Nekromanti Underjordens hemligheter v 1.0

Muggas

Hero
Tjena!

Jag lovade att jag skulle snickra ihop ett solo tidigare. Nu är det klart. Det heter "Underjordens hemligheter" och var först tänkt att vara ett underjordiskt-fantasy-skräck-minnesförlust-ta-reda-på-vem-du-är spel, men mynnade ut i ett klichéaktigt fantasy ändå. Jag skrev 77 paragrafer under ett par dagar, baserat på en mappning som jag var tvungen att skrota till stora delar. Meningen var först att solot skulle vara helt cirkulärt (d v s att man skulle kunna besöka de flesta platser hur många gånger man ville), men det blev till slut bara "semi-cirkulärt". Äventyr med cirkulär uppbyggnad är bättre att skapa i något programmeringsspråk med variabelhantering, har jag insett.

Nå, för att spela behöver man papper, penna och en kortlek. Jag bifogar äventyret här i word-format, men en HTML-version med länkar kommer inom kort för er som inte orkar bläddra. Ha lite överseende med språket, ty jag har hastat igenom allt för att det skulle bli färdigt så snabbt som möjligt. Navigeringen bör vara korrekt.

Jag utmanar er andra som har alster liggande eller håller på med egna solon att göra klart dem och posta här på forumet!

Ha det bra så länge.

Mörker

Warrior
Inte illa på min ära!
- Jag lovar att ta mig en närmare titt och lämna en kommentar så snart som möjligt, det verkar onekligen intressant!

Olle Linge

Snigel
HTML-versionen

Jag kollar gärna på det här också! Har varit på g att skriva ett själv, men aldrig kommit igång. Jag väntar dock gärna på att HTML-versionen kommer. Lägger du upp en ny tråd eller hur tänker du göra? PM:a mig om inte annat.

Muggas

Hero
Re: HTML-versionen

Hej!

Jag postar nog i ett nytt inlägg längre fram (snart hoppas jag), eller som en artikel. Det blir inget speciellt, bara svart text på vit bakgrund och länkar mellan alla paragrafer. Har du egna idéer på solo du velat ta tag i så presentera gärna dem. Är mkt intresserad av andras solouppslag!

Feuflux

omjonasson.se
Underjordens hemligheter [spoilers]

Nu har jag spelat UH och skojar inte när jag säger att så här många gånger har jag inte dött sedan... någonsin. :gremlaugh:

Första försöker gick riktigt bra tyckte jag, jag kom ända in i spegelrummet där jag dog pga sunkvärde i Klur. Märkte sedan att man dog även med bra värde där så... §58 är elak.

Sedan testade jag en massa alternativa vägar i början och dog som en fluga varje gång.

Gjorde som första försöket igen men dödades av de elaka gladiatorerna 2 ggr. Vid det här laget var jag tillräckligt sur för att börja fuska med korten (dels är jag inget fan av upplägget att man kan dö och sen hatar jag att göra om saker så... cheater! Började läsa de olika paragraferna för att se möjliga händelseförlopp också så man kan säga att jag började studera spelet ist.f. att spela det.) Fick tag på guldnyckeln, gamblade till mig cash och hälsade på det där stora monstret.

Sen dog jag igen för nåt spjut hade jag inte sett till... då blev jag übercheater och sökte loss i worddokumentet för att se vad man borde ha gjort (fy mig). Spelade sedan vidare och upptäckte 2 buggar:
"§31 går inte att komma till, den bara finns där"
och
"vilket leder till att man aldrig kommer komma till §59"

Sedan dog jag en sista gång för att jag tvättade mig. :gremlaugh:
Men sen så "klarade" jag äventyret, yay!
___

Ska klura ut lite åsikter nån gång så ska du få höra dem. Du spöar skiten ur mig i kategorin "stämning" iaf. Mina äventyr är alldeles för fjantiga.

L337

Warrior
De två första försöken misslyckades. men det tredje lyckades. Fast med fusk. Man skulle få över 15 men jag fick exakt femton så det var inte så grovt fusk. Annars inget fusk. Väldigt bra. Jag kom på att om man har riktigt högt värde i klur kan man på ett sätt fuska utan att fuska. Man spelar drakkort om och om igen. Jag hade tretton klur och jag lyckades vinna två gånger, redan då var det nästa omöjligt att förlora, så om man lyckas med två gånger till så kan man inte förlora. Då sitter man där och ökar klur till ca: 100 eller någe sånt, och då har man över 300 gulddubloner. Jag gjorde aldrig det förstås.

Muggas

Hero
Re: UH [fortfarande spoilers]

Nu har jag spelat UH och skojar inte när jag säger att så här många gånger har jag inte dött sedan... någonsin

Haha, ja det är extremt dödligt. Ofta fick jag skrota vissa lösningar jag tänkt implementera och ersatte dem med dödsparagrafer. Väldigt ologiska sådana bitvis :gremtongue:

Gjorde som första försöket igen men dödades av de elaka gladiatorerna 2 ggr

Ja. Egentligen hade det varit mycket schysstare att låta spelaren minska i stridsegenskapen vid förlust. Eller bara förlora (och motta gladiatorns och publikens gliringar) och ges chansen att pröva igen.

Den sista är väldigt elak, att man dör för att man tvättar sig och vill se fin ut inför sin familj. Den paragrafen borde jag bestraffas för! :gremlaugh:

Ska klura ut lite åsikter nån gång så ska du få höra dem. Du spöar skiten ur mig i kategorin "stämning" iaf. Mina äventyr är alldeles för fjantiga.

Äh, vi gör olika sorters spel helt enkelt. Dina är ljusår klurigare och roligare framför allt! Äkta monkey-humor som framkallar en hel del garv hos mig iaf. I övrigt, tack för buggrapporteringen. Och för att du la ner tid på att lira solot i sin nuvarande form (word-dokument). I framtiden ska jag vara mycket snällare i mina äventyr. :gremwink:

Muggas

Hero
Hehe, det är samma sak med striderna. Jag kunde infört ett "tak" för höjning av egenskaper, men äventyret är dödligt nog ändå. :gremgrin:

Tack för att du orkade lira. Sånt gör mig glad. :gremlaugh:

Rygar

Veteran
Re: Underjordens hemligheter [spoilers]

"§31 går inte att komma till, den bara finns där"
och
"vilket leder till att man aldrig kommer komma till §59"
den hemliga koden är 93 , följ 50-58-9-37-54-(93/3=31)31

det går :gremlaugh:

/Rygar som kom dit men som nesligt dog sen

Feuflux

omjonasson.se
Hoppsan

Okej, jag måste ha fumlat något intelligensslag där för jag lyckades helt ignorera möjligheten att hamna på §37 från §9. Fick för mig att man alltid hamnade på §64 istället... *pinsamt*