Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Jag fantiserar lite just nu om att göra ett underjordiskt hexcrawl. Skrev lite om det i den här tråden. Vi leker lite med tanken på att jag skulle göra ett riktigt projekt av det här, och försöka släppa det som en produkt. Detta innebär i så fall att jag skulle ta hjälp av en vettig skribent, en illustratör och någon formgivare. Själv skulle jag ta rollen som projektledare och konceptutvecklare.
Nåja, min tanke är i varje fall att det ska vara systemlös fantasy och skrivet på svenska. Det ska vara lätt att anpassa till ett befintligt rollspel. T.ex. kommer monster vara av sådan karaktär att de antingen är superlätta att ta fram stats för, men ännu hellre att de flesta befintliga rollspel har liknande monster. Samtidigt behöver monstren vara tillräckligt intressanta, så det kan inte bara vara den gamla vanliga stapelvaran. Det där tar vi i en annan tråd.
Jag har gjort en tidig disposition över hur en sådan modul skulle kunna vara strukturerad, och skulle vilja få lite feedback:
Om den här modulen, 1 sida
Inledning, hur modulen är tänk att användas.
Att äventyra i underjorden, ”dungeoneering” 1 sida
"Fakta" blandat med inspiration. Vad innebär det att vara under jord.
Äventyrsförslag, 1 sida
Några krokar eller anledningar till att rollpersonerna har hamnat där de är.
Om de olika terrängtyperna, 1 sida
Det som skrivs i den här tråden. Beskrivning av de olika terrängtyperna som finns på hex-kartan.
Hexcrawl, XX sidor
Äventyrsplatser. Beskrivning av respektive hexagon, vilka monster, varelser och prylar som finns där. Vissa kan vara grundliga, med extra kartor (t.ex. om det är en dungeon) och beskrivningar av SLP:er och sånt, medan andra är mer kortfattade.
Slumptabeller, 2 sidor
Inte bara för monster, utan för möten, landmärken etc.
Bestiarium, 5 sidor
Monster beskrivna med text och bild. Klassiska monster, som orcher, mörkeralver och sånt är mycket kort beskrivna.
Quests, 1-2 sidor
Småäventyr och uppdrag.
Sidantal är så klart bara en gissning, så bry er inte så mycket om dem. Mer ambitionsnivå än något annat. Hexkartan tänkte jag skulle vara separat.
Nå, några tankar?
Nåja, min tanke är i varje fall att det ska vara systemlös fantasy och skrivet på svenska. Det ska vara lätt att anpassa till ett befintligt rollspel. T.ex. kommer monster vara av sådan karaktär att de antingen är superlätta att ta fram stats för, men ännu hellre att de flesta befintliga rollspel har liknande monster. Samtidigt behöver monstren vara tillräckligt intressanta, så det kan inte bara vara den gamla vanliga stapelvaran. Det där tar vi i en annan tråd.
Jag har gjort en tidig disposition över hur en sådan modul skulle kunna vara strukturerad, och skulle vilja få lite feedback:
Om den här modulen, 1 sida
Inledning, hur modulen är tänk att användas.
Att äventyra i underjorden, ”dungeoneering” 1 sida
"Fakta" blandat med inspiration. Vad innebär det att vara under jord.
Äventyrsförslag, 1 sida
Några krokar eller anledningar till att rollpersonerna har hamnat där de är.
Om de olika terrängtyperna, 1 sida
Det som skrivs i den här tråden. Beskrivning av de olika terrängtyperna som finns på hex-kartan.
Hexcrawl, XX sidor
Äventyrsplatser. Beskrivning av respektive hexagon, vilka monster, varelser och prylar som finns där. Vissa kan vara grundliga, med extra kartor (t.ex. om det är en dungeon) och beskrivningar av SLP:er och sånt, medan andra är mer kortfattade.
Slumptabeller, 2 sidor
Inte bara för monster, utan för möten, landmärken etc.
Bestiarium, 5 sidor
Monster beskrivna med text och bild. Klassiska monster, som orcher, mörkeralver och sånt är mycket kort beskrivna.
Quests, 1-2 sidor
Småäventyr och uppdrag.
Sidantal är så klart bara en gissning, så bry er inte så mycket om dem. Mer ambitionsnivå än något annat. Hexkartan tänkte jag skulle vara separat.
Nå, några tankar?