Nekromanti Underliga naturlagar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ah, du menar såååå [ANT]

Ok, då missförstod jag. Du skrev;

"I vilket fall så lämnar hans omdöme för närvarande lite övrigt att önska. Man bör inte döma ut det som ett koboldspel förrän man spelat det. "

Det som faktiskt står är att när man har spelat det, bör man dömma ut det som ett koboldspel. Men det kanske inte var så du menade? Kul var det i varje fall.

/Vulf - blev trängd i kön till matluckan på Statoil klockan tre i morse. Det blev köpolisen Vitulvs motsvarighet till Göteborgskravallerna.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Är det?

Som jag förstod det så var det DoD han hackade på, fastän det lika gärna kunde ha varit d20.
...eller Eon? Jag tycker att det är rätt skabbigt när anställda på olika företag använder rollspel.nu för att smutskasta varandra. Jag tycker att det är skabbigt att sjunka så lågt att man skriver en satir för att håna ett spel, när någon precis lika gärna kunde skrivit ungefär samma sak om Eon. Låt oss konsumenter ägna oss åt bedömningen av spelsystem istället för de som tillverkar dem.

Skäms.

/Vulf

Foggmock

Myrmidon
Som jag förstod det så var det DoD han hackade på, fastän det lika gärna kunde ha varit d20.

Det var det mycket riktigt, men eftersom KP-systemet fick mest stryk tyckte jag att det kunde appliceras på d20systemet också, då Neogames främsta flaggskepp är deras skadesystem som inte ALLS är som koboldiga DoD eller D&D. Men som sagt, jag ska kika på vem som får mest ont av ett svärdshugg, en genomsnittlig gubbe i DoD6 eller en genomsnittlig gubbe i Eon.

Troberg

Sinister eater
Re: Ah, du menar såååå [ANT]

Ok, då missförstod jag. Du skrev;

"I vilket fall så lämnar hans omdöme för närvarande lite övrigt att önska. Man bör inte döma ut det som ett koboldspel förrän man spelat det. "

Det som faktiskt står är att när man har spelat det, bör man dömma ut det som ett koboldspel. Men det kanske inte var så du menade? Kul var det i varje fall.
Båda tolkningarna är fullt möjliga, vilket också var min avsikt med formuleringen. Frågan blir liksom meningslös om man diskuterade utifrån att han hade olika ståndpunkter utifrån olika förutsättningar. Det hade dessutom utmålat honom som en ryggradslös krake utan principer, och något sådant vill jag inte antyda om någon jag inte ens pratat med.

anth

Vetefan
Mer satir tack!

Jag tycker att det är rätt skabbigt när anställda på olika företag använder rollspel.nu för att smutskasta varandra. Jag tycker att det är skabbigt att sjunka så lågt att man skriver en satir för att håna ett spel, när någon precis lika gärna kunde skrivit ungefär samma sak om Eon.
Här går våra åsikter isär.
Det är satir - och satir bekämpas bäst med mer satir, inte med arga inlägg. :gremsmile:

Finns det någon på wrnu som kan sjunka så lågt att de kan skriva en eon-satir?
(själv kan jag det inte då jag varken kan reglerna, eller har böckerna)

Helmgast
Detta var innan anställningen

Nallo skrev detta innan han började jobba på Neogames. Dessutom spelar han DoD 6 emellanåt (han gillar dock världen bättre än reglerna).

Så det är inte lika illa som det skulle kunna ha varit.

// avatarex, undrar om min slutkläm är aktuell iom den reviderade utgåvan?

Helmgast
Det verkar ju som om Riotminds tagit till sig kritiken, de skriver ju att det är mindre restriktioner och fritt från yrkesnivåer i nya reviderade utgåvan.

Så sagan verkar fylla sin funktion ioma den inte skulle kunna skrivas idag.

Sodivra

Champion
Lite lamt.

Det där med att olika yrken inte kan använda olika vapen har han en poäng på, men resten misstolkar han så gott han kan.

Mer träffpoäng innebär att man INTE tar pilen rätt i ansiktet, utan i örat eller så.
Lönnmord är inte strid, så då ska man inte använda stridsregler.
Om man väljer själv hur gammal man är så får man skylla sig själv om man gör en orimlig rollperson - Man vinner inget på det iaf.

Vilken regelbög.

Krille

Super Moderator
Re: Lite lamt.

"Mer träffpoäng innebär att man INTE tar pilen rätt i ansiktet, utan i örat eller så."

Vilket får den lustiga bieffekten att om en rollperson är riktigt jävelstursk så kan en läkande besvärjelse bara läka en skråma, medan samma besvärjelse av samma tuffhetsgrad kan läka två kollapsade lungor, en mosad lever och tarmar förvandlade till haggis på en mesig rollperson. Dessutom, hade det varit ett halvår tidigare så hade samma besvärjelse av samma tuffhetsgrad läkt den där köttfärsröran för den tuffe rollpersornen, men se, det går ju inte längre, för den sturske rollpersonen blev... tja, sturskare.

