda råd?
Göm alla vapen och häftapparater.
Låt inte spelarna köra över dig genom att hålla till i miljöer som de kan bättre än du.
Låt spelarna av någon anledning tappa några dagar i början, annars kör de kvickt över omgivningen. Låt dem sitta inlåsta i ett skyddsrum med bara en dålig radio som talar om vad som händer tills någon släpper ut dem eller liknande.
Prova att låta spelarna spela (en aningen fiktiv version av) sig själv. Det är kul.

Framför allt:

Kör hårt. Det är en kul variant att spela och den kräver väldigt lite förberedelser för att funka.

Hoel

Veteran
Spelade en kampanj där spelarna själva fick lite mycket makt och jag råkade vara bakfull vid ett tillfälle-> dom startade själva tredje världskriget... inte bra. Men det blev en trevlig kampanjvärld om man rensade ut lite superkrafter och skit (var aberrant från början) och den spelar vi i nu.

Mörker

Warrior
Och katastrofen? Vad händer under den?
Meteorregn som ödelägger jorden? helveteskrafter som bryter lös? yttre eller inre omständigheter?

...

Troberg

Sinister eater
Och katastrofen? Vad händer under den?
Meteorregn som ödelägger jorden? helveteskrafter som bryter lös? yttre eller inre omständigheter?
Jag har kört följande varianter i olika kombinationer:

Kärnvapenkrig (neutronbomber av praktiska skäl)
Triffider
Svält
Pest
Rymdvarelser (liknande Parasite Eve)

Funderar på att köra en med Bingolotto också.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har råkat ut för följande: En i spelgänget meddelar stolt "Jag har köpt ett nytt spel som jag tänkte vi skulle köra nästa gång". "Coolt" svarade resten, samt "Vilket spel är det?". "Det säger jag inte" blev svaret. "Det utspelas i det nutida Sverige och nu gör vi figurer. Mer än så behöver ni inte veta". Efter att lite trevande (vi fick inte ens använda de officiella rollformulären) ha gjort figurer satte vi oss ned att spela. Efter att ha spelat igenom lite vardagsbestyr rasar världen helt plötsligt samman och kärnvapenmissiler börjar vina kring öronen på oss. Efter att ha suttit och kurat i en bunker under en lång och kall atomvinter trädde vi åter ut i ljuset och spelledaren höll med ett sataniskt leende upp en regelbok med titeln "Aftermath" på framsidan. Efter det blev det åtskilliga, mycket spännande äventyr bland ruinerna.

/Anders

PAX

Jordisk Äventyrare
Backa 2000

Ta Twilight 2000 som har en bra beskrivning av vad som händer i slutet av 1900-talet och gör en massa äventyr av det hela. Kampanjer blir naturligtvis av militär överlevnadskaraktär men kan ju med fördel spelas i vilket land som helst. Det utkom en hel del moduler med kul bakgrundsmaterial. Några avsedda för kampanj i Europa och några för kampanjspel i USA. Läs även böckerna om Styrka M i pocketsserien "De Överlevande".

Big Marco

Läskig
Re: Aftermath

Jag har ett near mint Aftermath liggande här - jag undrar mest om reglerna är lika förbannat invecklade som alla FGUs spel? Jag minns med fasa Freedom Fighters där RP-genereringen utan större problem tog 18+ timmar.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Aftermath

Jag har aldrig spelat något annat FGU-spel än Aftermath vad jag kan minnas så det kan jag inte riktigt uttala mig om. Däremot minns jag Aftermath som ganska regeltungt (på ett negativt sätt) och inte särskilt smidigt. Trots det blev det en mycket lyckad kampanj. Det visar bara tydligt att med en dedikerad spelledare och entusiastiska spelare kan det bli hur bra som helst med vad skit till spelsystem som helst :gremgrin:

/Anders