Nekromanti Under katastrofen

stenhöna

tellstory
Efter katastrofen, före katastrofen... Men vad hände med under katastrofen? Dvs. en setting där en (utdragen) katastrof håller på att ske, med ett samhälle och en värld i upplösning. Skulle det vara intressant?

Oftast förutsätts att kärnvapenkriget är över på 5 minuter, men det kanske varar i hundratals år. Relevant reddit-tråd: The eternal war (Civ II). Katastrofen kanske aldrig tar slut.

Kanske skulle det bli samma undergångsstämning som under andra världskriget.

Någon som tänkt i liknande banor?

Lupus Maximus

Tekniker
stenhöna said:
T.ex. Twilight 2000 är en sådan setting i mina ögon. Användandet av kärnvapen var bara "point of no return", och även om risken att fler kärnvapen används kanske är obefintlig så är det bara början. Kollapsande infrastruktur, desperata människor, epidemier utan tillgång till sjukvård. Även länder som inte drabbats direkt av kriget drabbas av att hjulen i världen slutat snurra, och sjukdomar bryr sig sällan om gränser.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
stenhöna said:
Efter katastrofen, före katastrofen... Men vad hände med under katastrofen? Dvs. en setting där en (utdragen) katastrof håller på att ske, med ett samhälle och en värld i upplösning. Skulle det vara intressant?
Tja, i fantasytappning är väl Gemini i den riktningen, och det är också nåt jag tänkte sno skamlöst till min egen fantasysetting. Jag fick också det intrycket i Engel, att världens undergång inte riktigt var färdig än utan att de balla bitarna fortfarande var kvar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
stenhöna said:
Till mitt kommande rollspel Leviathan finns de tankarna. Det utspelar sig efter en katastrof. Ett utopiskt samhälle har rasat samman och mänskligheten har tvingats fly från sitt hem. Samhället har raserats och folket lever på knappa resurser sedan dess.

Till boken Svart Svan kommer en kampanj följa med som visar händelserna till just det här förloppet. Man får spela igenom "apokalypsen" och sedan efterspelet av den.

Med andra ord, jag tror absolut att det är en intressant tid att skildra i ett rollspel. Mycket händer, kaos uppstår och framför allt: förändringen skapar konflikter som kan driva kampanjerna framåt.

Krille

Super Moderator
stenhöna said:
IS, Kaijin och Fimbulvinter var alla "under katastrofen"-spel.

Kaijin handlade från början om en utomjordisk invasion i vilken människorna inte hade en chans. Deras hopp var rollpersonerna som var de enda som kunde flyga superjaktflygplanet Kitsune, som i sin tur var det enda som kunde rå på utomjordingarna. Grejen var dock att rollpersonerna var gymnasieungdomar, och från början handlade spelet om hur långt man kan pressa ungar att försvara planeten innan de går sönder. I praktiken blev det dock inte så när jag väl körde det.

IS utspelade sig en liten stund in i framtiden, när Golfströmmen stannat och den arktiska iskylan vällde ner över Europa och östra Amerika och täckte allt i mängder med snö som frös till is som blev glaciärer som sakta kröp söderut. Temat i spelet var just den sönderfallande västerländska civilisationen i isens järngrepp.

Fimbulvinter var föregångaren till Järn, och där var bakgrundsståryn att vargarna Skoll och Hati hade slukat solen och månen. Nu hade den stora vintern tagit sitt grepp om Midgård och det skulle inte längre bli någon vår.

---

Av dessa tre har Kaijin muterat och sedan tagit slut, Fimbulvinter muterade till Järn som inte är fullt lika nerdeppat, och IS lades på is.

Basenanji

Postd20modernist
Jag skulle vilja spela en kampanj som handlar om hur utomjordingar anfaller jorden varpå männsikorna först blir överrumplade, men sedan långsamt men säkert börjar bygga upp ett försvar och skaffar kunskap om utomjordingarna.

Spelet skulle bygga mycket på det brädspelsliknande i d20-systemet och sån't som hur mycket utrustning man har med sig och mikrotaktik på rutade papper skulle vara avgörande.

Rollpersonerna spelar militärer med olika specialiteter som skickas ut på olika uppdrag i en "under katastrofen"-miljö där det gäller att både slå tillbaka aliens:arna, skaffa information, förflytta sig, hjälpa civilbefolkningen, skaffa förråd, bygga försvar, mm mm.

Och någon gång under spelet uppdagas det förstås att det verkar finnas femtekolonnare inom armén...

krank

Ah, visstja. Mitt Invasion är/var ju också tänkt som ett apokalyptiskt spel. X-com möter Battle: Los Angeles, typ. Mycket militärfokuserat under en utomjordisk invasion.

Basenanji

Postd20modernist
Ja, det var det jag hade i åtanke.

Nu ser ju Rotsystem ut att bli ett jättesnyggt spel, men jag är ändå liite besviken på att du aldrig följde upp den där tidigare idén.

Nåja.

Kanske handlar det dock om att ett sån't lir egentligen blir en engångsföreteelse: när rollpersonerna till slut lyckats slå tillbaka invasionen är spelet avslutat. Därför kanske d20 Modern (mitt favoritsystem) räcker.

krank

Basenanji said:
Nu ser ju Rotsystem ut att bli ett jättesnyggt spel, men jag är ändå liite besviken på att du aldrig följde upp den där tidigare idén.
Idén finns kvar, men jag fick aldrig riktigt ihop det så som jag ville. Den behöver mogna lite till... Och jag behöver lära mig mer för att göra den rättvisa.