Och om inte det är värt lite satir, vad är?

Tråkmåns. :gremwink:

Sodivra

Champion
Re: Lite lamt.

Jo, jag är medveten om det, men när nu Nallo klagar på skadesystemet och inte läkesystemet så tror jag att han inte fattat den här bakomliggande tanken.

Jag menar, han kan väl vara konstruktiv och angripa det som vore smart att förändra, själva läkeprocessen. Som det är nu så hjälper han inte mycket. Och så har han fel.

A just det ja, och undvika utan vapen. Där har han också fel. Vem har sagt att det är lätt att undvika utan ett vapen att försvara sig med?

Rickard

Urverk speldesign
Lysande! [lång]

Se där vad lite satir kan göra.. Visst, den var lite hårddragen men istället för att klanka ner på den som har skrivit detta så borde alla DoD-skapare (till officiellt material och de som gör husregler) ta åt sig av kritiken.. Jag tycker det är dumt när folk gör regler utan någon som helt tanke om konsekvenserna.. De lappar ihop med en regel och sedan får det vara, oavsett hur mycket det egentligen läcker.. Vaddå? Det är ju nästan fixat.. Nyansera rollspelsregler och rollspelstänkande, snälla! Kör inte i samma spår.. DoD har lidit verkligen mycket utav det.. Visst har det förändrat genom åren, men inte mycket.. Det är fortfarande gammalt tänkande från 80-talet i rollspelet..

Och vem är jag att klaga? Vad har jag för rätt? Jo, för att jag har gjort något åt det... Jag tyckte det var för lite minimagi, så jag skapade flera.. Jag gillade inte reglerna till vilda magier, så jag gjorde om dem och adderade ytterligare vilda magier.. Jag ogillade okonsekvensen i regelsystemet så jag gjorde det mer slimmat och mer konsekvent.. Har man lärt sig en regel så ska man kunna använda den på flera områden.. Det är min åsikt.. Generella och lätta regler, ska det vara..

Jag går igenom texten och kommenterar hur mina regler hanterar dessa problem som DoD6 tydligen har.. Jag har själv inte läst reglerna, så jag vet inte om det finns några klargörande för varför reglerna är som de är..

"Här mäster jag tänkte att du kanske kunde använda din magi till att tända facklan nu när skuggorna och mörkret kryper närmare, säger Pilke menande.
Zoot bara blänger på honom och på facklan och säger sedan uppgivet.
– Tyvärr jag har inte den förmågan.
"
Mitt DoD har något som heter minimagi, vilket är rätt svag magi som inte behöver någon kraft för att kastas.. Minimagins syfte är att underlätta för magikern i dennes vardag.. Magiker får olika sorters minimagier beroende på vilken sorts inriktning denne har i sin magi (i form av magiskolor).. Här hade Zoot haft minimagin Tända, eftersom han uppenbarligen hade en eldbesvärjelse (alltså, hade magiskolan Elementarmagi)..

"– Men… men du berättade ju för mig på värdshuset att du kunde innesluta hela områden i väldiga eldinfernon som tillintetgjorde allt dött och levande, säger Pilke besviket.
– Misstro mig inte min vän, jag har den kraften, jag kan dock inte tända eld på facklan det ligger utanför mitt område, säger Zoot.
– Menar du alltså att du kan skapa ett gigantiskt eldinferno men inte tända eld på en liten fackla?, frågar Pilke undrande
– Hrmmm magi fungerar inte på det sätt som du tänker dig, det finns strikta ramar på vad som kan ske och inte, säger Zoot.
"
Mitt magisystem har generella besvärjelser som utgör en grund för hur en besvärjelse fungerar.. Sedan kan man, med effektgrader, addera på effekter på basbesvärjelsen.. I detta fall borde Zoot ha haft besvärjelsen Ljus/Värme, med vilken man kan, med lägsta kostnaden, värma något eller skapa ljus.. För större eftektgrader så kan man slänga eldklot, skapa eldhav, forma eld, styra eld, påverka flera eldkällor, blända och så vidare.. Zoot hade inte ens behövt tända facklan, då han lika gärna kunna använda basbesvärjelsens lägsta effekt och göra ett område/föremål ljust..

"– Jag var visst inte så bra på att klättra så vi får nog skippa den idén, säger Pilke."
Jag har visserligen tagit bort färdigheten Klättra och ersatt det med ett Styrka-slag istället.. Dock så kan man köpa en förmåga i Akrobatik som gör att man får +5 på sitt Styrka-slag i klättring..

