Nekromanti Undercommunities i rollspelssverige?

Khan

Kondottiär
När jag hade min mest intensiva rollspelsperiod för tolv, tretton år sedan fanns det två ruskigt aktiva rollspelsforum i Sverige. Dels Riotminds forum om DoD6 och dels Järnringens mutantforum. Det gick att logga in på en skoldator innan lektionerna drog igång och uppdatera sig, och på lunchen hade tjugo-tjugofem (per forum, minst) nya saker hänt som var intressant att läsa och diskutera. Folk skrev egna äventyr, tipsade varandra om trams och fanart och så vidare. Spelrapporter, dikttävlingar, någon som skrev sin dagbok på forumet etc. Detta var för länge sedan, innan facebook hade slagit igenom och det fanns inga telefoner smarta nog att fungera som forumplattform. Jag hängde inget på WRNU då - det såg jag som ett läskigt överseriöst ställe där man knappt fick läsa trådarna om man inte var spelskapare själv.

Men vad har hänt sedan dess? De största rollspelen just nu är (kvalificerad gissning) Eon IV, DoD och Mutant: År Noll, kan man tycka, men deras forum är sorgligt underbefolkade. Fria Ligan är väldigt aktiva i trådarna på sitt forum och försöker hjälpa diskussionerna igång, men det går sådär när det inte verkar finnas många spelare som skriver på forumet själva. Varför är det så? Vad hände med den stora mängden rollspelare som var forumaktiva för tio-femton år sedan? Visar detta på något? Vad betyder det att det inte finns mer aktiva "undercommunities" kring de rollspel som spelas?

Själv känner jag att jag saknar det, även när jag försöker koppla bort nostalgifiltret från hjärnan... Det känns inte lika gôtt att nörda ner sig i spel och spelvärld utan att ha någon sorts diskussionsklubb att bolla det hela med. Visst finns det intressanta samtalspartner, men inte alls i samma omfattning. Min grundkänsla är att det fanns fler rollspelare förr men det behöver ju inte vara sant, utan kan lika gärna betyda att jag inte ser dem för att de hänger på andra ställen än där jag ser dem. Var hänger de i så fall?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
De flyttade ut till sociala medier. Det finns aktiva diskussionsplatser både på Google + och på Facebook, så det har helt enkelt blivit mer spridd än tidigare istället för centraliserat.Det gör att det verkar dött, även fast det kanske inte är det.

Eksem

Champion
Facebook, Reddit, G+ mfl dödade forum som plattform. Det är nästan chockerande att wrnu ens finns kvar, alla andra forum jag hängt på genom tiderna är stendöda, och det är bara en tidsfråga innan även det här communityt förtvinar. Känns inte som att det är en rollspelsspecifik grej (vi verkar snarare ha klarat oss relativt väl), utan ett fenomen gällande kommunikationsplattformar i allmänhet.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det tråkiga med sociala medier är att de inte lämpar sig för längre samtal.

Vill man diskutera X så gör man ett utrop om det.

Sedan lajkar folk ens post om X, och en handfull fäller en kommentar om X.

Och sedan rinner diskussionen om X bort i strömmen av kattbilder.

Det är som att ropa saker till folk man cyklar förbi.
--

Jag föredrar forum som WRNU, där en diskussion har en rimlig chans att leva över en längre tid.
Deltagarna hinner tänka, fylla på mer information, reflektera över vad som sagts och fler kan hoppa in efter hand.

Det är mer som att träffas och föra ett riktigt samtal.

--
Därför återvände jag till WRNU. Därför sörjer jag SGs stagnation.

Jocke

Man med skägg
Jag kollar mest forumet med nån slags pliktkänsla sen Boninges förra uppsving, jag gillar film och spelklubbarna, skvallret och sådärt. Men i egenskap av rollspelare, rollspelsskapare och fan av rollspel i allmänhet så får jag mina kickar nån annanstans.

