Nekromanti Underhåll???

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Hur ofta bör man "sköta om" en ringbrynja???
" " " " ett svärd???
" " " " en yxa??? osv.

Om man antar att den används ganska ofta, t.ex. en krigare eller en legoknekt/livvakt som arbetar ofta.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Helst när du stannar för att ta en rast skall du se över din utrustning. men minst varje dag, då vet du att den håller och det kan rädda ditt liv en dag.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
En gång var 4-5 strid kanske låter bra? det beror ju helt på hur RP känner för saken, eller hur? det finns ju inga "regler" som säger att en ringbrynja skall rengöras var 14:e timme=P
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Nej och det ska det inte heller finnas, eftersom det är precis som med kläder, har man skitat ner dem är det bra att rengöra dem...
så enkelt är det
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
onödigt om du inte har använbt den (och jag pratar inte om att man inte använt den på mycket länge) däremot skadar det ju aldrig att kolla utrustningen lite dåd och då, bara se över den och kolla om den inte behöver göras något åt
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
visst onödigt men det säger man inte om rustningen fått en törn när man äventyrat och den faller sönder då tirakerna kommer. Man skall alltid ha för vana att kolla sina saker, då vet man att man har kolla på sina pryla.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
visst, jag håller med om att man kan kolla det...
man hålla på att olja och slipa och dona är inte sådär nödvändigt var mer vad jag syftade på... slipa (skärpa eller vad man nu vill säga) kan till och med vara dumdristigt om man gör det i för stor utsträckning
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
just vad jag tycker, och, försökt säga till mina spelare, men dom tyckte att det bara var onödig vikt, ända tills en av dom tappade harnesket mitt i en strid mot en vrakh. Orsak = läderremmarna hade torkat, han hade inte underhållit harnesket på 2 år!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Efter varje tillfälle då en ringbrynja används (dvs bärs) så måste stoppningen tas ur och torkas. Annars rostar brynjan. Brynjan måste i princip repareras efter varje strid. Den bör oljas in med jämna mellanrum, någon gång per månad om den används, och ses över ofta, minst en gång i veckan och gärna oftare, speciellt i fuktig väderlek. Hittar man rost i brynjan så tas det bort genom att man stoppar in brynja, sand och olja i en tunna och rullar. Remmar fettas regelbundet in, i samband med översyn.

Järnvapen måste rengöras efter varje strid. Blodet måste torkas bort innan man sätter ner det i skidan, och samma kväll (och helst tidigare) ska klingan rengöras ordentligt och gärna oljas. Bryning sker när det behövs, men efter ett schysst fältslag är det snudd på obligatoriskt med slipning av eggen eller åtminstone bryning. Vapen bör gärna oljas in då och då. Ju nyare vapnet är desto oftare bör man olja in det - så ofta som en gång per vecka för ett nytt eller nypolerat vapen.
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Hur är det med stor- och långyxorna, jag menar måste man olja in skaftet för att undvika att det torkar, ett tort skaftgår väl av snabare än ett färskt. :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hur är det med stor- och långyxorna, jag menar måste man olja in skaftet för att undvika att det torkar, ett tort skaftgår väl av snabare än ett färskt."

Om man säger så här: de lär knappast behöva mindre underhåll än övriga saker.
 

järnman

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
5
Location
Floda
Ska man göra samma sak med fjällpansar då också?.
För när vi spelar så brukar jag fixa mina vapen och så men inte mitt fjällpansar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Ska man göra samma sak med fjällpansar då också?"

Jajjemen - alla varianter av järnpansar behöver samma form av genomgång!
 

Meldert

Veteran
Joined
19 Dec 2002
Messages
40
Location
Sthlm
liten husregel...

Om man nu tycker att det är hopplöst svårt att som spelare komma ihåg vapenvård (det är ju inte så vanligt med sådant nu för tiden...) Så finns det ju ändå en chans att RP kommer ihåg att vårda.

Vi har infört regeln att SL slår ett dolt lätt (Ob2t6) slag mot stridsvana för den RP som spelaren glömt påpeka att han gör vapenvård. På detta sätt kan spelaren och RP råka ut för en otrevlig överaskning nästa gång han försöker använda vapnet, samtidigt som risken trots allt är ganska liten att en van krigare/soldat glömmer att vårda sitt vapen.

Dett förutsätter dock att spelaren har kostat på sig att ha med vapen/rustningsvårdsutrustning i sin packning.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Re: liten husregel...

Hmmm... Har du nåt emot om jag kopierar rakt av till nästa gång jag spelar? Mycket bra grej...
 

Meldert

Veteran
Joined
19 Dec 2002
Messages
40
Location
Sthlm
Re: liten husregel...

Kör på, kul att någon gillar regeln...

Det brukar inte vara så svårt att övertyga spelare om att regeln är bra... :gremwink:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
En ny fråga

Hur är det med Lyfalisvärdet, jag har inte riktigt kunnat testa dess BRYT-värde :gremwink:
Nämen allvarligt, kräver ett Lyfali likadan underhållning som andra svärd? Eller måste man kanske ha någon speciell olja som man vårdar det med?

Mvh Victor Palm...

...Som bara längtar tills Twin Peaks börjar...
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
lyfali

du tar en spray med namnet 'fönsterputs' och sprayar över svärdets yta. sedan tar du en fuktig trasa och gnider (putsar) in vätskan. på det sättet blir svärdet fit-for-fight.

minst en gång i veckan bör man också ta ut "innanfönstret" och att låta det genomgå samma rengöringsprocess.

Hanoi ser också fram emot twin peaks :gremwink:
 
Top