"– Det där var väl inget, säger Zoot, jag valde helt enkelt hur gammal jag skulle vara och då slipper jag både positiva och negativa grundegenskapsmodifikationer."
Mina regler kräver att man ska få GE-mod från sin ålder.. En "ung" får modifikationerna +1 och -1. Dessa kan ta ut varandra om man vill och på så sätt får man ingen modifikation alls om man så vill.. Om en spelare skapar en varelse i "mogen" ålder får den +2 och -2 att sätta ut.. Spelaren kan då sätta ut GE-mod:en utefter vad som verkar troligt hur rollpersonens GE:er kan förändras, utefter sin valda levnadsbana.. En krigare kanske vill höja sin FYS, men sänka sin INT (klyschigt exempel)?

En rollperson som levt så länge att denne byter åldersgrupp får sina GE:er sänkta under en längre tid (något år)i rollspelsvärlden (Yeah! Som om rollpersoner lever så länge :gremwink:).. Spelaren och spelledaren diskuterar och motiverar GE-mod:en.. Om en gubbe exempelvis byter åldersgrupp från "medelålders" till "gammal" så kan spelaren sänka dennes FYS och berätta för spelledaren att dessa sänks pga. ålder..

"– Jag kan inte använda det jag är ju trollkar, säger Zoot, det enda som jag kan hantera är en stav."
Jag har inga som helst restriktioner bland mina regler.. Inte som jag direkt kommer på..

"– Nä men sluta nu, jag måste ju kunna hoppa undan från ett hugg även om jag är obeväpnad… eller?, Pilke stirrar osäkert och samtidigt frågande på Zoot.
– Försök du bara och du skall se att du blir spetsad som en mask, utan vapen har du inte en chans att komma undan hur smidig du än är, säger Zoot.
"
Vapenfärdigheterna, i mina regler, säger inte bara hur skicklig du är med den vapengrupp du valt, utan även hur van du är i strid och kan användas till en massa andra tillfällen (som initiativ)..

"Den främmande krigaren träffar med all kraft Nanoc i ansiktet som stapplar blödande bakåt av den våldsamma attacken."
Jag kör inte med kroppsdelar, utan ju högre skada rollpersonen får, sett ur dennes totala KP, så blir skadorna mer allvarliga..

"– Ehumm ja egentligen är jag ju en krigare, väser Voltar fram, Men jag är ändock en lönnmördare. Har du testat att lönnmörda någon med en dolk någon gång?, det tar en evighet. Särskilt om personen har varit ute och äventyrat och lärt sig att ta skadan på ett bra sätt."
Jag kör med att Effekten på tärningsslaget adderas till skadan.. Effekt är vad tärningen visar.. Alltså kan en med dolk göra ohemulskt mycket i skada, om denne är bra på att hantera vapnet.. Effekt används i alla andra färdigheter också.. Om något är så enkelt att personen galant borde klara av det (har 20+ i FV och gör en trivial sak), så blir det ett automatiskt lyckande..

Om man dolkmördar någon, alltså lyckas sneaka upp bakom en person för att snitta dennes strupe så kan vapenattacken räknas som ett automatiskt lyckande om man lyckats med sitt Smyga-slag.. Ett automatiskt lyckande innebär ungefär oändlig Effekt, vilket innebär att man gör oändligt i skada, vilket innebär att man dödar personen på det sätt spelaren känner för.. Då slipper man någon löjlig undantagsregel som man kan döpa till Nådestötsregel eller något.. Spelare som utdelar ett oskadliggörande hugg SLP får dessutom beskriva hur sin skada ter sig, begränsat av vad spelledaren tycker låter vettigt.. Spelaren kanske inte alls vill döda SLP:n utan kanske bara knocka denne..?

"– Det är lugnt, väser Voltar, lönnmördare räknas som tjuvar och de får inte använda tunga vapen, jag är ju en krigare som kallar mig för lönnmördare så det är ingen som helst fara att du skall löpa någon risk att bli skadad om det kommer en och annan lönnmördare och hälsar på."
Jag har inga yrken.. Istället har jag fem levnadsbanor som spelaren får välja bland.. Dessa begränsar sedan hur många färdigheter man får välja från en viss färdighetsgrupp.. En spelare som vill spela en tjuv kan välja den brottsliga banan och får då många färdighetsval från skumraskfärdighetsgruppen, men inga från kampfärdighetsgruppen eller vildmarksfärdighetsgruppen.. Om spelaren vill ha ett val från någon annan grupp, som denne normalt inte har tillgång till så kan denne spendera erfarenhetspoäng (EP) för att få tillgång till ett val ur den gruppen.. En lönnmördare kanske vill ha en dolk att hantera? Den färdigheten kostar sedan lite mer än de övriga (under rollpersonsskapandet)..