Nässe

Myrmidon
Jocke;n198056 said:
Jag kollar mest forumet med nån slags pliktkänsla sen Boninges förra uppsving, jag gillar film och spelklubbarna, skvallret och sådärt. Men i egenskap av rollspelare, rollspelsskapare och fan av rollspel i allmänhet så får jag mina kickar nån annanstans.
Var då?, undrar en nyfiken Nässe

Dimfrost

Special Circumstances
wilper;n198051 said:
Det tråkiga med sociala medier är att de inte lämpar sig för längre samtal.

Vill man diskutera X så gör man ett utrop om det.

Sedan lajkar folk ens post om X, och en handfull fäller en kommentar om X.

Och sedan rinner diskussionen om X bort i strömmen av kattbilder.

Det är som att ropa saker till folk man cyklar förbi.
--

Jag föredrar forum som WRNU, där en diskussion har en rimlig chans att leva över en längre tid.
Deltagarna hinner tänka, fylla på mer information, reflektera över vad som sagts och fler kan hoppa in efter hand.

Det är mer som att träffas och föra ett riktigt samtal.

--
Därför återvände jag till WRNU. Därför sörjer jag SGs stagnation.
Jag håller med. Och inte bara längre samtal, utan samtal som finns kvar. Det är min största beef med seriösa diskussioner på Facebook: det finns ingen historik, det är omöjligt att hitta något om man inte själv minns det. Rollspelsdiskussioner är av en ganska beständig art och sparas gärna, det finns ju fortfarande mycket att hämta i Risings trådar om hur man spelar skräck eller i spåntrådar för något gammalt spelkoncept för tio år sedan.

Robert Jonsson

Dimfrost;n198127 said:
Det är min största beef med seriösa diskussioner på Facebook: det finns ingen historik, det är omöjligt att hitta något om man inte själv minns det.
Det är inte helt sant. Det finns en inbyggd funktion där du kan spara inlägg och på så sätt behöver du inte oroa dig för att förlora inläggen. Dock är det ju inte optimerat för det, men det är en annan sak.

Khan

Kondottiär
Robert Jonsson;n198039 said:
De flyttade ut till sociala medier. Det finns aktiva diskussionsplatser både på Google + och på Facebook, så det har helt enkelt blivit mer spridd än tidigare istället för centraliserat.Det gör att det verkar dött, även fast det kanske inte är det.
Var finns det aktiva diskussionsplatser på G? Jag har inte sett några, men är å andra sidan inte så positivt inställd till stället i allmänhet.

Jag upplever att de diskusisoner som går på FB aldrig når den nivå av djup eller nörderi som det gjorde på förr-i-världen-tiden när det fanns aktiv forumkultur. Det är ett helt annat klimat, inte alls lika samlat kring "just den här grejen är VÅR grej"-känslan. Samhörigheten saknas upplever jag. Samhörigheten med alla andra forumiter på RiotForum var nog den största anledningen till att jag stannade så länge i det spelet och inte bytte till något annat spel som fyller samma fantasynisch.

Vet någon om något spel som fortfarande har en livaktig forumscen? Eller måste man söka sig till internationella forum för att få den kicken?

Robert Jonsson

Jag har inte alls någon koll på G+ - jag är oerhört inaktiv där, utan det är mer via omvägar jag har hört att det finns. Tror dock wilper eller Zoth-Ya har bättre koll där.

Jag håller dock helt med om att det är en annan nivå här rörande FB. Det är ytterst få tillfällen som det verkligen går på samma djup. Samhörigheten tycker jag däremot kan uppstå emellanåt. Särskilt i grupper som är lite mindre, men aktiva.

Jocke

Man med skägg
Nässe;n198102 said:
Var då?, undrar en nyfiken Nässe
podcasts, bloggar, updates på kickstarters, g+, facebook och så vidare.
Tex gillar jag ganska mycket det som podden The old friends of Jackson Elias tar upp och hur de pratar om sina ämnen i förhållande till rollspel.