Olle Linge
Snigel
I korthet handlar berättelsen om en liten flicka vars föräldrar har skilt sig. Hon bor nu hos mamman och dennes nya man, den onda styvapppan. Han försöker på olika sätt övertala flickan om att glömma hennes biologiska pappa genom att ge henne fina saker och på andra sätt försöka köpa sig in i flickans hjärta. Detta kan inte flickans leksaker tolerera, så på olika sätt hjälper de henne att mostå pappans försök att köpa flickan och till slut att ta sig till den riktiga pappans hus via en labyrint i garderoben, där hon efter mycket om och men har ett försonande nattfika och alla blir sams.
I rollerna:
Stegosaurusen, spelad av undertecknad
Loving
Strong
Reasonable
(Tough)
Studsbollen, spelad av Gurgeh
Feisty
Clumsy
Disobedient
Plastgrodan, spelad av Dimfrost
Thick
Determined
Passive
Apan, spelad av Walium
Agile
Fast
Clever
Spelmötet tog en dryg timme, under vilken vi hann ha dryga tio konflikter. Jag tänker inte försöka redogöra för alla, men jag ska ge några exempel på vad som hände. Innan dess en blixtsnabb regelförklaring. Varje karaktär har egenskaper (ovan) som används i konflikter. En konflikt har en protagonist (en av leksakerna) som ska lösa ett problem uppsatt av spelaren som var protagonist scenen innan. Använder man egenskaperna har man lättare att vinna. När man vunnit många konflikter, vinner man spelet. Dinosaurien vann förstås.
<ul type="square">
[*]Studsbollen gjorde så att pappan förstörde ett paket han ämnat ge till flickan, med resultatet att hon blev ledsen.
[*]Tack vare studsbollen, enades alla leksakerna i ett rådslag om att hjälpa flickan mot styvpappan.
[*] Apan hjälpte flickan att smyga nerför trappen för att undvika mamman när hon skulle gå till pappan och hälsa på.
[*] Den tröstade flickan när hon pratade i telefon med pappan och fick henne att inte lägga på, trots att pappan inte verkade känna igen henne.
[*] Grodan kväkte och visade vägen genom Mörka rummet i labyrinten i garderoben.
[*] Dinosaurien hoppade sönder monstret på det sista trappsteget i labyrinten.
[*] Dinosaurien stöttade flickan så att hon klarade av att möta pappan, trots att en främmande och skrämmande kvinna var i hans säng.
[/list]
Fördelar med Under the Bed:
Konceptet är härligt och intressant, det kan jag lätt tänka mig att spela igen. Grejen att spela leksaker som hjälper ett barn och samtidigt slåss imbördes om vilken leksam som barnet tycker mest om är genialisk.
Nackdelar med Under the Bed:
Reglerna är ganska dåliga. Till att börja med har man i stort sett samma egenskaper hela tiden, så förklaringarna blir också likadana. Jag som dinosaurie hade Loving och kunde varje gång förklara hur kärlek och omtanke gentemot flickan ledde till att hon lyckades med saker. Dessutom är vissa egenskaper extremt svår att få in på ett vettigt sätt (ta Passive som exempel, som grodan hade). Det gör att der är obalanserat och dessutom statiskt, vilket är tråkigt.
Övriga kommentarer:
Jag tycker inte att Under the Bed är ett rollspel, eftersom fokus inte ligger på leksakerna och att det (som vi spelade det) inte finns någon form av rollgestaltning alls. Fokus ligger på flickan och berättelsen kring henne, så jag skulle nog välja att se det som ett berättarspel med vissa inslag av rollspel eller så. Det är nu inte en nackdel, men mer interaktion och fokus på leksakerna hade varit intressant.
I rollerna:
Stegosaurusen, spelad av undertecknad
Loving
Strong
Reasonable
(Tough)
Studsbollen, spelad av Gurgeh
Feisty
Clumsy
Disobedient
Plastgrodan, spelad av Dimfrost
Thick
Determined
Passive
Apan, spelad av Walium
Agile
Fast
Clever
Spelmötet tog en dryg timme, under vilken vi hann ha dryga tio konflikter. Jag tänker inte försöka redogöra för alla, men jag ska ge några exempel på vad som hände. Innan dess en blixtsnabb regelförklaring. Varje karaktär har egenskaper (ovan) som används i konflikter. En konflikt har en protagonist (en av leksakerna) som ska lösa ett problem uppsatt av spelaren som var protagonist scenen innan. Använder man egenskaperna har man lättare att vinna. När man vunnit många konflikter, vinner man spelet. Dinosaurien vann förstås.
<ul type="square">
[*]Studsbollen gjorde så att pappan förstörde ett paket han ämnat ge till flickan, med resultatet att hon blev ledsen.
[*]Tack vare studsbollen, enades alla leksakerna i ett rådslag om att hjälpa flickan mot styvpappan.
[*] Apan hjälpte flickan att smyga nerför trappen för att undvika mamman när hon skulle gå till pappan och hälsa på.
[*] Den tröstade flickan när hon pratade i telefon med pappan och fick henne att inte lägga på, trots att pappan inte verkade känna igen henne.
[*] Grodan kväkte och visade vägen genom Mörka rummet i labyrinten i garderoben.
[*] Dinosaurien hoppade sönder monstret på det sista trappsteget i labyrinten.
[*] Dinosaurien stöttade flickan så att hon klarade av att möta pappan, trots att en främmande och skrämmande kvinna var i hans säng.
[/list]
Fördelar med Under the Bed:
Konceptet är härligt och intressant, det kan jag lätt tänka mig att spela igen. Grejen att spela leksaker som hjälper ett barn och samtidigt slåss imbördes om vilken leksam som barnet tycker mest om är genialisk.
Nackdelar med Under the Bed:
Reglerna är ganska dåliga. Till att börja med har man i stort sett samma egenskaper hela tiden, så förklaringarna blir också likadana. Jag som dinosaurie hade Loving och kunde varje gång förklara hur kärlek och omtanke gentemot flickan ledde till att hon lyckades med saker. Dessutom är vissa egenskaper extremt svår att få in på ett vettigt sätt (ta Passive som exempel, som grodan hade). Det gör att der är obalanserat och dessutom statiskt, vilket är tråkigt.
Övriga kommentarer:
Jag tycker inte att Under the Bed är ett rollspel, eftersom fokus inte ligger på leksakerna och att det (som vi spelade det) inte finns någon form av rollgestaltning alls. Fokus ligger på flickan och berättelsen kring henne, så jag skulle nog välja att se det som ett berättarspel med vissa inslag av rollspel eller så. Det är nu inte en nackdel, men mer interaktion och fokus på leksakerna hade varit intressant.