Man kan också under sitt liv ha bytt bana.. Detta symboliseras av att man kanske väljer den stridslystna banan (där yrket krigare hamnar), men väljer sina färdigheter att kanske bättre passa en lönnmördare..

"– Bra, säger Nanoc och kastar iväg den bit mossa som han tryckt mot sitt sår eftersom det nu slutat blöda"
Blödningsregler har jag inte, men har det ändå.. Det är jobbigt med sådana regler, särskilt för spelledaren att hålla reda på dem.. Visst kan spelaren hålla reda på det, men det blir så mycket plottande.. Jag förkastar sådant som kan belasta spelare eller spelledare mer än nödvändigt.. Istället så höftar jag ut blödning, utefter hur skadad någon är och beroende på hur lång tid som gått sedan personen fick den skadan..

"– Det här kan bara inte vara sant, säger han snyftande, vad är det för sjuka naturlagar i denna värld."
Jag tycker regler är minst lika viktiga som världen och denna berättelse visar tydligt att så är fallet..

"Mer än 20 Pilar och armborstlod sitter inborrade djupt i hans kropp och han haltar lätt på ena benet. Dessutom sitter det en handyxa fasthuggen i hans axel och en dolk är djupt begraven i hans hals. /.../ – Nej nej min unga vän, skrattar Zoot, han är en erfaren krigare vet du, och sådana har lärt sig hur man tar emot skador på rätt sätt."
Skador ska vara relativa beroende på ens KP och det missar den här berättelsen.. Det här är bara en idiotisk fördumming genom att spelledaren inte tänker efter själv utan tolkar reglerna bokstavligt.. Vem säger att 18 i skada är lika mycket för en hob som för en jätte? Att få en stenkloss på 3 m³ på sig är ju en markant skillnad för en hob, som för en jätte.. Det fattar ju vem som helst..

Reglerna kan ju inte bli vettiga, om spelledaren inte förstår att denne ska tänka och tolka dem själv.. "Bokstavstroende" spelledare är bland det värsta som finns i rollspel..

"– Hur kommer det sig att Nanoc kan vara så oberörd av alla skador han fått?, borde han inte vara död vid det här laget?.
Dessutom så borde det finnas smärtregler.. Jag vill dock inte ha det, då det segar ner strider markant.. Strider ska gå snabbt och vara kaotiska och man blir bara frustrerad om man aldrig blir klar med dem..

Dessutom så var inte hela berättelsen ett hån mot DoD6-reglerna (nog för att reglerna är ett hån i sig, det lilla jag tagit del av dem genom speltillfällen).. Den driver faktiskt med hela äventyrargenren i sig..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker den här tråden borde flyttas till DoD-forumet istället för finnas här

Foggmock

Myrmidon
Som Arvidos säger, det mesta är WHACK och helt fel. Det finns inget kul i det. Det är inte satir, det är uppblåst och överdrivet. Den bästa satiren jag vet är Simpsons. Och det är gjort på ett snyggt sätt. South Park lyckas nästan lika bra. Nallo gjorde det inte.

Troberg

Sinister eater
Det är inte satir, det är uppblåst och överdrivet.
Det är en karikatyr. De är uppblåsta och överdrivna.

Den bästa satiren jag vet är Simpsons. Och det är gjort på ett snyggt sätt. South Park lyckas nästan lika bra.
Har du missat Duckman?!?!

Nallo gjorde det inte.
Med tanke på vilket liv som blev av det så var det nog tur att det inte var 'Drakslukaren' som fanns bakom luckan... (Nu sitter nog en handfull personer på forumet och skrattar, medan resten inte fattar ett dugg vad jag pratar om.)

Jag tyckte den var rätt så kul. Kunde kanske varit vassare, men den var inte upprörande.

Foggmock

Myrmidon
Det är en karikatyr. De är uppblåsta och överdrivna.

Den är fortfarande felriktad och knappast rolig, även om den bara skulle dissat vilket standardfantasy som helst eftersom det den tar upp är rätt vedertagna gamla goda klyschor. tyvärr får inte Nallo till den nyansen som behövs, och 'kan du verkligen inte?' 'nej!' 'VERKLIGEN INTE?' 'nej'-passagerna blir lite väl många och långa.

Har du missat Duckman?!?!

Uppenbarligen.

medan resten inte fattar ett dugg

Däribland jag. Care to elaborate?

Troberg

Sinister eater
Däribland jag. Care to elaborate?
En historia i liknade stil som är en parodi på Drakdödaren som gick för ett tag sedan i Sinkadus.

Den handlar om en magiker som ska äta en drake för att bli känd som drakslukaren.

Ett citat, strax efter att han slukat draken och draken hämnats med Förkrossa E10:

"Förkrossad, med tårar i ögonen, hat i sinnet och drake i magen krälade jag omkring som en amöba på sandpapper"