Nekromanti Underjorden

Branmer

Veteran
Hej !

Har en kampanj just nu där spelarna så småningom kommer att komma djupt ner under bergen i norra Jargien. Vad jag behöver är lite info på vad som eventuellt kan dölja sig därnere och hur miljön är. Jag har modulen om Vandöda, men vill ha mer kött på benen. Har funderat på att köpa den där Dungeons and Dragons boken om deras Underjord just med tanke på praktiska problem och miljöbeskrivningar. Finns det nån som har något bra förslag på nån liknande bättre bok ?

Tack på Förhand !!

Eon-Viktor

Veteran
I Legender & Hemligheter står det två sidor om Eons underjord. Annars kan du ju läsa "Resan till jordens medelpunkt" av Jules Verne men det känns inte så passande på nåt sätt...

Det mest påträngande och jobbiga därnere borde vara bristen på naturligt ljus och svårigheten att orientera sig, så det borde vara ett ännu större problem än de eventuella fientliga monster som bor därnere. Monster vars närhet märks men inte syns är nog en ruskigt bra stämningshöjare därnere... att känna sig förföljd och bevakat av något okänt är rätt läskigt.

Regmolar

Swashbuckler
I grottor återfinns enligt MiM följande monster: Fagorus, Ferfak, Gargyl, Grendel, Jättespindel, Spetsare, Nattspindel, Mantikora, och i underjorden kan man finna grendeln (har en praktiskt lista för det här ^^). Fladdermöss är en klassiker i de övre regionerna, och någon form av insektoider är ju också en möjlighet. Ögonlösa fiskar i pölar, svagt lysande bakteriekolonier eller svampar i skrevor och liknande saker ger ett intryck av att det finns andra saker än ren fantasy i grottorna.

Det viktigaste att tänka på är nog att det är en grotta: söker du på "mörker" i rollspelsforumet borde du hitta en mycket bra tråd om hur det är att vara instängd i en grotta om facklorna slocknar... och facklor räcker inte för evigt.

Syrebrist och olika grottgaser är högst reella faror och en bra ursäkt för att låta RP svimma och/eller facklor och lyktor slockna.

Gångar som tar slut, blir för små, är vattenfyllda eller igenrasade och tvingar dem återvända en lång väg kan ge en stämning av hur osäkert det här. Kom ihåg: om mer än hälften av det som behövdes för att ta sig in är försvunnit (mat, facklor, lampolja, _vatten_, you name it) innebär det stora risker och troligen döden att stanna längre...

Stora grottsalar med enorma stalaktiter (nedåt från taket) och stalagmiter (uppåt från golvet), underjordiska sjöar och vattendrag och olika mer eller mindre otroliga kristall/mineralformationer är säkert häftigt att lägga in (här kan verkligheten överträffa dikten).

För delarna längre ned i underjorden finns det ganska bra beskrivningar i V&N eller L&H om jag minns rätt, så de går jag inte närmare in på om du inte specifikt vill ha fler uppslag om just Underjorden (sök då även på gamla trådar, ska finnas minst någon).

Hoppas det var till någon hjälp och välkommen till forumet! :gremsmile:

Lord Avallach

Veteran
Jag körde en kampanj (ytterst löst) baserad på den gamla Drakar och Demonermodulen Djupets fasor. Handlade om hur spelarna efter undersökandet av en mystisk gruva kom ner till en underjordisk stad, bebodd av ättlingarna till den Nevrinska staden Ralon och som flytt ner i Borundgrottan och så småning om hamnat i underjorden. Övriga folk som fanns i den kampanjen var dvärgar som grävt sig för djupt, Auser som flytt ner i djupa jorbesttunnlar och alver som efter en expidition för att hitta ett mytiskt flygande skepp blivit kvar, dyrkandes en mortuachdrake. Och så klart ordentligt med vandöda (bland annat en lisch som lagt sig i dvala undan världen sedan Danarths dagar) och vättar och monster.

Om du vill köra mer skräckartat så vill jag tipsa om filmen The Descent, där potentialen i underjordens klaustrofobi och isolering varkligen kommer i sin rätt

wallahad

Swordsman
Memo; Underjorden är inte något snält ställe.

Skulle lätt höja alla "naturliga" varelser och monsters AGG med 5.
Samt att deras värden i strid bör ökas 1-3 steg.
Endast de "fria" vandöda bör behållas som boken beskriver.
Ju längre ner, ju svårare ska det vara att hitta Liv.

Att alstra Biotropi på ett sådant ställe.. SG ökning.

Pom

Swashbuckler
Förråden

En grej att tänka på är att det är mycket svårare att vila och/eller fylla på förråd långt nere i underjorden. Tar mat och vatten slut är det minst lika illa som i den ödsligaste öken. Och tar ljuskällorna slut, nej, det vill man inte ens tänka på. :gremelak:

Därför kan utmaningar och lägen som i normala vildmarker är rimliga utmaningar bli livsfarliga i djupa grottor.

Jag måste också be att få säga att det faktiskt är RIKTIGT kusligt att åla sig igenom en mycket smal passage och plötsligt upptäcka att man sitter fast. :gremshocked:
(Min första och enda grottkrypning.)